Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe beheren en bewaren jullie jullie archief?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe beheren en bewaren jullie jullie archief?

    Dat is een vraag die ik me al een tijdje stel... Ik heb momenteel meer dan drieduizend foto's op mijn harde schijf staan, mooi verdeeld in mapjes... Toch vind ik het alles behalve overzichtelijk... Bovendien vrees ik de dag dat mijn iBookje het gaat begeven... Dan ben ik meteen alles kwijt... Ik ben ondertussen begonnen met alles op cd te branden, maar ook dat vind ik niet echt overzichtelijk...

    Vandaar mijn vraag: hoe doen jullie dat?

    Groetjes,

    Tim
    Canon 1DmkIV + 5DmkII + 16-35 2.8 L + 24-70 2.8 L + 70-200 2.8 L IS + 85 1.2 L + 90 TS-E

    http://www.timdebacker.be

  • #2
    Ik heb er ongeveer dezelfde hoeveelheid staan, en ik heb het op de volgende manier bijgehouden:

    Ik deel mijn mappen in zoals ik mijn CD's brand. Op dit moment betekent dit dat ik mappen heb van 400,500 of 600 foto's (afhankelijk van de gekozen settings). Let wel, dit zijn mijn originele foto's.

    Op zich ben je daar niet zoveel meer mee, ik ben aan het denken om de mappen te gaan verkleinen met een bepaald kenmerk in de titel (vb. testfoto's tele 12/11/2004 of iets dergelijks). Op die manier vind ik dan wat meer info terug in de maptitel. Als ik ooit eens 5 minuten tijd heb...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Opgelet met cd's deze bewaren maar enkele jaren, beter een externe hardeschijf van 250gb aan schaffen via firewaere +-400 euro
      Ik heb een pc en een oude imac in een netwerk aan elkaar verbonden,
      dit is interressant om virussen te vermijden (pc virussen werken niet op mac).
      Alles is ingedeeld volgens onderwerp, in aparte mappen momenteel 30gb aan beelden. Verder gebruik ik Cumulus om mijn beeelden overzichtelijk te maken.

      groetjes
      http://home.tiscali.be/lucclottemans

      Comment


      • #4
        Op mijn HD hou ik de onderwerpen bij in afzonderlijke directories. Elke fotoshoot, trip of vakantie blijft op die manier bij elkaar. Elke directory voorzie ik van een datum en onderwerp. Zo krijgt de directory van een fotoshoot op 11/11/2003 van de oorlogsgraven in Ieper de naam "20031111 Ieper Oorlogsgraven". Rare notatie van de datum? Dat klopt, maar op die manier zijn al mijn directories cronologisch geordend.

        Is het een langere vakantie, dan maak ik subdirectories per dag. En zijn er meerdere fotografen waarmee ik foto's uitwissel, dan hou ik die ook bij in aparte subdirectories onder die hoofd-directory.

        Al het nieuws dump ik op regelmatige basis op DVD-R. Ik probeer daarbij foto's per jaar te bundelen op een DVD. Eventuele meerdere jaren samen, maar nooit een jaar verdelen over verschillende DVDs.

        Een van de vele manieren om te archiveren... Misschien helpt het...


        Groetjes, Kris.
        My work: VICTORIE.com

        Comment


        • #5
          Hallo, ik heb nog geen duizenden foto's, maar enkele CD's. dus het is nog overzichtelijk. Maar als het wat meer is ga ik het doen via het programma "Where is it". Mijn zoon gebruikt dit voor al zijn cd's en mappen. Leest je CD in en als je dan een naam ingeeft zegt hij op welke CD je moet kijken.
          Prima systeem. Downloaden :
          WhereIsIt is a Windows application, designed to organize and maintain a catalog of your computer media collection, including CD-ROMs, audio CDs, MP3s, removable disks...


          Groetjes en succes. JantjeB.
          Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
          Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

