Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filter of niet?

    Als het zo'n weer is als de laatste tijd met heel veel zon en dus bijna te helder (vooral lucht maar soms alles) ... gebruiken jullie dan een filter op jullie lens?
    En indien ja, natuurlijk ook graag vermelden welke.

    Of welk trucje passen jullie toe als beste instelling om dit zoveel mogelijk te voorkomen?
    Last edited by VerSeg; 18 juli 2010, 07:11.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  • #2
    Re: Filter of niet?

    filter?
    ik gebruik de belichtingscompensatie die in het toestel zit. heel handig.
    bij te groot verschil tussen lucht en voorgrond gebruik ik soms de ND gradatiefilter. Geeft een natuurlijker resultaat dan photoshoppen achteraf.

    Comment


    • #3
      Re: Filter of niet?

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Als het zo'n weer is als de laatste tijd met heel veel zon en dus bijna te helder (vooral lucht maar soms alles) ... gebruiken jullie dan een filter op jullie lens?
      En indien ja, natuurlijk ook graag vermelden welke.

      Of welk trucje passen jullie toe als beste instelling om dit zoveel mogelijk te voorkomen?

      Met zo'n lichtomstandigheden maak ik geen foto's. Komt toch niks interressants uit.

      -m-
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Filter of niet?

        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
        Met zo'n lichtomstandigheden maak ik geen foto's. Komt toch niks interressants uit.

        -m-
        dat is eigenlijk waar, de contrasten zijn te groot.
        heb het ook al gemerkt dat ik soms ontevreden ben met mijn landschapsfoto's en stadslandschappen als het felle zon is.

        Comment


        • #5
          Re: Filter of niet?

          Jammer genoeg heb je tijdens events niet te kiezen ... dus dan komt er een polar filter op de lens, en als het echt felle zon is op de middag durf ik er zelfs nog een ND grad op te zetten met drie stops verlies.

          Maar dat is echt als laatste toevlucht, ik zet liefst zo min mogelijk extra glas voor mijn L-lenzen ... ik heb wel gemerkt dat de Hoya Pro circular polar de kleuren fletser maakt dan mijn B&W Kaeseman filter (collega had vorig weekeinde zo'n hoya filter mee) ... er is dus wel degelijk verschil in filters, koop geen goedkope (alhoewel die Hoya Pro toch een goede naam heeft ?), dat beklaag je jezelf toch achteraf.

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: Filter of niet?

            en als het echt felle zon is op de middag durf ik er zelfs nog een ND grad op te zetten met drie stops verlies.
            OK, maar dat heeft toch hetzelfde effect als de belichtingscompensatie op je toestel?
            Het maakt de foto donkerder maar verandert toch niets aan de felle contrasten?

            Comment


            • #7
              Re: Filter of niet?

              Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
              OK, maar dat heeft toch hetzelfde effect als de belichtingscompensatie op je toestel?
              Kun jij belichtingscompensatie instellen op een halve foto?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Filter of niet?

                volg dit met veel interesse.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Filter of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                  OK, maar dat heeft toch hetzelfde effect als de belichtingscompensatie op je toestel?
                  Het maakt de foto donkerder maar verandert toch niets aan de felle contrasten?
                  Een ND Grad filter maakt niet het hele beeld tegelijk donkerder, belichtingscompensatie doet dat wel:


                  Ik heb nog nooit met zo'n filter gewerkt, ik denk dat het heel goed bruikbaar is voor landschappen, maar dat je toch goed moet opletten dat je geen deel van het onderwerp mee donkerder maakt. Als er bijvoobeeld een boom in beeld staat, dan maak je die toch ook donkerder als die in de donkere zone van het filter zit?

                  Ik heb er dus geen ervaring mee, waarschijnlijk zal iemand hier direct wel uitleggen hoe je in dat geval moet werken met zo'n filter.

                  Wat je wel kan doen is de foto wat onderbelichten om detail te houden in de lucht, en dan kan je achteraf in een fotobewerkingsprogramma de te donkere delen van de foto wat lichter maken.
                  Meerdere foto's maken met verschillende belichtingscompensaties en er daarna een HDR bewerking op uitvoeren is een andere oplossing (dan moet je wel een statief gebruiken).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Filter of niet?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Kun jij belichtingscompensatie instellen op een halve foto?
                    misverstandje, ik had even over die "grad" gelezen en dacht dat het over een egale ND filter ging.
                    zoals je in mijn comment nummer 2 kan lezen, gebruik ik die ND grad filter zelf ook.
                    ben daar heel tevreden van, maar zoals Black B@ndit zegt, als de afscheiding lucht/voorgrond niet min of meer recht is, heb je problemen en ga je stukken van je onderwerp mee verdonkeren.

                    Comment

                    Working...
                    X