Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dof table

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dof table

    Ik ben zojuist in het bezit gekomen van een dof-table voor mijn fuji 602. Het schijnt dat je hier veel meer mee uit je camera kunt halen maar ik begrijp er niet veel van kan iemand mij het een en ander hierover uitleggen??

    Alvast bedankt
    A picture a day, keeps the doctor away!!
    Sony A200 + Tamron SP AF 17-50 F2.8 XR Di II LD + Sigma 70-200mm F2.8 II EX DG APO MACRO HSM

  • #2
    Ik heb er zelf nog niet mee gewerkt maar als ik het goed gesnapt heb gaat het als volgt.

    DOF staat voor Depth of Field ofwel scherptediepte. Als je scherp stelt op een voorwerp op een zekere afstand x, zijn alle voorwerpen tussen een afstand y tot z scherp. Deze waarden staan dus in de DOF-tabel. De waarden y en z zijn afhankelijk van uw diafragma en brandpuntsafstand (en misschien vergeet ik nog wel iets maar deze zijn de belangrijkste bij mijn weten).
    bv als je bij F3.2 en een brandpuntsafstand van 50mm scherp stelt op 10m heb je een DOF van 9m tot 12m. (Dit is een fictief voorbeeld)
    Je zal merken in je tabel dat:
    - hoe groter de diafragmawaarde, hoe groter de DOF.
    - hoe groter de brandpuntsafstand, hoe kleiner de DOF.
    - hoe groter de scherpstelafstand, hoe groter de DOF.

    De DOF-table geeft je normaal ook de hyperfocale afstand van elk diafragma en brandpuntsafstand. Als je de hyperfocale afstand voor een diafragma instelt krijg je een foto die scherp is van de helft van die hyperfocale afstand tot oneindig.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt,

    Groetjes,
    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

    Comment

    Working...
    X