Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

    Eens een vraag, die misschien als ergens is beantwoord, maar ik vond ze niet direct.

    Ik als amateurfotograaf sta "langs de zijlijn" foto's te nemen van mijn favoriete sport autosport. Op het circuit vinden we de professionelen, of ze noemen zich bijna allemaal zo die als hoofd- of bijverdienste de foto's te koop aanbieden aan de rijders. Zelf mail ik , als de rijder het vraagt, de foto's al eens door. Of als ik de mens heel goed ken druk ik er al eens eentje af voor hem. Ik vraag er uiteraard geen geld voor : ik zie de sport graag, en als hobby neem ik er foto's van en anders staan ze toch alleen maar bij op de computer of bij uiterst goeie foto's op de kast ingekaderd :-)
    Kan de "professionele" dit als een bedreiging zien en concurrentie nemen. Afin, als die het echt als concurrentie ziet wil dat meer over de kwaliteit van zijn foto's zeggen dan over de mijne vrees ik voor die man/vrouw ...

  • #2
    Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

    Tuurlijk is dat 'oneerlijke' concurrentie en heeft niet altijd met de kwaliteit van de foto te maken.
    Je geeft zo goed als rechtenvrij de foto's weg.

    Om het in autotermen te zeggen: Jij bied ze een citroen c4 met levenslang onderhoud of volle pot betalen voor een Ferrari...


    Natuurlijk kan die persoon zijn foto's niet gratis gaan weggeven. De belastingsdienst / provinciebelasting vind je toch als je een btw nummer hebt, ookal werk je niet.

    Vraag evenveel als de professionele fotograaf en kijk dan welke ze nemen. Nemen ze de jouwe...dan zegt dat pas iets over de kwaliteit imo.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

      Concurrentie heeft tegenwoordig niets meer met kwaliteit te maken vrees ik, als jij foto's gratis aanbiedt, wie gaat er dan nog geld aan geven om betere foto's te 'kopen' ?

      Ik heb van collega's prijzen gehoord van 100 Euro per foto tot enkele jaren terug ... ik vrees dat dit tegenwoordig helemaal niet meer mogelijk is, ik maak soms reeksen/reportages die aan een vast bedrag aangeboden worden, maar ik kom helemaal niet in de buurt van 100 Euro per foto hoor, en dan klagen ze nog dat het toch wel duur is

      Tegenwoordig zijn er heel wat klanten die met gewone snapshots al heel tevreden zijn, zonder nabewerking, gewoon OOC ... prima hoor, maar met die shots maak je geen portfolio hé, een degelijke gallery opmaken van je werk doe je met de top 0.1% van je beelden ... en dat zijn foto's die je niet gratis 'mag' aanbieden vind ik ... iets wat gratis is zijn snapshots, iets waarvoor je geld vraagt moet een foto zijn !

      Je moet geen fortuinen vragen, maar iets mag er toch wel tegenover staan vind ik, heb ook al eens gratis een CD gegeven ... maar ik had een plan in het achterhoofd ... die mensen zijn ondertussen één van mijn beste klanten geworden, ik heb die CD al dubbel en dik terugbetaald gekregen

      Gratis is ALTIJD concurrentie voor mensen die betaling vragen, ook al zijn de gratis foto's minder goed ... dat is het probleem tegenwoordig, iedereen staat langs de kant foto's te maken, met een degelijke techniek en een goede tele kan je héél mooie beelden maken, zelfs zonder accred ... en wij maar moeite doen en zorgen voor genoeg exposure zodat we voor de draad kunnen staan ... en geen enkele foto verkocht krijgen omdat anderen zonder al te veel moeite enkele snapshots gemaakt hebben die ze in volle resolutie gratis aanbieden

      Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

      Comment


      • #4
        Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

        Oorspronkelijk geplaatst door Rallyloverke Bekijk bericht
        Eens een vraag, die misschien als ergens is beantwoord, maar ik vond ze niet direct.

        Ik als amateurfotograaf sta "langs de zijlijn" foto's te nemen van mijn favoriete sport autosport. Op het circuit vinden we de professionelen, of ze noemen zich bijna allemaal zo die als hoofd- of bijverdienste de foto's te koop aanbieden aan de rijders. Zelf mail ik , als de rijder het vraagt, de foto's al eens door. Of als ik de mens heel goed ken druk ik er al eens eentje af voor hem. Ik vraag er uiteraard geen geld voor : ik zie de sport graag, en als hobby neem ik er foto's van en anders staan ze toch alleen maar bij op de computer of bij uiterst goeie foto's op de kast ingekaderd :-)
        Kan de "professionele" dit als een bedreiging zien en concurrentie nemen. Afin, als die het echt als concurrentie ziet wil dat meer over de kwaliteit van zijn foto's zeggen dan over de mijne vrees ik voor die man/vrouw ...
        concurrentie of niet : als het concurrentie zou zijn, zou je er dan mee stoppen?
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

