Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over de Belgische beroepsfotografie.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje over de Belgische beroepsfotografie.

    Hier in Nederland is fotograaf een van de zogeheten vrije beroepen, Dat houd dus concreet in dat iedere jodokus met een camera om zijn nek zich hier zonder enige hinder beroepsfotograaf mag noemen.

    Of hij dan ook de gewenste resultaten aflevert is een tweede kwestie.

    Hoe zit dat nu eigenlijk hier in Belgie? Is het hier ook zo liberaal als je voor jezelf wilt beginnen of zijn daar toch speciale eisen voor ?
    Al mijn foto's zijn gemaakt van gerecyclede pixels.

  • #2
    Re: Vraagje over de Belgische beroepsfotografie.

    fotograaf mag je jezelf noemen, maar beroepsfotograaf is een ander paar mouwen
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje over de Belgische beroepsfotografie.

      Fotograaf was een beschermd beroep, maar is dat nu dus niet meer. Hoe het juist zit met het openen van een fotowinkel / fotozaak en benamingen, daar heb ik twijfels bij. Zelfstandigenverenigingen en avondscholen proberen je nog vrolijk hun waar aan te smeren natuurlijk. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ze geen goed werk leveren, maar wel dat ze soms wat eerlijker mogen zijn en niet de indruk meer moeten wekken dat fotograaf een beschermd beroep is in België.
      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
      www.musicinframe.be

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje over de Belgische beroepsfotografie.

        [Mod]Ik heb dit draadje verplaatst van Shoot/Discussie, waar het niet thuishoorde, omdat het niet gerelateerd is aan het tijdschrift Shoot, naar Algemeen, waar het beter op z'n plaats staat.[/Mod]
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje over de Belgische beroepsfotografie.

          in Belgie moet je momenteel als beroepsfotograaf geen beroepskennis bewijzen. Je moet wel een attest bedrijfsbeheer hebben. Persoonlijk vind ik ook al dat gedoe over beroepskennis in sommige beroepen overbodig: de klanten zijn zelf mondig genoeg om uit te maken wie al de niet aan hun verlangens voldoet (maar das uiteraard een zeer persoonlijke mening)

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje over de Belgische beroepsfotografie.

            Oorspronkelijk geplaatst door Lion31cybershot Bekijk bericht
            Hier in Nederland is fotograaf een van de zogeheten vrije beroepen, Dat houd dus concreet in dat iedere jodokus met een camera om zijn nek zich hier zonder enige hinder beroepsfotograaf mag noemen.

            Of hij dan ook de gewenste resultaten aflevert is een tweede kwestie.

            Hoe zit dat nu eigenlijk hier in Belgie? Is het hier ook zo liberaal als je voor jezelf wilt beginnen of zijn daar toch speciale eisen voor ?
            Om samen te vatten: Fotograaf is nu geen beschermd beroep meer, dat wil zeggen dat de eisen om zelfstandig fotograaf te worden nu dezelfde zijn als die voor zelfstandig kapper, schoenmaker, it'er, etc. Je moet dus wel nog steeds een attest bedrijfsbeheer hebben.

            Vele fotografen hebben hier tegen geprotesteerd omdat ze angst hadden (hebben, het is nog niet zo lang geleden veranderd) dat de markt overspoeld zou worden door oneerlijke concurrentie.

            Imho is er voor mij geen verschil tussen kappers en fotografen in dat opzicht. Een slechte kapper of fotograaf zal redelijk snel zonder klanten komen te zitten. Hier is er toch nog steeds sprake van een vrijemarkteconomie.

            Comment

            Working...
            X