Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kenya en fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kenya en fotografie

    hoi,

    binnenkort mag ik mij gelukkig prijzen want ik vertrek in januari met mijn vriendin naar kenya op safari.

    nu had ik graag wat tips van jullie meegekregen over hoe fotograferen en allerlei hieromtrent

    ik wil namelijk niet tegenkomen dat onze camera bv platte batterij heeft of andere
    ook wil ik niet dat al mijn fotos mislukken om een of andere reden

    zijn er hier mensen die al zon safari gedaan hebben en daarvan fotos genomen hebben? alle tips zijn welkom

    ook vraag ik mij af, of mijn camera wel goed genoeg is, om bv ver genoeg te kunnen zoomen

    want ik kan mij voorstellen, als ik in de verte leeuwen, of olifanten ofzo moet op een plaatje trekken, ik dan wel serieus wat zal mogen zoomen

    wij beschikken over een nikon 2500 en hadden hiermee graag fotos genomen

    denken jullie dat dit aardig zal lukken?

    alle tips welkom

    ik hoor het wel

    mvg,

    skank
    Panasonic dmc fz28

  • #2
    Hallo skank,
    je kan best eens contact opnemen met Jochen, die heeft onlangs een safari gedaan.
    Alvast veel plezier toegewenst.
    Groetjes,
    Frank

    Comment


    • #3
      Beste Skank,

      De 2500 is een heel goed toestel, maar de (111mm)zoom is volgens mijns inziens te kort om (veilig mooie plaatjes te schieten van wilde dieren.

      Ik zou in uw geval opteren om uw bestaande toestel te verkopen en een Panasonic DMC-FZ2 te kopen in de plaats (420mm zoom, optisch gestabiliseerd). (als je de BTW kan terugtrekken slechts 330 euro in Duitsland...) Vervelend is wel dat je ook nog een nieuwe, voldoende grote, geheugenkaart zal moeten aanschaffen.

      Een reportage gemaakt in Kenia met die camera:


      Groetjes en een heerlijke reis toegewenst,


      Tom
      ikzelf Casio QV-3500EX - mijn broer DMC-FZ2 (http://home.tiscali.be/krisentom/fz2/index.html)

      Comment


      • #4
        nou zo jammer
        wij hebben niet onmiddelijk het geld om een nieuwe camera te kopen
        ik heb ergens gelezen dat je toch wel een 200mm lens nodig hebt
        kan ik maximaal maar tot 110?
        ook met optische zoom?

        een extra geheugenkaart zal ik idd nog aankopen


        PS: Silim, hoe kan ik jochen contacteren?

        alvast bedankt
        Panasonic dmc fz28

        Comment


        • #5
          Originally posted by skank


          hoe kan ik jochen contacteren?


          Zoek gewoon bij members op de naam Jochen.
          Je kan hem dan mailen via zijn profiel
          http://www.vannecke.be
          Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
          Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

          Comment


          • #6
            Ik vermoed dat men niet ieder jaar op Safari gaat?
            Ik kan door omstandigheden niet weg van huis, maar
            zou het zonde vinden om zo'n gelegenheid niet optimaal te benutten
            en er het maximum aan fotobagage uithalen.

            Ik vrees echter dat je met je toestel er niet gaat komen.
            Zelfs 200 mm is te kort voor safari toestanden.
            Ik zou dit analoog doen in kleinbeeld op diafilm, en met een meer dan behoorlijke telé.
            Dan denk ik hier toch aan een 500 mm.

            Alle beeldmateriaal kan je na de safari gaan digitaliseren, met het behoud van
            je origineel materiaal voor de samenstelling van een diareeks.

            Just my 2 cents.

            In ieder geval een goede reis.


            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Een geheugenkaart kopen We hadden toch al afgesproken dat je de mijne mag gebruiken! Ik zou ook wel nog zeker een batterij bijkopen als ik jou was!
              http://katrijn.fotopic.net
              Canon 10D met glaswerk, Canon G3,Tripod Velbon

              Comment


              • #8
                Originally posted by Digipics357
                Ik vrees echter dat je met je toestel er niet gaat komen.
                Zelfs 200 mm is te kort voor safari toestanden.
                Ik zou dit analoog doen in kleinbeeld op diafilm, en met een meer dan behoorlijke telé. Dan denk ik hier toch aan een 500 mm.
                Inderdaad, ik kan Digipics hier alleen maar bijtreden. Ik ben in 2002 op safari geweest in Kenia en Tanzania en met mijn 80-200mm kwam ik haast nergens. Mooie close-ups had ik bijgevolg niet, dus een 500mm of 600mm is zeker een must en een degelijk statief uiteraard ook.

                Prettige reis!


