Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's en kritiek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's en kritiek

    N.a.v. andere topics waar het over (goedkope) toestellen vr "toeristen', "goede/ slechte" foto's gaat en speciaal het topic "even mijn gedacht zeggen", wil ik hier wat dat betreft toch ook eens mijn mening kwijt en een topic erover openen.

    Weet je wat in mijn ogen fout is ?
    Stellen dat er de laatste tijd véél brol gepost wordt, terwijl je de betreffende foto's laat passeren zonder kritiek. Nu het laatste wat je daar moet gaan zeggen is : "je foto is brol'. De betreffende inzender leert niets en zo'n afbrekende kritiek kan het forum missen als tandpijn. Een foto laten passeren omdat je hem slecht vindt, is hetzelfde, je bereikt er niets mee.

    Nu ik moet toegeven dat kritiek geven hier op het forum bij een minder geslaagde foto niet zo eenvoudig is. Zelden heb ik hier afbrekende kritiek gelezen. Ja inderdaad ik heb één persoon hier gekend die bijna niets anders deed dan bepaalde foto's en hun inzender de grond in boren zonder te zeggen hoe het beter kon. Goed dat hij (voor een tijdje?) verdwenen is.

    Als het je mening is dat er de laatste tijd "veel" brol verschijnt, laat die brol dan niet verdwijnen, maar geef je eerlijke kritiek !
    Vergeet niet dat vele posters hier enkel kunnen terug vallen op dit forum. Dat ze dikwijls fier zijn om hun eerste foto's te kunnen posten. Waren onze eerste "opstelletjes" toen we leerden schrijven brol ? Het maakt deel uit van een bepaald leerproces.

    Hou dit leerproces niet tegen, door niets te doen, of door enkel te zeggen er is tegenwoordig veel "brol".

    Nu wat mij betreft heeft ook de vermelding van EK (graag eerlijke kritiek) niet de minste zin. Is het niet altijd zo dat er eerlijke kritiek mag verwacht worden, zeker in "beoordeel mijn foto" ?
    Persoonlijk ga ik dus EK of OK (oneerlijke kritiek) noch GK (geen kritiek), of wat dan ook niet gebruiken. Dat gaat het doel van het forum voorbij. Het is hier toch niet enkel een showforum ? Het is normaal dat je kritiek verwacht. Slecht dus, als niemand kritiek geeft.

    Nu kritiek geven in real life is veel makkelijker, de communicatie daar is beter, en er is meer tijd om te communiceren.
    Daar kan je vragen stellen zoals waarom heb je de foto gemaakt (zou hier ook nog kunnen), wat vind je zelf van de foto heeft die gevoelswaarde enz. Maar dat kan hier ook !

    Goede/slechte foto's : een technisch hoogstaande foto is dat een goede en wat is dat dan een technisch hoogstaande foto ? Kan een foto van een kat, hond, vogel geen goede foto zijn omdat hij onvoldoende "overbrengt" ? Omdat het de zoveelste foto van een kat, hond of vogel is ? Kan je kritiek dan beperkt blijven tot "weer een foto van een kat" ? Moet een foto steeds een gevoelen overbrengen om een goede foto te zijn ? Ik zelf kan wel genieten van een technisch goede foto die mij voor de rest niets zegt.
    Wat je ook wel kan vragen is :
    -wat heb je bedoeld ? (kan een documentaire foto zijn die vogelfoto)
    (of zijn die hier niet op hun plaats ?)
    -waarom heb je die foto op die wijze gemaakt ?
    -waarom stuur je hem binnen ?
    De inzender kan hierover gaan nadenken, en van nadenken leert men

    Wat de fototoestellen betreft : het is juist dat men nog steeds voor een hogere prijs ook een hogere kwaliteit krijgt. Het is ook juist dat het ene merk voor dezelfde prijs een kwalitatief beter toestel levert dan het andere merk/type.
    Vooral dit laatste moeten we aan de nieuwe leden vertellen.
    En ik blijf zeggen : de kwaliteit wordt op technisch gebied voornamelijk bepaald door de kwaliteit van de lens. Beoordeel de foto's (liefst op papier) en niet de toestellen.
    Er zullen er hier bitter weinig zijn die van een bepaalde foto hier kunnen zeggen met welk toestel deze gemaakt werd. Eerder wie de foto waarschijnlijk gemaakt heeft
    Elk toestel heeft zijn beperkingen, er is er geen enkel volmaakt. Dus kan ik, zo ik dit zou willen, ieder toestel afbreken, en eindeloos hierover discussiëren.

