Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trouwfotograaf: vooraf te betalen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Trouwfotograaf: vooraf te betalen?

    Binnen 3 weken ga ik trouwen en een 6-tal maanden geleden vonden we onze fotograaf. Op moment dat we deze vastlegden, betaalden we ook een voorschot van 20%.
    We kregen echter nu een brief van onze fotograaf om het volledige bedrag een week voor de trouw reeds over te maken. Is dit de normale gang van zaken. Ik vind het raar om een volledig bedrag te betalen alvorens er 1 foto genomen is.
    Ik zou pas geneigd zijn te betalen wanneer we onze fotoboek te zien krijgen. Stel fotograaf gaat failliet 1 week na onze trouw, dan zien we ons geld niet meer terug en hebben we geen foto's of fotograaf belt af dag voordien en we hebben alles al betaald...

    Graag jullie reacties.
    Check out our travel experiences in the British Columbia, Canada. http://pmcanada.wordpress.com

  • #2
    Re: Trouwfotograaf: vooraf te betalen?

    Heb je de voorwaarden vooraf niet gekregen van de fotograaf? Goede afspraken maken goede vrienden denk ik dan... Iedere fotograaf moet zijn eigen regels opstellen, maar moet dat wel duidelijk communiceren met de klanten vind ik. Bij mij staan alle voorwaarden en levertermijnen al in de eerste prijslijst die ik potentiële klanten bezorg.

    Persoonlijk vraag ik een voorschot van 250 à 500 euro, afhankelijk van de schatting van de uiteindelijke bestelling. Dat voorschot wordt door het koppel betaald als een soort contract, vastlegging van de datum.

    Het saldo wordt gefactureerd wanneer het album geleverd wordt, helemaal op het einde dus. Als het een hele grote bestelling blijkt te worden, maak ik eventueel nog een tussenfactuur op.
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

    Comment


    • #3
      Re: Trouwfotograaf: vooraf te betalen?

      Evi,

      inderdaad dit lijkt mij de meest correcte manier. Het vooraf betalen van het gehele bedrag is nooit vermeld geweest, dus daarom dat ik hier verrast door ben.
      Check out our travel experiences in the British Columbia, Canada. http://pmcanada.wordpress.com

      Comment


      • #4
        Re: Trouwfotograaf: vooraf te betalen?

        Dit klinkt mij erg vervelend ... een voorschot, kan ik nog inkomen, maar een volledige betaling van een 'goed' dat je nog niet ontvangen hebt ?? Dit klinkt mij echt niet normaal!

        Hopelijk raken jullie er snel uit.
        "Just do it !"

        http://jr52.be/index.html

        Comment


        • #5
          Re: Trouwfotograaf: vooraf te betalen?

          Ik hoop dat je fotograaf te vertrouwen is, maar bovenstaande praktijk zou me eerder het tegendeel doen denken.

          Bij 'grote' aankopen bepaalt dit aspect van de transactie bij mij altijd een heel belangrijk deel van het vertrouwen.
          Begin dit jaar onderhandelde ik met een 5-tal firma's over zonnepanelen.
          2 vonden het nodig om niet op de afspraak te verschijnen om de offerte te maken.
          1 kwam kijken en beloofde een offerte binnen de week, nooit iets van gehoord.
          1 kwam kijken, en maakte ter plaatse een deftige offerte op, maar vroeg een voorschot van 80%.
          De laatste kwam netjes op tijd, maakte ter plaatse een offerte op met duidelijke illustratie van de voorwaarden, en vroeg een betaling van 80% binnen de 3 dagen NA de plaatsin, en het saldo binnen de 10 dagen na de keuring.

          Wie heeft de opdracht gekregen denk je... (nadat ik de firma gecontroleerd had op de balanscentrale)

          Altijd dubbel voorzichtig met voorschotten. Nooit betalen na goede referenties of ervaringen van anderen. Er zijn heel wat verkopers die mooie verhaaltjes kunnen vertellen en heel betrouwbaar kunnen overkomen. Betrouwbaar zijn vraagt meer moeite.
          Misschien is je fotograaf betrouwbaar, maar op zijn minst had hij dit duidelijk mogen uitleggen bij de bestelling.
          Dat hij er mee af komt op het moment dat het toch te laat is om te veranderen is dubbel verdacht.

          Toch wens ik je heel mooie foto's en een mooi en langdurig huwelijk toe.

          Comment


          • #6
            Re: Trouwfotograaf: vooraf te betalen?

            Bekijk het ook even van zijn kant :

            de klant betaalt een voorschot (15 tot 25%) en de fotograaf komt naar het huwelijk zoals contractueel overeengekomen.

            Hij spendeert de hele dag bij zijn klanten (pakweg tussen de 10 en de 16u afhankelijk afspraak), daarna nog eens pakweg een dag werk om de foto's te overlopen, filtering, bewerking ... en dergelijke. Dan DVD branden zodat de klant een collectie kan maken van dewelke in het album komen ... deze selectie bewerkt hij verder en maakt de layout van het album ... en laat dit album drukken (voor een deftig album ook al enkele honderden Euro's) .

