Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

resolutie voor poster

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • resolutie voor poster

    ik maakte een foto met de grootste resolutie om er een poster van te maken. de foto is gemaakt met een eos 300d. om nu hiervan een poster te maken van grootte 30 x 45 blijkt nu het aantal dpi te klein. ik kan met mijn eos 300d geen tiff-bestanden maken. hoe los ik dit probleem op of kan ik alleen maar met een lagere dpi mijn poster (laten) afdrukken?
    eos 60D met sigma 17-70 2.8-4, canon 18-55 mm + canon 75-300 mm IS USM-lens + sigma 50-500 mm + speedlite 420EX
    --- sinds ik een fototoestel heb, zie ik veel beter ---

  • #2
    Hallo Joske,

    Je hebt een 6 mp camera en dat moet ruim voldoende zijn, een 30 x 45 foto kun je al met een 4 mp camera goed laten afdrukken.
    En nee je hebt geen tiff maar wel RAW, dat moet echt ruim voldoende zijn.
    Er zullen nog wel diverse 300D eigenaren reageren.
    Groeten Omega.

    www.digiwaart.nl

    Comment


    • #3
      je neemt je foto in RAW-formaat (of JPEG, hoogste kwaliteit) en opent ze in een beeldbewerkingsprogramma. Afhankelijk van het aantal DPI waarop je zal drukken (150 moet volstaan voor posters) vergroot of verklein je je foto en je bewaart het resultaat als TIFF.

      Comment


      • #4
        Dat is eigenlijk zelfs allemaal niet nodig (naar mijn persoonlijke ervaring). Ik heb vorige week ook een poster van 30 op 45 laten afdrukken, van een foto genomen met mijn G3 op 1600x1200! En hoewel de "site" mij het afraadde is die foto gewoon prachtig (allez, de afdrukkwaliteit althans). Het zou evengoed een analoge kunnen geweest zijn. Heb al spijt dat ik niet nog een formaatje groter heb uitgeprobeerd...

        Trouwens was via Kruidvat, online besteld en DRIE (!!!! waaaw dat voor Kruidvat) dagen later was mijn foto er al
        http://katrijn.fotopic.net
        Canon 10D met glaswerk, Canon G3,Tripod Velbon

        Comment


        • #5
          Voor een poster van 76x51 cm vraagt bv. Photobox (www.photobox.ie) een minimale resolutie (voor de langste zijde) van 1500 pixels en een aanbevolen resolutie van 3000 pixels. Zij printen tot formaat 38x25 cm aan 300 dpi en voor de grotere formaten aan 254 dpi.
          De 6,3 Mpixels (3072x2048) foto's van de EOS 300D zitten dus goed. Je kan gewoon de originele foto (of bewerkte versie)leveren voor die posterprint, zonder meer.

          Ik snap niet waarom er een probleem zou zijn ?

          Ludovic
          EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
          BD0118BE

          Comment


          • #6
            Voor fotografische beelden werkt interpolatie gewoon goed. Ik druk alles af aan 360 dpi inputresolutie, ongeacht van het aangeleverde bestand.

            En of het dan van een leica, compact, of digitaaltje komt, een goed belichte opname komt er mooi uit.

            Ik heb het niet over foto's van tekst of dergelijke.

            Probleem is dat vele camera-bezitters ergens te hoge verwachtingen scheppen. Ze hebben geen grootformaatnegatief en dus steeds te weinig informatie voor behouden detail boven een 20/30 afdruk. Je kan enkel de grotere afdruk vloeiender maken door interpolatie.

            Dus gewoon in je labo afleveren en laat hen de rest doen. Als jij je een goede opname aanlevert en je verwachtingen realistisch houdt komt alles dik in orde. Is dat niet zo, dan kan geen interpolatiemethode of afdruktechniek een goede afdruk opleveren.

            succes,

            jimmy

            Comment


            • #7
              ik heb net proeffoto's besteld bij mijn drukker .. digitaal drukken op groot formaat zou alles met een resolutie meer dan 150 dpi geen extra kwaliteit opleveren. minder dan 150 dpi zou wel dadelijk afgestraft worden in het resultaat. Ze garanderen me fotografische kwaliteit. ik ben benieuwd naar de testfoto's (10x15 crops van 150 dpi)

              maar als je een 3072x2048 beeld aan 150 dpi afdrukt is dat dus "maar" 34,68 x 52,02 cm groot

              Comment


              • #8
                Als een foto afgedrukt wordt op een groter formaat, dan wordt die gewoonlijk ook van op een bepaalde afstand bekeken. Daardoor zal het niet gemakkelijk opvallen dat de resolutie niet groot genoeg is.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  volgens wat me verteld werd, maar ik wacht mijn proefafdrukken van eigen bestanden af .. zou je op een afstand van 20 cm een haarscherp beeld moeten zien

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Black B@ndit
                    Als een foto afgedrukt wordt op een groter formaat, dan wordt die gewoonlijk ook van op een bepaalde afstand bekeken. Daardoor zal het niet gemakkelijk opvallen dat de resolutie niet groot genoeg is.
                    Het is inderdaad niet de grootte van de foto, maar de gezichtshoek die bepalend is voor de indruk van scherpte. Hier wordt volgens mij te weinig rekening gehouden?
                    Groeten van lucalfred

                    Comment


                    • #11
                      Zie ook http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=33715
                      en op http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=1587 is zelfs een voorbeeld te zien van een grote poster.

                      Comment


                      • #12
                        Re: resolutie voor poster

                        Normaal wordt gewerkt met 300DPI, echter wordt een grootformaat print (bijna) altijd van een wat grotere afstand bekeken, dus mag het best iets lager zijn, bijvoorbeeld 150 DPI.
                        Link verwijderd. Xarder
                        Last edited by Xarder; 19 april 2007, 09:59.

                        Comment


                        • #13
                          Re: resolutie voor poster

                          Ik druk tot 60x90 af zonder verlies in kwaliteit.

                          Volg deze truc:

                          In PS ga je naar maat.
                          Zet die gewoon op 60 x 90 cm Of in jouw geval naar 30x45
                          Zet dan de resolutie naar 340 DPI
                          Kies dan de optie bicubisch scherper.

                          thats it.
                          Groetjes, Jörgen
                          www.beautyshoot.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: resolutie voor poster

                            Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
                            Ik druk tot 60x90 af zonder verlies in kwaliteit.

                            Volg deze truc:

                            In PS ga je naar maat.
                            Zet die gewoon op 60 x 90 cm Of in jouw geval naar 30x45
                            Zet dan de resolutie naar 340 DPI
                            Kies dan de optie bicubisch scherper.

                            thats it.
                            maar met wat vertrek jij?
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • #15
                              Re: resolutie voor poster

                              Vanop z'n website: "Canon; de Mark II 1Ds"
                              Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                              MySite - All your base are belong to us - What you say

                              Comment

                              Working...
                              X