Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Resize for print

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Resize for print

    Bij het laten afdrukken van mijn foto's heb ik tot heden steeds het originele bestand doorgestuurd (zowel voor 10x15, 13x18 als voor 20x30).
    Heeft het zin om het bestand te resizen alvorens te laten afdrukken ?
    Je kan dus heel nauwkeurig de documentgrootte in cm ingeven in PS, met een bepaalde resolutie, waardoor het aantal pixels aangepast wordt.
    Als dit al zin heeft, wat is daar dan het voordeel van ?

    Mod, ik hoop dat deze post hier op de juiste plaats staat (of is het eerder fotobewerking ?).
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

  • #2
    mijn mening : resize heeft geen zin ! stuur zo groot mogelijk op, dan verlies je geen kwaliteit
    "Roel" (Coolpix 5700 - Sony DSC S75)

    Comment


    • #3
      ik stuur stevast alles op 300 dpi ware grootte aan .. na een resize verscherp ik (zelf)een weinig om het verlies aan scherpte te compenseren. Als je dit niet zelf doet, dan doet het labo het voor jou, en zonder dat je weet hoe ze het doen.

      Bij Photobox.ie weet ik dat de foto's geprint worden zoals ik ze aanlever (dus niet opnieuw verscherpt of andere correcties)

      Comment


      • #4
        Originally posted by roelpa
        mijn mening : resize heeft geen zin ! stuur zo groot mogelijk op, dan verlies je geen kwaliteit
        integendeel hoor ! Een resize veroorzaakt wel degelijk kwaliteitsverlies op scherptevlak....ook bij verkleiningen, hoe vreemd dat ook mag klinken...

        Stef

        Comment


        • #5
          Wat betekent het dan concreet ?

          Als ik bvb een volgende beeldafmetingen heb :
          3072x2048 pixels - 43.35x28.9cm - 180ppi (pixels / inch)
          en ik wil een afdruk van 15x10cm, wat doe ik dan best ?
          1) de foto niet wijzigen (maar dan doet het labo het, of niet ?)
          2) de documentgrootte aanpassen naar 15x10cm, waarbij 2 mogelijkheden :
          1) 180ppi behouden, dan worden de pixelafmetingen : 1063x709pixels
          2) de pixelafmetingen behouden, dan wordt de resolutie : 520ppi (dit lijkt niet veel zin te hebben, want het bestand blijft even zwaar).
          3) ik zoek het veel te ver... want tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad.
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

          Comment


          • #6
            wil je hiermee bedoelen dat als ik een originele(grote) foto doorstuur naar een afdrukcentrale, ik minder kwaliteit zou kunnen krijgen dan dat ik hem zelf op voorhand kleiner maak ?????



            Originally posted by Stef
            Originally posted by roelpa
            mijn mening : resize heeft geen zin ! stuur zo groot mogelijk op, dan verlies je geen kwaliteit
            integendeel hoor ! Een resize veroorzaakt wel degelijk kwaliteitsverlies op scherptevlak....ook bij verkleiningen, hoe vreemd dat ook mag klinken...

            Stef
            "Roel" (Coolpix 5700 - Sony DSC S75)

            Comment


            • #7
              Ik zit zo'n beetje met dezelfde vragen als Dama: wat doe je nu eigenlijk best als je digitale foto's wilt laten afdrukken op 10x15 (of een ander formaat natuurlijk)?
              Canon Powershot G3 * Canon CF 32Mb * Apacer PhotoSteno CF 128Mb

              Comment


              • #8
                Ja, ik heb eigenlijk nog geen afdoend antwoord om mijn vragen.
                Laat jullie nog maar eens gaan, zulle !
                Originally posted by Pinnie
                Ik zit zo'n beetje met dezelfde vragen als Dama: wat doe je nu eigenlijk best als je digitale foto's wilt laten afdrukken op 10x15 (of een ander formaat natuurlijk)?

                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

                Comment


                • #9
                  Mijn mening is dat een foto opsturen met een resolutie groter dan 300dpi geen zin heeft...

                  Dus voor een 15x10 foto zou 1772 x 1181 meer dan genoeg zijn. Voordeel van zelf resizen is dat je het resultaat zelf in handen hebt en je nog een unsharp-mask op los kan laten.

                  Mijn motto, wat je zelf doet,...

                  Voor het gemak, stuur de volgende keer eens 2x dezelfde foto door. Een op full-res en de andere op 10x15@300dpi en kijk of je verschillen ziet! Kost toch 3x niets als je dit bij een grotere bestelling doet.

                  Nick
                  Nikon D300 & een beetje glas...
                  Iets kleiners als carry everywhere

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb vorige week pas voor de eerste keer digitaal laten afdrukken. Al mijn foto's waren in het 3:2 formaat, maximum aantal pixels zoals het uit de camera komt (3008x2000). Dus geen resize naar 10x15 of 13x18 omdat ik geen zin had om me daar mee bezig te houden. Kwaliteit van de foto's is uitstekend. Een vergelijking met een resized foto kan ik dus niet maken.



                    Comment


                    • #11
                      ja, dat is wat ik bedoel!

                      Stef


                      Originally posted by roelpa
                      wil je hiermee bedoelen dat als ik een originele(grote) foto doorstuur naar een afdrukcentrale, ik minder kwaliteit zou kunnen krijgen dan dat ik hem zelf op voorhand kleiner maak ?????



                      Originally posted by Stef
                      Originally posted by roelpa
                      mijn mening : resize heeft geen zin ! stuur zo groot mogelijk op, dan verlies je geen kwaliteit
                      integendeel hoor ! Een resize veroorzaakt wel degelijk kwaliteitsverlies op scherptevlak....ook bij verkleiningen, hoe vreemd dat ook mag klinken...

                      Stef

                      Comment


                      • #12
                        Foto's die ik niet bewerk = algemeen goed bevonden (gewone vakantiekiekjes voor in album), stuur ik op normaal formaat door en daar heb ik geen probleem met kwaliteitsverlies. Eventueel pas ik nog wat contrastverbetering toe of crop ik een klein beetje, maar bewaar ze in zelfde formaat.
                        Foto's die ik aanpas (in tiff-mode) voor meer effect, bewaar ik als laatste stap in jpg 10x15 300ppi en stuur ik zo door.
                        Ik heb wel bij de plaatselijke afdrukboer (cfr. groentenboer = dus geen scheldwoord ! ), problemen gehad met bewerkte foto's, er was maar een deeltje afgedrukt en dan 4x groter dan normaal (of die foto van 10x15 was 4x opgeblazen en daar was dan maar een deeltje van 10x15 van afgedrukt). Hij meende dat dat kwam omdat ik PS elements gebruik ipv PS7. Ik meende dat dat kwam dat hij niet eerst nakeek hoe die foto's eruit zagen.
                        Ik heb bij photobox.ie hiermee nog nooit problemen gehad, bewerkt of niet.

                        Groetjes,

                        Lijn
                        lijn
                        canon eos 350d

                        Comment

                        Working...
                        X