          Alvast bedankt voor enkele duidelijke reacties. Ik heb respect voor de echt professionele fotograaf , en waardeer ook zijn werk en wil er voor betalen ook. Maar met de digitalisering zijn er mijns insziens inderdaad een hele resem concurrenten bijgekomen en wordt het beroep fotograaf er niet makkelijker op. Ik heb het hier nu trouwens over één voorbeeld de circuit-fotograaf, maar ik denk dat je wel méér voorbeelden zou kunnen aanhalen. De vraag stel ik ook omdat ikzelf onlangs eens ergens een verslagje voor schreef en ik totaal verrast was over het aantal reacties met vraag naar foto's. Nu niet dat ik àl mijn foto's te grabbel gooide toen :-) Maar ik wilde nu toch weten hoè men er eigenlijk over denkt in de beroepswereld. Maw ik doe zeker niet mee aan het zomaar "uitdelen" van foto's. Een héél goeie vriend een foto geven is nog net iets anders dan foto's gratis aanbieden aan iederéén en dat laatste doe ik zeker niet, laat dat duidelijk zijn :-)

          Comment


          • #6
            Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

            Als jij er niks aan verdient kan je toch niet van concurrentie spreken?
            Pas wanneer je er een kleinigheid voor gaat vragen en je foto's even goed zijn als de dure pro foto's dan ben je een concurrent.

            Ik geef ook gratis foto's weg aan wie er naar vraagt maar dan steeds met de vermelding dat dit voor eigen gebruik is (op PC hebben staan, in een persoonlijke album steken of thuis aan de muur hangen). Ben al blij dat anderen vragen om een foto van me te kunnen krijgen! Maar willen ze die foto publiceren (reclame, flyer, tijdschrift, boek,....) dan moeten ze die wel kopen en hangen er regels aan vast.
            Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

            Comment


            • #7
              Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

              Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
              concurrentie of niet : als het concurrentie zou zijn, zou je er dan mee stoppen?
              Ja, dan zou ik daarmee stoppen, behalve voor een goeie vriend. Dat valt dan meer onder de noemer een cadeau geven meen ik. Zoals ik net in mijn antwoord hierboven aanhaalde : het is nog niet gebeurd en ik zou niet op grote schaal foto's gaan uitdelen :-)

              Nu kan ik me nochtans inbeelden dat het wel gebeurt in dit digitale tijdperk. Of vergis ik me?
              Het lijkt me ook een principe van respect.

              Comment


              • #8
                Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

                Als je als amateur je 'amuseert' door gratis foto's te geven, dan kan niemand je tegenhouden. Dat een 'pro' hierdoor geen geld meer verdient... tja, too bad.

                Dit is een normale evolutie. Als je beroep minder gevraagd wordt, dan moeten er mensen uitstappen, en degene die overblijven zullen ofwel hun meerwaarde goed moeten kunnen aantonen, ofwel een boke minder eten.

                De grootvader van mijn vrouw was klompenmaker. Spijtig voor dit mooie ambacht, maar de mensen lopen niet meer op klompen...
                Hetzelfde met de kolenhandelaar. Die is ofwel overgestapt naar een benzinestation of elders gaan werken... Of heb jij nog een kolenkachel staan?
                Kodak verdiende schatten aan het verkopen en afdrukken van filmpkes, vandaag bestaat die activiteit amper.

                Feit is, firma's beroepen, etc. evolueren. Vandaag je brood verdienen met een fotoapparaat is moeilijker geworden dan vroeger. Onwille van de gemakkelijke toegang tot materiaal, en relatief goede afdrukken zijn mensen niet altijd bereid om er veel meer voor te betalen bij een pro.
                Je kan dit spijtig vinden, maar daar eet je geen bokes van.

                En moet je daarom amateurs verbieden rond een circuit... ik dacht het niet hé.