            Alles wordt afgeleverd en dan krijgt de klant zijn factuur pas ... en dan kan de fotograaf op zijn centen wachten, want de klant heeft zijn kleding betaald, de juwelen, de reis, het feest ... en al de rest, en ondertussen zijn de centjes op ... resultaat de fotograaf kan een advocaat inschakelen om toch nog aan zijn geld te geraken.

            Ik beweer hier niet mee dat dit het geval zal zijn, maar ik begrijp wel waarom hij dit doet, sorry.

            Wat ik wel beter zou vinden is dit : 15% voorschot bij ondertekening van het contract, 60% een week voor de datum en de resterende 25% bij aflevering (persoonlijk breng ik de DVD of album altijd zelf, stuur niets op )

            Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #7
              Re: Trouwfotograaf: vooraf te betalen?

              gewoon een derde/een derde en een derde.
              maar ga ook een heel eind mee met Mark.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Trouwfotograaf: vooraf te betalen?

                Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                Bekijk het ook even van zijn kant :

                de klant betaalt een voorschot (15 tot 25%) en de fotograaf komt naar het huwelijk zoals contractueel overeengekomen.

                Hij spendeert de hele dag bij zijn klanten (pakweg tussen de 10 en de 16u afhankelijk afspraak), daarna nog eens pakweg een dag werk om de foto's te overlopen, filtering, bewerking ... en dergelijke. Dan DVD branden zodat de klant een collectie kan maken van dewelke in het album komen ... deze selectie bewerkt hij verder en maakt de layout van het album ... en laat dit album drukken (voor een deftig album ook al enkele honderden Euro's) .

                Alles wordt afgeleverd en dan krijgt de klant zijn factuur pas ... en dan kan de fotograaf op zijn centen wachten, want de klant heeft zijn kleding betaald, de juwelen, de reis, het feest ... en al de rest, en ondertussen zijn de centjes op ... resultaat de fotograaf kan een advocaat inschakelen om toch nog aan zijn geld te geraken.

                Ik beweer hier niet mee dat dit het geval zal zijn, maar ik begrijp wel waarom hij dit doet, sorry.


                Mark

                Bekijk het ook even van de klant z'n kant :

                De klant betaalt een voorschot bij boeking.
                De klant betaalt het volledige saldo een week voor datum.
                Fotograaf stuurt z'n kat en is gaan lopen met de centen ...

                Resultaat de klant heeft geen trouwfoto's en kan een advocaat inschakelen om toch nog zijn centen terug te krijgen.

                Veel "veronderstellingen", ik weet het, maar ook in uw betoog, niewaar ??

                Ik beweer hier niet mee dat dit het geval zal zijn, maar ...
                Als deze fotograaf volledige betaling op voorhand wenst, dan had dit toch eventjes mogen vermeld worden bij de overeenkomst. Vind je niet ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Weirddoc Bekijk bericht
                Het vooraf betalen van het gehele bedrag is nooit vermeld geweest, dus daarom dat ik hier verrast door ben.
                greetz
                Cheeta
                Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Trouwfotograaf: vooraf te betalen?

                  Nu heb ik niet zo veel ervaring hiermee (heb pas mijn tweede huwelijk geschoten een paar weken geleden) maar is het niet eenvoudiger om boter bij vis te hanteren? Dat is tenminste wel mijn idee over hoe ik het wil uitvoeren.

                  Als ik alleen een DVD met foto's lever wordt er cash betaald bij aflevering (zoals bij het huwelijk wat ik een paar weken terug heb geschoten) , en zou ik -zoals in Mark's voorbeeld- eerst een DVD leveren zodat het bruidspaar zelf keuzes kan maken, dan zou ik alleen (zeer) lage resolutie leveren en dan mag het bruidspaar wederom cash betalen bij aflevering van het album. Op die manier wordt het toch vrij eenvoudig; Geen geld = dan ook geen foto's Het cash wat ik dan ontvang stort ik zelf wel af bij de bank...

                  Nogmaals ik heb hier feitelijk bijna geen ervaring mee maar ik kan me toch niet voorstellen dat een bruidspaar ervoor kiest om de fotograaf niet te betalen als ze als gevolg daarvan geen foto's geleverd krijgen...


                  Terug on topic; Ik vind uiteraard wel dat de betalingscondities vooraf duidelijk moet worden afgesproken.
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Trouwfotograaf: vooraf te betalen?

                    Een betaling op voorhand of in delen (zoals in eerdere posts) is logisch MAAR dan moet de fotograaf dat ook aangeven. Ik zeg zelf ook bij een opdracht van "ik stuur een factuur op dat binnen 2 weken betaald moet worden". (dat is meestal bij particulieren, bij bedrijven kan je iets langer op je centen wachten)

                    Ik had onlangs een trouw voor mensen die ik ken en toen heb ik gewoon het factuur achteraf opgestuurd en dat was netjes op tijd betaald. In andere situaties werk ik met een voorschot. Is dat vals? Goh nee, het zorgt er gewoon voor dat je geen onaangename verrassingen krijgt.