                Comment


                • #9

                  Inderdaad, ik kan Digipics hier alleen maar bijtreden. Ik ben in 2002 op safari geweest in Kenia en Tanzania en met mijn 80-200mm kwam ik haast nergens. Mooie close-ups had ik bijgevolg niet, dus een 500mm of 600mm is zeker een must en een degelijk statief uiteraard ook.

                  Prettige reis!


                  [/quote]Ik was nooit op safari maar weet wel dat vanuit de minibusjes en jeeps veel gefotografeerd wordt vanop een rijstzak waar je de tele laat op rusten voor de stabiliteit.
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #10
                    Hey Skank,

                    We hebben ondertussen al tweemaal heen-en-weer gemailed, maar in't geval dat andere mensen ook geïnteresseerd zijn (omdat ze bvb. ook een safari van plan zijn ...de gelukzakken ), pen ik het hier nogmaals neer:

                    1. Het bereik. Op mijn reis nam ik close-ups van giraffen, neushoorns, leeuwen, vogels, enz... bekijk even mijn album op http://jochen.instantlogic.com. Alle close-ups zijn genomen op 380mm of met de teleconvertor erop. De dieren zitten immers meestal veraf, en je mag niet van de weg af met de jeep. Wil je ook zo'n shots, zorg dan voor een camera van min. ongeveer 400mm zoombereik. Er zijn genoeg "10x" en "12x" zooms die geschikt zijn. Lees de reviews op www.dpreview.com en kies er voor jou de beste uit. Dit hoeft niet de duurste te zijn, het belangrijkste is dat je de shot HEBT (daar waar anderen falen en het moeten doen met de "herinnering"). Je kan natuurlijk ook een DSLR met telelens kopen. Da's natuurlijk enorm duur, maar dan ben je zeker dat je goeie plaatjes hebt. Ikzelf ben er nog altijd voor aan het sparen

                    2. Opslagmedia. Zorg voor voldoende opslaggeheugen, zodat je kan plaatjes schieten zoveel je maar wil. Schiet elk subject minstens vijf maal. Je zal zien dat je dan meer kans hebt op die enkele "magische shots". Zet je camera ook op het best mogelijk formaat. Dwz. als je een 5Mp chip hebt, schiet dan plaatjes van 5Mp. En zorg ervoor dat de kwaliteit van je shots steeds op het hoogste staat. Met andere woorden: probeer geen plaats te winnen op je geheugenkaartjes door je camera in te stellen op minderwaardige parameters. Persoonlijk doe ik het zo; ik heb een aantal geheugenkaartjes, en daarbij een X-drive van 40Gb. Dat is een soort draagbare harddisk waar je je kaartjes op kan "dumpen". Na het overzetten van je pics van kaart naar X-drive kan je je kaartje leegmaken en opnieuw gebruiken. Zo is het aantal shots dat je neemt geen limiet meer.

                    3. Batterijen. Zorg voor een snellader (die een set batterijen kan opladen op ong. 1 uur), en zorg voor voldoende reservebatterijen. Vergeet niet dat bij extreem warm weer je batterijen sneller leeg zijn. Vergeet ook een universele adapter niet. Ikzelf had 5 sets batterijen, en er is één dag geweest waar ik VIER sets erdoor gejaagd heb.

                    4. Behoed je apparatuur voor de weergoden. Zorg voor een stofvrije en vochtwerende zak. Ik haalde mijn lowepro bij "De Greef" in Edegem, waar je mooie kortingen krijgt als je BelgiumDigital vermeldt (ik betaalde 145€, en bij AS Adventure zou dat 209€ geweest zijn). Zorg voor een UV filter voor op je lens, want het licht kan ere héél fel zijn. En met een filter is ook je lens beschermd tegen krassen. Zorg voor siliconengel om het vocht weg te nemen. Om te fotograferen in de regen heb je een raincape nodig. Surf hiervoor eens naar www.ewa-marine.com.

                    5. Leer je camera kennen en oefen op voorhand (framen van veraf, macro's, ...). Je krijgt vaak maar één kans om een foto te nemen, en dat lukt alléén als je je camera kent. Ikzelf heb op een plaatje van een zeer zeldzame vogel. Hij kwam dicht bij mij op een tak zitten en enkel door zeer snel de juiste instellingen te nemen (oa. macro, maar met B300 extender) is deze gelukt. Ik kreeg één seconde dus, want daarna zag hij ons, en vloog hij verschrikt op (een takkewijf in de jeep brulde luid: "ziet! Ne vogel!" Zucht...).

                    6. Een statief heeft enkel zin op safari als het een monopod is. Voor een driepoot is er geen plaats in de jeep, maar een monopod kan helpen bij het nemen van verre shots. Spreek dan wel af met de chauffeur; motor af bij het nemen van foto's. Een monopod helpt héél veel, want tele-shots uit de hand zijn vaak bewogen.