          Comment


          • #6
            Momenteel beschik ik over ± 36000 beelden. Ingescande negatieven, ingescande dia's en digitale beelden.
            Alle beelden krijgen een uniek naambestand en worden in sudirectorys geplaatst. Die subdirectory's kunnen telkens 1000 beelden bevatten.
            Eerst worden beelden ingelezen van het fototoestel en dan worden deze in twee verschillende subdirs ondergebracht. Originelen en dan 'Te Bewerken'.
            Nadat ik de nodige bewerking via PS heb uitgevoerd en alles goed lijkt, wordt een eigen geschreven programma opgestart.
            Daar worden de beelden is een temporary weggeschreven. De bedoeling hiervan is een preselectie te kunnen doen, en die foto's die worden behouden kunnen reeds voorzien van kommentaar (±200 chars) en in groepen geplaatst.
            De foto's, met ingebrachte gegevens blijven hier zolang ze niet worden ingelezen in de database of dat er een expliciete wis-opdracht wordt gegeven (ook gefilterd).
            In het hoofdprogramma kan via gebruik van filters, ... groepen, delen uit de temporary worden ingelezen. De daar ingebrachte kommentaar wordt automatisch meegekopiëerd.
            Tijdens dit inlezen kunnen foto's aan diverse subgroepen worden toegewezen. De naam kan ingebracht, de datum, indien negatieven of dia's, de plaats waar je die kan vinden, type van beeld, grootte, enfin een hele boel nuttige data... Tevens kunnen trefwoorden worden weergegeven. Bij accepteren van de foto en de nu toegevoegde gegevens (deze gegevens kunnen altijd aangepast worden), wordt het beeld definitief in de datbase weggeschreven. Het effectieve beeldbestand verschuift naar een daartoe speciale plaats (bijgehouden door het programma) en indien dit gewesnt (via een setup) wordt er direkt een backup genomen en van het bewerkte en van het originele beeld naar een andere plaats, op dezelfde harde schijf of op een andere. Nu een backup op dezelfde harde schijf is niet echt veilig.
            Tevens wordt ook direkt een kopie genomen van de databse-gegevens.
            Tenslotte wordt nog een thumb gemaakt van het beeld en afzonderlijk bijgehouden. (Laat zeer snelle selecties toe).
            Het programma laat toe om op diverse methodes prints te maken, lijsten, ... eveneens is er een heel eenvoudige wijze voor het aanmaken van slideshows. Deze slideshows worden eveneens in de database gepompt. Bij deze kan men en de duurtijd van presenteren en de methode van projecteren opgeven. Wat momenteel nog ontbreekt, doch waarmee ik volop bezig ben is het kunnen bewaren van geluid en afspelen en het bewaren en afspelen van filmkes.
            Zo, dit was het dan.
            PS, in het weekend is er een harde schijf gecrashed. Het terugplaatsen van een backup (ook via het programma mogelijk) heeft juist geteld 4 uur geduurd, waarbij niets, nmaar dan ook niets verloren is gegaan.
            Wim
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Mijn originele files worden op HD1 geplaatst en onmidellijk gekopierd naar HD2. Vanaf de files op HD2 worden de bewerkingen gedaan.
              Op regelmatige tijdstippen worden zowel de files van HD1 en HD2 op twee (verschillende merken) cd's gebrand. (Sinds enkele maanden zet ik ze ook nog eens op DVD )
              Deze cd's worden naar een HD van een andere pc gekopierd. Hier worden de foto's geindexeerd met ACDSee 5, je kan hiermee tags en beschrijvingen toevoegen aan je foto's. (Dit kan natuurlijk ook met Adobe Photoalbum en Paintshop Album). Op deze manier kan ik steeds razendsnel een bepaalde foto terugvinden.
              Ik werk al jaren op deze manier en ben nog nooit een foto kwijtgespeeld, ook niet na een crash van één van HardDisken.

              Comment


              • #8
                Toen mijn archief echt uit de klauwen begon te lopen, met zo'n 20.000+ beelden (tja, 't gaat snel als je digitaal werkt he...), ben ik meer aandacht gaan besteden aan het archiveren. Rotwerkje, maar absoluut vereist als je nog iets nuttig met al die beelden wil gaan doen ook.

                Stap 1 in m'n workflow is een volledige backup van alle foto's zoals ze uit de camera komen... op CD-ROM; die CD's berg ik veilig op en worden voorts nog maar zelden meer gebruikt. Op die manier verlies ik niets.

                Stap 2 selectie: alles wat technisch niet in orde is (over- of onderbelicht, onscherp, ...) gaat eruit. Daarna selecteer ik op compositie, inhoud, etc... om het kaf van het koren te scheiden. Alle foto's die het niet halen, worden apart weggeschreven buiten het eigenlijke archief.

                Stap 3 nabewerking en archivering: geselecteerde foto's worden nabewerkt in PS (geen USM of scaling, dat volgt pas vlak voor de output) en voorzien van een beschrijving (dat kan je in batch doen in ACDSee), waarna ze finaal in hun mapjes terecht komen. Per seizoen (bvb. 2003 ZOMER) en dan per thema (bvb. 0821 Rome).

                Als de thema's consequent worden ingevuld, dan is het opzoeken van een foto een makkie... vraagt wel wat werk, maar het is het zeker waard.


                Beveiliging :

                * 1 exemplaar op CD-ROM van alle foto's
                * 1 exemplaar van de gearchiveerde foto's op CD-ROM (binnenkort DVD)
                * opslag op HDD in RAID 1-configuratie (4x60 Gb). Ultra-stabiel, maar -ja, ik weet het, IT'ers- met een hoge overhead.