    Dit is mijn EK









  • #2
    Ik volg je volledig, Sonyke!

    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #3
      IHelemaal mee eens Sonyke.
      Hoor bij de beginners dus wel zo fijn als je wat kan leren uit de kritieken.
      Daarom vind ik de 'fotoschool' olv Erik een goed idee!

      Denk dat iedereen hier ooit eens een beginner is geweest en indien dit niet zo is, gefelciteerd met je natuurtalentschap, hoewel dit weinigen gegeven zal zijn.
      En degene die nu al heel lang het stadium 'beginner' zijn gepasseerd zijn de aangewezen personen om ons beginners op pad te helpen. Tips te geven en kritiek te geven, en graag eerlijk. Alleen dan kunnen we vele leren en verdwijnt de 'brol' geleidelijk weer......

      Allee, ga nog wat foto's van de SD te Brugge bewerken en heel misschien posten.
      ***Canon 300D * kitlens * ...

      Comment


      • #4
        Als statements zoals "enkel brol" vaak terugkomen is het enige wat je bereikt dat je drempelverhogend en afstotend werkt tegen goed menende beginners en zelfs menig "al een tijdje bezig" amateur.

        Ik weet heel goed waarom ik hier nog geen enkele foto heb gepost en enkel commentaar heb geuit over topics waarvan ik weet dat ik enige kennis bezit!

        Bovendien kan men van "hoe goed" een foto is hetzelfde stellen als "schoonheid". Het is behoorlijk subjectief. Omdat jij een bepaalde foto technisch en qua standpunt schitterend vindt hoef ik dat nog niet te vinden!!

        En inderdaad wat voor zever is die EK. Als je enkel zalvende en verheerlijkende commentaar wil moet je die hier niet zoeken maar bij je moeke. Als ik er toe kom een foto te posten wil ik eerlijke meningen en je gevoelsindrukken die je erbij hebt. (en niet een vaag: het is brol.. want waarom is het dat.. wat mis je.. hoe zou het beter geweest zijn...) Je kan ook gerust vertellen dat één bepaalde foto je amper raakt of niet echt je ding is zonder daarbij kwetsend te werk te gaan.

        Soit eigenlijk komt het neer op wat onze maatschappij soms ook mist: verdraagzaamheid en respect voor elkaar.



        Comment


        • #5
          Ben mijn begintijd en eerste geposte foto nog lang niet vergeten hier.

          "Voorzichtige" kritiek van de BD'rs hebben mij toen begeleid en aangemoedigd tot op heden, waar ik hen nog dankbaar om ben.

          Dank zij die positief eerlijke kritiek ben ik als beginneling niet met de staart tussen mijn benen gaan lopen toen.

          Dit is een forum voor zowel beginnende als gevorderde fotografen en dat moet zo blijven!

          Aan alle nieuwlingen BD'rs en fotografen, WELKOM en post gerust uw foto's.

          Comment


          • #6
            Dit is een forum voor zowel beginnende als gevorderde fotografen en dat moet zo blijven!

            Dat is ook de reden van het succes van BD en de reden waarom ik erbij gekomen ben!!!

            Dat mochten we ook ondervinden op de SD in Brugge!!!

