Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Indeling foto's --> categoriën ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Indeling foto's --> categoriën ?

    Hoe is jullie indeling m.b.t. jullie foto archief?

    Ik bedoel dan de categoriën die je gemaakt hebt:

    Familie ->
    Vrienden ->
    Evenementen ->

    etc.

    Ik moet een indeling gaan maken voor mijn archief van foto's.
    Het zijn er inmiddels meer als 5000.

    Graag jullie reactie..

    Misschien ook tips m.b.t. dit onderwerp op het internet?
    :: www.digifotolog.nl - freeware / software / informatie / reviews over digitale fotografie | http://www.digifotolog.nl ::

  • #2
    ik maak simpelweg directories aan met een eenvoudige namingconventie:
    jaar-maand-dag-onderwerp

    op die manier kan ik makkelijk op datum sorteren, en de overgrote meerderheid van m'n foto's zijn sinds mijn ruim 2 jaar vaderschap familiefoto's .. afgewisseld met foto's van evenenmenten van de verenigingen waar ik in zit en heel af en toe een "creatief" album .. als ik de tijd ervoor gevonden heb.

    een voorbeeld van zo een directorynaam zijn dan
    2003-09-20-zee
    2003-09-27-Plankendaal
    2003-09-28-FOC
    2003-10-04-speeltuin
    2003-10-05-Berneau
    etc.

    elke shootingday heeft dus een aparte directory, met uitzondering van bv. een vakantie waar je een hele reeks hebt die samenhoort, die geef ik als datum de dag van de eerste foto en de naam van de vakantie of het evenement

    handig om je dir's op CD te branden .. je zal niet snel een dir hebben van meer dan de grootte van een CDR. ze krijgen dan een label met de dirnamen wat teglijk een korte inhoud is, smaen in een grote CD-ordener is dit mijn kapitaal (in tweevoud op CDR gemaakt, een om te gebruiken, een om te archiveren + een copy op een exteren USB2 HD)

    Comment


    • #3
      Het probleem met media-archieven is dat je op basis van verschillende criteria wil kunnen zoeken : de ene keer op datum, de andere keer op thema (familie, vrienden, ...), weer een andere keer op locaties (bvb. Parijs, Londen, Amsterdam, ...)

      En om het dan nog ingewikkelder te maken, soms een combinatie van verschillende criteria zoals : "foto's van vrienden in Londen gemaakt in de zomer van 2003". Om maar een voorbeeld te geven he.

      Voor m'n basisarchief werk ik op exact dezelfde manier als Visio; dat geeft zeker het beste overzicht, en 90% van de gevallen vind ik binnen enkele seconden exact de beelden terug die ik zoek.

      Maar voor het "kunst en vliegwerk" gebruik ik AcdSee (http://www.acdsystems.com/English/Products/ACDSee/index.htm); daarmee kan je foto's indelen op oneindig veel verschillende manieren en uiterst ingewikkelde zoekinstructies geven. Is zeker de moeite waard om eens de gratis trial-versie te downloaden.


      Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

      Comment


      • #4
        Mensen bedankt voor de tips!! Ik heb ACDSee al, maar nog nooit echt naar die zoekmogelijkheden gekeken...

        :: www.digifotolog.nl - freeware / software / informatie / reviews over digitale fotografie | http://www.digifotolog.nl ::

        Comment


        • #5
          ik werk ook op datum en naam maar ik zet ze ook nog in apparte mappen.
          Natuur:
          12-10-2003 bossen Uden
          24-10-2003 hoge veluwen
          Mensen:
          7-8-2003 verjaardag
          18-9-2003 model nadiene
          zo kan ik ook snel zoeken en als ik ze op cd zet zijn ze ook netjes verdeeld in mappen.
          dan heb ik nog een database in excel (mircosoft office)waar ik al mijn cd heb genummer en een opmerking er bij plaats, nu heb ik zo'n 250 cd die ik snel kan vinden.
          Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

          Comment


          • #6
            Ik werk ook in submappen per jaar, met dan de steeds terugkomende onderverdelingen :
            2001
            ...
            2003
            - Familie en vrienden
            - Uitstappen
            - Vakantie
            En daaronder telkens een map per gelegenhied / uitstap / reis...
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment

            Working...
            X