                    Ik merk dat anderen hetzelfde soort dingen hier al hebben opgenoemd. Ik verkoop dus geen prietpraat: investeer in de geschikte camera! Je zal er zowiezo jaren geniet van hebben. En je zal ook tot het eind van je dagen geniet hebben van je albums.
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tommer
                      Beste Skank,

                      Ik zou in uw geval opteren om uw bestaande toestel te verkopen en een Panasonic DMC-FZ2 te kopen in de plaats (420mm zoom, optisch gestabiliseerd). (als je de BTW kan terugtrekken slechts 330 euro in Duitsland...)

                      Tom
                      hoi, die dmc-fz2 heb ik bekeken maar die heeft maar 2.0mp,
                      wat ik wel zie zitten is de panasonic dmc-fz10 maar naar het schijnt is die maar beschikbaar vanaf maart :-( en ik vertrek in januari
                      een andere keuze van mij is om de olympus c-750, die heeft 10x optische zoom (38-380mm), te kopen
                      iemand ervaring mee? zou dit een goede camera zijn? uiteraard zijn er nog betere,maar zover wil ik nog niet gaan
                      en die olympus is ook aantrekkelijk qua prijs

                      nogmaals bedankt aan iedereen
                      Panasonic dmc fz28

                      Comment


                      • #12
                        Beste Skank,
                        Bedankt voor je aandacht, maar laat je aub niet afschrikken zoals zovelen door die maar 2 Mpix! (argumenten zijn te vinden in vorige threads van mijn kruistocht voor de FZ2 (met de zoekfunktie terug te vinden))
                        Je maakt er mooie A4 afdrukken van en je krijgt 256 foto's op 1 kaartje van 256 Mb.

                        Dankzij de IS hoef je geen statief en de reactiesnelheid van de camera is bijzonder aangenaam.

                        Groetjes,

                        Tom

                        (op http://www.washingtonpost.com/wp-srv...per/030807.htmlees je hoe een national geographic fotograaf met A4 prints van de FZ1 z'n fotoclubje overhoop zet.)
                        ikzelf Casio QV-3500EX - mijn broer DMC-FZ2 (http://home.tiscali.be/krisentom/fz2/index.html)

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Tommer
                          Beste Skank,
                          Bedankt voor je aandacht, maar laat je aub niet afschrikken zoals zovelen door die maar 2 Mpix! (argumenten zijn te vinden in vorige threads van mijn kruistocht voor de FZ2 (met de zoekfunktie terug te vinden))
                          Je maakt er mooie A4 afdrukken van en je krijgt 256 foto's op 1 kaartje van 256 Mb.

                          Dankzij de IS hoef je geen statief en de reactiesnelheid van de camera is bijzonder aangenaam.

                          je hebt er wel veel ja ik zie door het bos de bomen niet meer
                          dus die olympus zou niet even goed zijn als jouw z2??? heeft die olympus dan geen stabilisator? en wat is IS? heeft die olympus IS?

                          mvg
                          Panasonic dmc fz28

                          Comment


                          • #14
                            Hallo Skank, ik heb een Olympus C-740, dit is de 3Mpixel voorganger, voor de rest is het ongeveer hetzelfde toestel (toch optisch en qua instelmogelijkheden).

                            Ik ben heel tevreden van dit toestel, vooral de 10x optische zoom. Ook worden de kleuren heel natuurlijk weergegeven.
                            Wel heeft de Olympus geen stabilisator maar ik vind dat dit nog meevalt in de praktijk, wel heb ik mij een schouderstatief aangeschaft (zie mijn sig voor details).
                            Ik ben ook tevreden qua batterijverbruik van de Olympus. Wel opletten, de C-750 gebruikt xD-opslagkaartjes.

                            Ik zou ook de raad van Jochen opvolgen en een X-drive (of dergelijke) aanschaffen.
                            Groetjes,
                            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                            Comment


                            • #15
                              IS staat voor Image Stabiliser: het systeem gaat met kleine sensoren (gyroscopen) de trillingen van je hand (en dus ja hand) meten en zal deze beweging compenseren door de lens de verplaatsen, zodat je scherpe foto's hebt ook bij langere sluitertijden.

                              Samengevat: de 740 zal mooiere foto's maken, maar de FZ2 zal foto's kunnen maken in moeilijkere omstandigheden.

                              Een vergelijking van verschillende UltraZooms staat hier:
                              http://babelfish.altavista.com/babelfish/urltrurl?lp=ja_en&url=http%3A%2F%2Fwww.sbpnet.jp%2 Fvwalker%2Fseries%2Ftestlab%2Fart.asp%3Fnewsid%3D6 040
                              (is wel vertaald uit het Japans)
                              ikzelf Casio QV-3500EX - mijn broer DMC-FZ2 (http://home.tiscali.be/krisentom/fz2/index.html)

                              Comment

                              Working...
                              X