            En zo kennen we jou dan ook Teddy-Bear!
            Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
            LidNr. BD0211BE

            Comment


            • #7
              Hoi Sonyke, ik vind dat je zeker gelijk hebt maar moet er ook aan toe voegen dat ik ook naar een topic kijk zonder antwoorden, soms ligt het onderwerp me niet of weet ik niet direct een antwoord.
              Ik kan ook niet in alle topics schrijven dus zal er altijd een (on)bewuste keuze zijn.

              Kritiek is gezond als men er de nodige verbeteringen bijzet.
              Ik probeer altijd het positieve te beklemtonen en eerlijk te blijven in mijn mening.
              Trouwens wat is een goede foto, ik heb beelden die in de fotoclub volledig zijn afgebroken, maar naderhand door een aantal mensen als een zeer goed werden bevonden.
              Wanneer ik een foto plaats omdat ik deze goed vind, dan laat ik het niet afbreken alleen de opbouwende kritiek bekijk ik en pas ik toe, er is en blijft altijd een verschil in smaak.

              Wat het materiaal betreft, ik heb al veel parels van foto' s gezien en met een goedkoop toestel gefotografeerd.

              Toen ik mijn studies fotografie starte, had ik me hiervoor een Canon EOS 620 aangeschaft een topper destijds, later heb ik dit ingeruild in een tweedelandszaak voor een 20 jaar oude Nikkormat met een hele boel vaste lenzen.
              Mijn leraar was van mening dat het beter is om met een volledig manueel toestel te leren werken, dan pas leer je begrijpen wat er mis gaat.

              Groetjes luc

              http://home.tiscali.be/lucclottemans

              Comment


              • #8
                helemaal mee eens.

                toch nog een opmerking al heb je een goed toestel wil nog niet betekenen dat je kwaliteits foto's kunt maken .de fotograaf maakt de foto niet het toestel.
                "Een mening hebben kan dodelijk zijn"

                Comment


                • #9
                  Ik begrijp Sonyke volledig en moet haar wel ergens gelijk geven. Doch ik ben HEEL voorzichtig in het geven van negatieve krietiek. Waarom omdat ik nog te onervaren ben om op technsch fotografisch gebied juiste kritiek te geven. Ik durf toch al eens voor een foto die mij aanspreekt een positeve reactie geven zonder daarom mij te erg op technisch vlak te begeven. Bij de chalenge begin ik stillaan mijn moed samen te rapen om kritiek te geven. Want ik moet toegeven dat ik bij de challenge niet alleen leer fotograferen maar in deze topic ook leer foto's te interpreteren en te beoordelen. Daarom vergelijk ik regelmatig de kretiek in de chalenge (en ook in de andere topics) van andere BD leden. Omdat ik inderdaad uit deze kretiek veel kan leren. Zelf durf ik tot nu toe nog niet zo snel zelf een foto voor beoordeling insturen. Omdat ik het niveau (vind ik toch) van de BD leden niet haal. Maar wees gerust mijn grootste tijd van mijn vrije tijd besteed ik aan het doornemen van alle topics om zoals sonyke zegt uit de kritiek te leren. Inderdaad men is soms voor zijn medeleden te beleeft en geeft vaak te weinig negatiefe opbouwende kritiek.
                  Spookys Fotoweb
                  BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                  Comment


                  • #10
                    Ik denk dat de frustatie van sommigen ook te wijten is aan de massa meer leden tenopzichte van een jaar geleden. En dat is de schuld van niemand. Toen ik op BD kwam piepen (maart 2003) en mijn eerste foto poste, bleef die nog een hele week op pagina 1 staan, waardoor iedereen de tijd nam om wat kommentaar te geven. (scherpte een ramp want het was een ingescand negatief blablabla..).
                    Maar het valt toch op dat de reply's tegenwoordig veel minder diepgaand zijn, meestal blijft het bij knap, mooi,... .


