Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

jpeg grootte?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • jpeg grootte?

    Wanneer ik mijn fotos op mijn harde schijf zet zijn ze ongeveer een 1.5mb groot. Hoe groot laten jullie eigenlijk de afbeeldingen om ze te bewaren. Soms zie ik echt wel heel weinig verschil wanneer ik na corecties de jpeg compresseer tot een 400kb met zijn originele 1.5mb.

  • #2
    Je zal het op het eerste zicht misschien niet zien, maar je verliest wel zeer veel aan kwaliteit.

    Zoom eens wat in en kijk naar texturen met veel details. Je zal zien dat deze er zeker niet meer zo fris uitzien als op de origineel.

    Nick
    Nikon D300 & een beetje glas...
    Iets kleiners als carry everywhere

    Comment


    • #3
      ja ok, dat is maar normaal,
      maar ik vraag maar gewoon ter info of jullie echt bv alle fotos op hun ware grootte bewaard.
      Om ze te gebruiken op het net probeer je best het een beetje kleiner te maken, idem als je ze als achtergronden of textures wil gebruiken. Tot waar gaat bij de meeste mensen hier hun grens tussen fijn en zwaar?

      Nemen jullie bv ook fotos op mindere qualiteit met het oog op het doel? Ikzelf neem alles op het grootste formaat en altijd superfijn met het gedacht dat verminderen later altijd nog kan.

      Comment


      • #4
        De orginelen bewaar ik altijd. Ik heb dus 2 mappen één met de originelen en de andere met geresizde foto's bestemd voor het 'web'.
        Groetjes,

        Rudi Petitjean

        NATURE GALLERY

        Comment


        • #5
          alles altijd full res. Als we er met PS aangezeten hebben zelfs in tiff. Een Mb'tje meer of minder kijken we tegenwoordig niet meer naar (is ooit anders geweest )
          --
          Play Drakensang - a free online mmorpg

          Comment


          • #6
            ik bewaar altijd de onbewerkte originelen (2,5 MB/foto) zoals ze uit de camera komen. dit bewaar ik op 2 CD's EN een externe HD (er zal dan wel iets overleven zekers?)

            verder bewaar ik ook van de foto's die ik heb laten printen in een afdrukcentrale de geöptimaliseerde PSD's in full res, zodat ik snel kan bijbestellen als iemand me iets vraagt zonder terug die PSD bewerking te doen (ruis weg, contrast verbeteren, eventueel verscherpen indien nodig etc)

            Comment


            • #7
              Hier ook van hetzelfde, 1 map met de originele NEF files (9.5MB) en in de andere map de full size jpg (5MB).
              Een harde schijfke meer of minder, daar gaat het niet op steken.
              Maar nu kan het wel zijn dat als ik ooit de boel eens ga archiferen dat ik alleen de jpg's op CD zet en dat ik ze dan comprimeer tot 2-3 MB.

              Greets

              Comment

              Working...
              X