                Ben nog nooit een digitale foto kwijtgeraakt , klassieke negatieven daarentegen...
                Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

                Comment


                • #9
                  Ik laad de foto's op via Canon Zoombrowser EX software. Daar worden de genomen foto's automatisch in mapjes bewaard per dag dat ze genomen zijn.

                  Die kopieer ik onmiddellijk op CD-R.

                  Daarna selecteer ik de foto's die bewerkt moeten worden. Die krijgen een extensie aan de originele bestandsnaam.

                  Van al die bewerkte en originele wordt nog een CD-R gebrand. Op die manier heb ik toch een reservekopie van de originele foto's.

                  Dan worden de foto's geselecteerd om ontwikkeld te worden.

                  En last but not least, alles wat interessant op DVD om slideshows te maken met achtergrondmuziek.

                  Comment


                  • #10
                    Even nog het kei-goeie iMatch tool vermelden.
                    HD - CD - DVD schuif maar heen en weer met de eigenlijke files, hij houdt bij waar ik welke kan vinden. Verder blijft in de database enkel nog een "duimnagel" , omschrijving en categorie zodat alles toch nog direct toegankelijk blijft.
                    ---
                    darix
                    afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
                    D70s

                    Comment


                    • #11
                      Twee opmerkingen t.a.v. het archiveren van foto's:

                      1)
                      als je je foto's pleegt te editten: backup ook altijd een exemplaar van de originele, niet bewerkte out-of-camera file. Hoe goed je ook denkt te zijn in het digitale donkere kamerwerk, je skills (+ de mogelijkheden van de software) zullen met de jaren waarschijnlijk alleen maar toenemen.

                      2)
                      Maak extra kopieen van je foto cd's of dvd's om op een ander adres onder te brengen. Die schijfjes kosten zowat niks en het is een veilig idee. In een poll (van een verzekeringsmaatschappij geloof ik) waarin werd gevraagd wat mensen het eerst in veiligheid zouden brengen als hun huis in de fik stond, kwam als antwoord steevast (na de voor de hand liggende zaken als kinderen en huisdieren):

                      "onze fotoalbums"

                      PS, als je niet het risico wil lopen dat lui op dat adres in je digitale fotoverzameling gaan zitten snuffelen (zo de waard is...) er bestaan encryptieprogjes die dat onmogelijk maken.

                      Comment


                      • #12
                        @ darix: iMatch klinkt heel erg apple of vergis ik mij
                        Canon 1DmkIV + 5DmkII + 16-35 2.8 L + 24-70 2.8 L + 70-200 2.8 L IS + 85 1.2 L + 90 TS-E

                        http://www.timdebacker.be

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb niet echt een archief of zo maar zorg dat ik per onderwerp/bezoek/reis een cd-rom of dvd kan branden. Ik maak een selectie van de RAW files, die ik vervolgens via PS bewerk en opsla als TIFF. En daarvan maak ik JPEG. Dus van de drie formaten maak ik een backup op meerdere cd-rom's of 1 DVD.


                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Tim De Backer
                            @ darix: iMatch klinkt heel erg apple of vergis ik mij
                            Ge vergist u
                            Ik geloof zelfs dat er geen Apple versie van bestaat. Ga maar eens in de "Software" afdeling (forum) kijken, daar zitten nog verschillende iMatch gebruikers. Of kijk ineens naar http://www.photools.com

                            Over het algemeen zou ik stellen dat het hoofdprobleem niet zozeer zit in de vraag van zet ik op cd(DVD) of niet. Hier is het antwoord natuurlijk heel simpelweg .... *natuurlijk!* Liefst zels nog op verschillende exemplaren die dan ook nog eens op verschillende lokaties worden bewaard. Dan komt echter de volgende logische vraag .... "En hoe beheer dat nou allemaal"
                            Je zal maar eens een halve dag gaan zoeken naar die ene foto waarvan je zeker wetens ergens een kopie hebt bij gehouden

                            My 0.02€
                            ---
                            darix
                            afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
                            D70s

                            Comment


                            • #15
                              alles van het toestel naar een aparte harddisk, dus eentje voor filestorage only
                              windows op c:, data op d: en storage op e: (heb 'n pc met 4*80gb ide disks en 1*80gb extern)

                              als ik dan de selectie gemaakt heb van wat ik wil bewaren gaat dit naar m'n externe firedrive van 80gb
                              en ik maak geregeld een reservekopie op cdrom,
                              ik heb tengevolge van veel hard- en software tests al is geregeld de boel in de soep gedraaid doch nog nooit belangrijke data (muv van 'n collectie mp3tjes) kwijtgeraakt

                              als ik is ne keer wat geld heb voor 'n DVD brandertje zal ik alles wat nu op cd staat archiveren op DVD
                              dat lijkt me tot nu toe het meest intressante medium voor opslag
                              = = = = = = = = = = = =
                              CANON PowerShot SX 130

                              Comment

                              Working...
                              X