                    Ter illustratie
                    http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=16170

                    De fotolink werkt wel niet, want ik gebruik die Pbase nietmeer maar de foto kunt ge ook hier bekijken http://home.tiscali.be/nulens.w/AA403000.jpg



                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by wesley
                      Maar het valt toch op dat de reply's tegenwoordig veel minder diepgaand zijn, meestal blijft het bij knap, mooi,... .
                      Juist ja, en dat is volgens mijn bescheiden mening iets waar een beginner ( wat ik ook nog ben ) niet veel mee kan doen.
                      Geef je mening en eventueel tips waar iemand wat aan heeft,
                      of geef geen commentaar.

                      Groetjes, JantjeB.
                      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                      Comment


                      • #12
                        bedankt Sonyke (en anderen) dat je de beginners (waaronder ik) steunt !
                        Inderdaad niet iedereen is geboren met een fototoestelleke in z'n pollen, en sommigen gaan het dan zelf uitzoeken omdat ze er interesse voor hebben, ook al zijn ze 20, 30, .... jaar en hebben ze geen basisopleiding fotografie. Zo'n forum kan heel goed werken. Ik heb hier al heel veel opgestoken, niet alleen met 'mijn eigen brol' te posten maar ook met het kijken naar foto's van anderen.
                        Trouwens wat heeft men erop tegen dat een 'toerist met geruit hemd en bretellen' wil evolueren naar een redelijk amateurfotograaf ?
                        En als mijn foto's (of andere) voor iemand te min blijken te zijn, wie houdt er hen tegen om een select clubje te stichten waar alleen elitaire kunstfotografen lid zijn en beginners buiten moeten blijven.
                        Bedankt aan BD(en leden) dat ik mag komen kijken/leren.

                        Comment


                        • #13
                          Sonyke, spooky zal een foto van jou gezien hebben van achter bekeken denk ik. Dat lang haar doet het wel hé?
                          Ik begrijp Sonyke volledig en moet haar wel ergens gelijk geven.
                          Nu zonder zever. Ik zie ook heel veel naar de foto's, maar vind niet dat ik de pretentie kan hebben van: probeer dit of probeer dat.
                          af en toe doe ik dat wel zoals vandaag, maar dan heb ik schrik dat het negatief wordt geïnterpretteerd (ik bedoel ergens iemand die een kalender aan het maken was).
                          ik heb echt geen ervaring, en geniet wel van mijn foto's, maar ik heb het gewoon niet.
                          wat nu de moeilijkheid is in de fotoschool van Erik hé? nu moet ik mijn mening zeggen. ja watte wat is mijn mening.
                          Maar het is wel zo, mensen afbreken en voor brol uitmaken, daar is de persoon, de maker juist niets mee.
                          Als je kritiek geeft, laat het opbouwende kritiek zijn, en geen afbrekende, kritiek waar je iets aan hebt, waar je wat mee leert.

                          Comment


                          • #14
                            Goede kritiek geven is even moeilijk als goede foto's nemen.

                            Vind het ook jammer dat de topfotografen hier van iedereen hetzelfde niveau verwachten, en dat alles wat van een lager niveau als "minderwaardig" beschouwd wordt.

                            Goede foto's maken bestaat uit 3 belangrijke delen :
                            1) technisch slagen (scherpte / belichting / techniek), en om dit te leren kan je gerust van die "banale" onderwerpen / dito compositie gebruiken.
                            2) compositie : eens de techniek onder de knie, dan kan gewerkt worden aan de compositie, lichtinval enz...
                            3) dingen zien, en zlefs van banale onderwerpen dé foto maken.

                            Ik neem het niemand kwalijk dat ie foto's maakt van hond, kat of vis... dit zijn overigens ideale onderwerpen om op te leren.

                            En het is aan die topfotografen, om anderen door opbouwende kritiek iets bij te leren , en zo hun niveau op te trekken.

                            En als er hier nog lang zo over gezeverd wordt, durft niemand nog te posten, en dit zou heel jammer zijn !
                            www.damafoto.be
                            Facebook Damafoto

                            Comment


                            • #15
                              Hey Sonyke, ge blijft een toffe gast dat is mij EK
                              http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

                              Comment

                              Working...
                              X