Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oog = 70mm?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oog = 70mm?

    Dit kan een domme vraag zijn, maar ik vroeg het me al een tijdje af.

    Wanneer ik op m'n FF-camera door de zoeker kijk met een lens op 70mm brandpuntsafstand, dan heb ik exact hetzelfde beeld door m'n oog door de zoeker, als door het andere oog.
    Is dit toevallig juist bij mij op 70mm? Is dit bij iedereen zo? Of hangt dit ook af van de zoeker?
    Ik las al berichten over portret lenzen van 50mm tot 135mm als ideale portretlens omdat die het oog dichtst benaderen, maar ik krijg slechts op 70mm exact hetzelfde perspectief, zonder vervorming of compressie.
    Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

  • #2
    Re: Oog = 70mm?

    De ogen zijn niet voor iedereen gelijk, de ene mens heeft al een bredere kijkhoek dan de andere.

    Nu komt een gemiddeld oog ongeveer overeen met 50mm op een FF, vandaar die ook standaardlenzen genoemd worden.

    Comment


    • #3
      Re: Oog = 70mm?

      oei, dan heb ik blijkbaar lichtjes tele-ogen...
      Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

      Comment


      • #4
        Re: Oog = 70mm?

        mannen zouden meer 'tele' kijken (en onthouden) en vrouwen meer breedhoek.

        Misschien daarom het liedje 'vinde gij mijn gat ni te dik in deze rok'

        Comment


        • #5
          Re: Oog = 70mm?

          Oorspronkelijk geplaatst door quint'n Bekijk bericht
          oei, dan heb ik blijkbaar lichtjes tele-ogen...
          voor mannen is dat normaal, vrouwen hebben doorgaans een iets bredere kijkhoek.
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

          Comment


          • #6
            Re: Oog = 70mm?

            Waarschijnlijk niet hoor, want er wordt hier nog iets anders vergeten, als je kijkt door je viewfinder van je camera, is dat geen beeld met 1x vergroting, maar meestal ergens tussen 0,8x en 0,9x. Vandaar dat je dus denkt dat 70mm correct is, als je echter die 0,8 in rekening brengt, kom je al een pak dichter bij de 50mm ;-)

            Comment


            • #7
              Re: Oog = 70mm?

              Kriva,

              nochtans, ik kijk analoog (recht door de lens dus, niks live view) en krijg ook een gelijkaardig beeld als mijn oog bij 70 mm

              Maar dat blijkt dus normaal te zijn....

              Momenteel zie ik 2 keer niks, een ferme oogontsteking op mijn rechter oog en dan kan ik geen lenzen meer dragen en een bril.. die ligt ergens heel ver weg en is JAAAAREN oud...
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

              Comment


              • #8
                Re: Oog = 70mm?

                Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                mannen zouden meer 'tele' kijken (en onthouden) en vrouwen meer breedhoek.
                Interessante opmerking.
                En ik heb ergens gelezen hoe dat komt.
                Het is een evolutionair overblijfsel van honderdduizenden jaren oud.
                Toen de mens nog voor zijn voedsel op jacht ging, was dat kijkgedrag noodzakelijk voor zijn overleving.
                De (snellere) mannen gingen achter (vluchtende) prooien aan en daarom was hun zicht geconditioneerd om in een nauwe hoek in de verte te kijken.
                Ondertussen verzamelden de vrouwen bessen, wortels en noten, en letten op de kroost. Daarom was hun zicht geconditioneerd om in de breedte te kijken, of er geen gevaar loerde.
                Om dezelfde reden kunnen mannen beter een auto parkeren en biljarten: ze hebben in de loop van de evolutie geleerd om nauwkeuriger afstanden van voorwerpen in beweging in te schatten.
                Gelezen in een populair wetenschappelijk boek, weet niet meer welk.

                Comment


                • #9
                  Re: Oog = 70mm?

                  heeft kortzichtigheid dan ook met tele te maken.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oog = 70mm?

                    Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                    Kriva,

                    nochtans, ik kijk analoog (recht door de lens dus, niks live view) en krijg ook een gelijkaardig beeld als mijn oog bij 70 mm

                    Maar dat blijkt dus normaal te zijn....

                    Momenteel zie ik 2 keer niks, een ferme oogontsteking op mijn rechter oog en dan kan ik geen lenzen meer dragen en een bril.. die ligt ergens heel ver weg en is JAAAAREN oud...
                    Dus kijk je door je viewfinder, en moet je rekening houden met die 0,8x - 0,9x
                    Lees de specificaties van camera's er maar eens op na. (bij Live View krijg je ook hetzelfde beeldoppervlak als wanneer je door je viewfinder kijkt, op voorwaarde dat je een 100% viewfinder hebt )

                    Ter voorbeeld, de D300 en D3:
                    Just under two years since the D200 Nikon reveals the D300, the range of changes is so significant that it wouldn't be inappropriate to call it a 'compact D3' (less the full-frame sensor of course). From the top there's a new CMOS sensor with twelve megapixels, a new auto-focus sensor with 51-points (15 of which are cross-type sensitive), there's focus tracking by color, scene recognition, Picture Control presets, six frames per second continuous shooting (or eight frames per second with a battery pack), Compact Flash UDMA support, Live View (with contrast detect AF) and the mighty impressive 3.0" 922,000 pixel LCD monitor (oh and HDMI video output). It's an impressive list, the D200 was a fair step up from the D100, the D300 can be seen as just as big a step, certainly more than enough to make the competition sweat.