                    Maar wat hier het geval is: de fotograaf zegt nu pas dat de betaling op voorhand moet gebeuren, dat vind ik niet kunnen. Goede afspraken maken goede vrienden en ik vind dat hij dat op voorhand had moeten zeggen. Langs de andere kant zou ik zelf als klant bij de 1e ontmoeting al eens checken hoe de betaling dient te gebeuren.
                    http://blackletterday.wordpress.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Trouwfotograaf: vooraf te betalen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Blackletterday Bekijk bericht
                      Langs de andere kant zou ik zelf als klant bij de 1e ontmoeting al eens checken hoe de betaling dient te gebeuren.
                      Er is enkel gesproken over een voorschot en ik moet zeggen dat ik niet verder heb nagedacht over het totaalbedrag (het is de eerste keer dat ik trouw, dus nog geen ervaring ). Ik veronderstelde dat dit betalingen gebeurden zoals bij de rest: restaurant = voorschot + totaal 14 dagen na trouw, partystyling = voorschot + totaal 14 dagen na trouw,...

                      Ik ben een beetje bang dat indien alles onmiddellijk op voorhand betaald wordt, onze foto's wel eens heel lang kunnen achterwege blijven. Ik neem morgen contact met hen op om tot een overeenkomst te komen.
                      Check out our travel experiences in the British Columbia, Canada. http://pmcanada.wordpress.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Trouwfotograaf: vooraf te betalen?

                        Bijna een jaartje geleden getrouwd en onze fotograaf was 'ne creme van ne vent'.

                        Gevonden op aanraden van de plaatselijke fotograaf die op onze trouwdatum reeds geboekt was.

                        Voorschot: ook ets van een 20% schat ik.
                        Fotoshoot vooraf om ht ijs wat te breken.
                        Prima fotoboek + box voor ouders, broers en zussen
                        Website met na-besteldienst met mogelijkheid eigen account voor familie, vrienden, ...
                        ...
                        Buiten het voorschot en de voorafbetaling voor de nabesteldienst alles betaald bij afhaling van het boek.
                        En het kostenplaatje was toch ook een paar kilo's in € hoor.

                        Het boek heeft wel eventjes op zich laten wachten (pas geleverd in Januari) maar het was dan ook de moeite waard.

                        Als ik morgen opnieuw zou trouwen zou ik terug bij de zelfde gaan
                        Canon 50D + 400D / EF-S 18-55mm Kitlens / Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / Tamron 17-50mm F 2,8 Di II / + Wat gadgets en dit alles verzameld in een Slingshot 300.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Trouwfotograaf: vooraf te betalen?

                          Ik vind het te gek om een dienst of product volledig te betalen voor de oplevering.

                          Stel dat de fotograaf de dag voor jullie huwelijk een ongeval heeft en in het ziekenhuis ligt, stuurt hij dan een vervanger ?

                          Of zijn auto start niet en hij komt halverwege het huwelijk toe, betaal je dan de volle pot voor de helft van de foto's ?

                          Seffens komt men hier rolluiken installeren, er is al een voorschot betaald, maar de rest wordt betaald binnen enkele weken.

                          Voor t zelfde geld hapert er iets of zo en is alles al betaald. Als je dan belt om te vragen om eens langs te komen en is t antwoord 'we hebben nu teveel werk'. Als je nog niet volledig betaald hebt en dreigt om de rest niet te betalen, zullen ze hier wel rap genoeg staan.
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Trouwfotograaf: vooraf te betalen?

                            25 % voorschot bij boeking
                            bij levering DVD betaling van dit gedeelte
                            saldofactuur na goedkeuring album (dus VOOR levering)...boek moet ook vooraf betaald worden
                            some toys 4 big boys
                            http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                            Comment


                            • #15
                              Re: Trouwfotograaf: vooraf te betalen?

                              Duidelijke afspraken maken goede vrienden hé ... zorg gewoon dat alles op voorhand duidelijk is, én op papier staat, dan heb je al deze problemen niet.

                              je moest eens weten hoeveel zelfstandigen overkop gaan omdat hun klanten niet betalen, terwijl hij zijn leveranciers wel betaald heeft ... heb het allemaal meegemaakt, een serieuze faktuur die nooit betaald werd, maar mijn leverancier heb ik wel betaald hé ... dat komt hard aan hoor

                              Dus voordat ik een peperduur album of een grote hoeveelheid drukwerk laat doorgaan is dit 90% betaald, anders begin ik er zelfs niet aan ... ik moet ook uit mijn kosten komen, maar mijn klanten weten dit op voorhand ... kunnen ze daar niet mee leven zijn ze vrij om iemand anders te zoeken ... meestal komen ze toch met hangende pootjes terug want mijn prijzen zijn bijzonder scherp

                              Ik begrijp beide visies hoor, maar denk hier eens over na : je koopt een camera online (bij Konijn bvb) en je betaalt toch ook de volle pot op voorhand ... voordat je ook maar iets in handen hebt

                              Mark
                              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                              Comment

                              Working...
                              X