Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Model - startersportfolio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Model - startersportfolio

    Hallo,


    Ik ben onlangs met iemand in contact gekomen die me wist te zeggen dat ik potentieel had om een model te worden. Nooit gedacht dat modelling iets voor mij ging zijn, maar als ik er munt uit kan slaan, wil ik het wel een kans geven.
    Het zal echter nog niet voor morgen zijn, er is namelijk nog wat werk aan de winkel, voornamelijk in de fitness, maar ik wou toch al eens peilen naar antwoorden op mijn vraag: Hoe geraak ik aan een startersportfolio?
    Wanneer je naar een agentschap stapt word je altijd geacht toch iets van foto's te kunnen voorleggen. Hoe gaat dit precies in zijn werk? Moet ik studente(n/s) fotografie vragen, of is het raadzamer te gaan aankloppen bij websites als madeup.be en fotokado?be

    Mvg

  • #2
    Re: Model - startersportfolio

    Zoek een fotograaf wiens stijl je leuk vindt. Of dat dan een student, pro of eender wie is lijkt me bijzaak... Je zal hier zeker wat aanbiedingen krijgen, dus komt wel goed...

    Roeland
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

    Comment


    • #3
      Re: Model - startersportfolio

      Als je echt potentieel hebt als model, volstaat het dat je langsgaat bij de grote modellenbureau's in Brussel (Dominique, IMM, New,.....). Vakantiekiekjes opsturen wordt ook veel gedaan, maar de persoonlijke aanpak werkt beter.

      Indien men met jou in zee wilt gaan, gaan zij ook investeren in jou! Zij gaan zorgen voor de foto's. Bij de eerste opdrachten gaan ze vervolgens een groter deel van het geld afhouden, totdat jou foto's terugbetaald zijn. Op deze manier garanderen ze jou ook dat je effectief aan de slag kunt als model.

      Een goede raad: betaal NOOIT of NOOIT voor modelopleidingen of portfolio's bij zgn modellenbureau's. Deze (vooral kleinere) bureau's halen nl. enkel hun inkomsten uit deze opleidingen of verkoop van foto's; daarna hoor je meestal niks meer van hen.

      Je kunt inderdaad ook eerst langsgaan bij fotografen die je een startersportfolio kunnen opstellen (en rob en karen zijn top ), maar als je écht modelallures hebt is dit eigenlijk niet nodig.

      Als je de lat minder hoog wilt leggen, kun je je ook inschrijven als 'people'. Deze categorie wordt ingezet voor commercieler werk (advertenties, reclamespotjes,...). Hiervoor dien je wel zelf te investeren in je eigen portfolio (al dan niet via betaalde shoots of betere amateurfotografen) . De kans op werk is hier ook kleiner; sporadisch eens een opdrachtje. Echt veel 'zakgeld' zal je hierdoor niet overhouden (of je moet tot de lucky few behoren die zeer goed in de markt ligt); je moet het dan eerder zien als een hobby.

      Comment


      • #4
        Re: Model - startersportfolio

        schrijf je op modellennet.be of modelmayhem.com... selecteer de fotografen waar mee je wilt werken goed, beter minder, maar beter dan meer en slecht... bouw zo je portfolio op... Een goede fotograaf moet toch een 4 tal WAW foto's per shoot kunnen maken...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Model - startersportfolio

          Een goede raad: betaal NOOIT of NOOIT voor modelopleidingen of portfolio's bij zgn modellenbureau's. Deze (vooral kleinere) bureau's halen nl. enkel hun inkomsten uit deze opleidingen of verkoop van foto's; daarna hoor je meestal niks meer van hen.
          dat klopt, en ze dekken zich juridisch in door een resultaatsverbintenis uit te sluiten. in de kleine lettertjes natuurlijk.

          Comment


          • #6
            Re: Model - startersportfolio

            Er zijn genoeg fotograven te vinden waar je 'gratis' een shoot kan krijgen ... voor jouw en hun portfolio uit te breiden.

            Wil je meer, dan zijn er terug genoeg mogelijkheden om voor een kleine vergoeding een visagiste erbij te hebben en zo een nog beter portfolio op te bouwen ... een tiental foto's lijkt me meer dan voldoende om de deur naar een carriere als model open te zetten.

            Zoals al aangegeven, betaal niet voor een opleiding of portfolio bij een modellenbureau ... daar hoor je later nooit meer iets van, het is hen enkel om het geld te doen ... een portfolio laat je 'shooten' door een onafhankelijke fotograaf die zijn eigen studio heeft.

            Modellennet en dergelijke staat tegenwoordig vol met fotograven die gratis foto's willen maken ... maar ze hebben geen eigen site, geen eigen email en zij komen wel naar jou toe ... een echte portfolio fotograaf werkt in zijn eigen studio waar hij alle instellingen en omstandigheden onder controle heeft, die mensen hebben hun eigen site waar je hun werk kan bekijken en hun eigen email, en geen yahoo, hotmail of gmail account ... sorry als ik hier iemand mee tegen de schenen schop, maar geen eigen email/site komt bij mij niet als pro over ... wat niet wil zeggen dat het omgekeerde waar is.

            Altijd goed opletten als je naar een fotograaf gaat, en indien mogelijk altijd iemand meenemen ... als ze dat weigeren moet je jezelf al vragen beginnen stellen (je moet ook niet met een hele groep aankomen he, dat stoort, maar een ouder of vriend(in) vind ik toch dat zo'n fotograaf moet toelaten ... je weet nooit hé.

            Je portfolio mag ook niet uit enkel studio shots bestaan, je kan best nog enkele 'real life' shots hebben die buiten genomen zijn ... variatie in je portfolio is enorm belangrijk, daarom raden veel mensen je aan om niet bij één fotograaf te blijven, maar minstens twee je portfolio te laten vullen, op die manier krijg je verschillende beelden.

            Als je nog enkele maanden tijd hebt is onze studio klaar ... mag je tfcd of tfp langskomen hoor

            Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #7
              Re: Model - startersportfolio

              kom eens lang op 17 oktober op BDLive.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Model - startersportfolio

                Modellenbureau's willen de échte persoon zien, niet de persoon die al aangepakt is door stylisten & visagisten.

                In je beginpost zeg je dat je er munt wilt uitslaan? Ik zou eerlijk gezegd gewoon een deftig bureau binnenstappen, dan weet je direkt waar je staat.
                Als je eerst investeert in foto's en je wordt afgewezen, heb je geen geld verdiend, maar verloren.

                Sites als modellennet zijn vooral gericht op hobbyfotografen. Je kunt daar idd TFCD shoots doen, veeeeeel zelfs, maar de kwaliteit....die is bij velen ronduit slecht (op enkele uitzonderingen na). Mensen (zowel modelen/fotografen/visa's) die pro zijn in de modellenwereld, vind je daar haast niet of blijven daar slechts een korte tijd hangen tijdens hun 'leerproces'.
                Voordat ik hier mensen op hun teentjes trap: er zitten wel degelijk goede fotografen tussen, maar ze zijn in de minderheid!

                Anders is als het enkel als hobby is. Schrijf je dan in op sites als modellennet en have fun Maar let idd wat op, want er zitten heel wat 'fotografen' tussen die heel andere bedoelingen hebben dan mooie fotootjes maken....

                Comment

                Working...
                X