                    The professional Nikon D 'single digit' series of digital SLR's started life back in June 1999 with the groundbreaking D1. Groundbreaking because it was the digital SLR that broke Kodak's stranglehold on the digital SLR market and fundamentally brought prices down to a level which most professionals could afford (around the US$5,500 mark). Since then we have seen a steady progression in the evolution of this line of cameras. Whilst the core values of a high quality full-size body with integrated grip have remained constant, the line split into two halves (indicated by the X and H suffixes), one targeted at high resolution photography the other high speed sports type photography (lower resolution but faster continuous shooting). It's been almost three years since Nikon introduced a completely new digital SLR with a new sensor (the D2X) and there had been much anticipation that Nikon's next move would be a full-frame chip.

                    (bij beiden te vinden onder "Viewfinder")

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oog = 70mm?

                      Uit een ver verleden, deze info.

                      Willy
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oog = 70mm?

                        Je oog zal nooit 70mm brandpunt hebben, want dan moet je netvlies ergen midden in je hoofd zitten. Het is hoogstens een '70mm 35mm ekwivalent'.
                        Last edited by hjanssen; 16 juli 2010, 11:07.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oog = 70mm?

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Je oog zal nooit 70mm brandpunt hebben, want dan moet je netvlies ergen midden in je hoofd zitten. Het is hoogstens een '70mm 35mm ekwivalent'.
                          hartelijk dank
                          maar ik denk niet dat iemand hier sprak over de brandpuntsafstand van het oog...
                          Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oog = 70mm?

                            Oorspronkelijk geplaatst door KriVa Bekijk bericht
                            Dus kijk je door je viewfinder, en moet je rekening houden met die 0,8x - 0,9x
                            Lees de specificaties van camera's er maar eens op na. (bij Live View krijg je ook hetzelfde beeldoppervlak als wanneer je door je viewfinder kijkt, op voorwaarde dat je een 100% viewfinder hebt )

                            Ter voorbeeld, de D300 en D3:
                            Just under two years since the D200 Nikon reveals the D300, the range of changes is so significant that it wouldn't be inappropriate to call it a 'compact D3' (less the full-frame sensor of course). From the top there's a new CMOS sensor with twelve megapixels, a new auto-focus sensor with 51-points (15 of which are cross-type sensitive), there's focus tracking by color, scene recognition, Picture Control presets, six frames per second continuous shooting (or eight frames per second with a battery pack), Compact Flash UDMA support, Live View (with contrast detect AF) and the mighty impressive 3.0" 922,000 pixel LCD monitor (oh and HDMI video output). It's an impressive list, the D200 was a fair step up from the D100, the D300 can be seen as just as big a step, certainly more than enough to make the competition sweat.

                            The professional Nikon D 'single digit' series of digital SLR's started life back in June 1999 with the groundbreaking D1. Groundbreaking because it was the digital SLR that broke Kodak's stranglehold on the digital SLR market and fundamentally brought prices down to a level which most professionals could afford (around the US$5,500 mark). Since then we have seen a steady progression in the evolution of this line of cameras. Whilst the core values of a high quality full-size body with integrated grip have remained constant, the line split into two halves (indicated by the X and H suffixes), one targeted at high resolution photography the other high speed sports type photography (lower resolution but faster continuous shooting). It's been almost three years since Nikon introduced a completely new digital SLR with a new sensor (the D2X) and there had been much anticipation that Nikon's next move would be a full-frame chip.

                            (bij beiden te vinden onder "Viewfinder")
                            en de nikon F90 ??? die heeft niks electronisch zicht en heeft een "viewfinder" van 92% dus die "zoomt" van zichzelf geen 10% in... enfin, ik heb ook lenzen die bij dezelfde mm toch een ander beeld geven... zal dan wel lens-afhankelijk zijn ook...
                            De gustibus et coloribus non est disputandum
                            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oog = 70mm?

                              Het gaat hem niet over de coverage Tom, maar over de vergroting (of eigenlijk verkleining) die de viewfinder van een (D)SLR heeft.
                              Onder de specs van een F90 zie je weer 0.78x staan, terug naar af dus.
                              Enne, waarom zou een vergroting of verkleining elektronisch moeten gaan?
                              In de tijd van Galileo bestonden er al telescopen die konden vergroten, elektriciteit werd toen nog niet gebruikt, laat staan elektronica.




                              Veel lenzen geven inderdaad een lichtjes andere kijkhoek, zelfs primes doen dit vaak. Maar het verschil tussen 50mm en 70mm is er toch echt eentje dat je merkt hoor.
                              Het menselijk oog heeft dus géén equivalent van 70mm op FF, wel van 50mm op FF.
                              Vandaar dat een 50mm lens ook een standaardlens is, en een 70mm al een korte telelens.
                              Last edited by KriVa; 21 juli 2010, 21:31.

                              Comment

                              Working...
                              X