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                  Als jij er niks aan verdient kan je toch niet van concurrentie spreken?
                  nou...nou..dat noem ik toch oneerlijke concurrentie hoor.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

                    Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                    Als jij er niks aan verdient kan je toch niet van concurrentie spreken?
                    top uitspraak
                    een loodgieter die gratis werkt, is dus geen concurrent voor andere loodgieters?
                    even verder nadenken

                    mensen die gratis foto's nemen en uitdelen zijn zeker en vast zware concurrenten voor de pro's. Ik zou zelf durven zeggen dat het DE zwaarste concurrenten zijn want héél veel pro's verliezen werk aan "nonkels met een spiegelreflex" om dan nog maar te zwijgen van alle pro fotografen die hun werk verloren zijn bij de krant omdat deze laatste besliste om freelancers te gebruiken die ze voor een appel en een ei op de baan kon sturen omdat die toch ervaring wilden opdoen en het leuk vonden, of om gewoon de journalist zelf een DSLR in de pollen te schuiven...
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Als je als amateur je 'amuseert' door gratis foto's te geven, dan kan niemand je tegenhouden. Dat een 'pro' hierdoor geen geld meer verdient... tja, too bad.
                      Groot gelijk! Stel je voor dat iedereen die sporadisch eens wat beelden maakt van een wedstrijd / communie / huwelijk / familiefeest / zich zou moeten vestigen ... zou een irreële gedachtegang zijn.

                      Zolang het "sporadisch" is natuurlijk, iemand die 6 communies / 4 huwelijken / 8 familiefeesten fotografeert kan moeilijk onder de noemer sporadisch vallen natuurlijk. En dan vind ik het maar normaal dat je je moet vestigen, al is het maar om het spel eerlijk te spelen .
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

                        Hi all,

                        eerst en vooral wil ik het volgende vastleggen: ik heb niets dan respect voor de professionele fotografen binnen en buiten dit forum. Zeker omdat het een beroep is dat steeds moeilijker vol te houden is.

                        Soit, mijn reactie:
                        Ik ben niet akkoord met het feit dat dit oneerlijke concurrentie is. Het kan gezien worden als concurrentie; maar oneerlijk vind ik ze niet. Ik zal een voorbeeld geven:

                        Enkele jaren terug stond ik, als amateurfotograaf, te kijken naar een openlucht optreden van Sandrine in Gent. Ik stond, net als alle toeschouwers in de publiekzone, op een goeie 12m van het podium (ik kon me een weg drummen naar vooraan, maar heb dat niet gedaan). Helemaal vooraan, vlak onder het podium, stonden een hele rits pro-fotografen, met badge, die ik niet had, foto's te nemen van het optreden. (wellicht ook members van dit forum ...). Dat mochten ze voor de eerste 2-3 liedjes. Daarna moesten ze aan de kant gaan.

                        Ik stond dan wel veraf, maar kon toch, dankzij een 400mm lens, mooie plaatjes nemen, en dit gedurende het hele optreden. Die foto's zijn uiteindelijk, via een vriendin, die erom vroeg, op een muziek-gerelateerde website terecht gekomen. Ik heb daar geen cent om gevraagd,en ook niets "onder tafel" gekregen, omdat ik dat niet eerlijk vind.

                        Dat terzijde, mijn punt is hier dat de pro-fotografen, door hun beroep/materiaal/grondigere kennis/connecties/perskaart/whatever... meestal betere shots kunnen maken (backstage, vlak voor het podium, enz...) en net DAARDOOR kunnen ze zich onderscheiden van de amateurs, die weinig tot niets vragen. Ik ga ervan uit dat bij de autosport, de fotografen OOK een betere spot krijgen, net zoals bij het wielrennen: probeer maar eens als amateur op de baan een foto te nemen; de politie zwiert je snel aan de kant. Een professionele fotograaf, met accreditatie, mag dat wel. En die heeft dan een extra troef, die hij dan maar moet uitspelen. Daarom kan ik deze "concurrentie" moeilijk als "oneerlijk" beschouwen.

                        Elke pro is ooit amateur geweest. En als er amateurs zijn, wiens foto's evengoed of beter lijken dan sommige pro's (en bovendien goedkoper werken), waarom zouden die amateurs dan 'gestraft' moeten worden voor hun 'oneerlijke' concurrentie?? Dat zegt meer over de houding van de pro-fotografen, dan over de amateur-fotografen.

                        Ikzelf heb ook nog veel te leren over fotografie, maar ik ga me zeker niet schuldig voelen als ik, gratis, betere foto's kan nemen dan een professionele fotograaf.

                        "Jamaar", zal je dan zeggen, "het gaat hier niet om de kwaliteit, maar om het feit dat de foto's minder of niets kosten". Wel, als de klant "genoegen neemt" met een lagere kwaliteit, zolang de prijs maar goed is, dan kunnen amateur-fotografen daar ook niets aan doen. (Of hebben jullie graag dat iedereen, die een camera heeft, geld begint te vragen? Dat zal pas een hoop concurrentie starten...)

                        Nogmaals, ik heb veel respect voor pro's, maar kom aub niet klagen over oneerlijke concurrentie wanneer andere foto-affectionado's ook eens wat succes hebben. Want het zijn net zij die naar jullie opkijken.

                        Grtz.
                        ~~~~ Bezoek mijn fotoblog op http://www.woutervoet.com ~~~~
                        Nikon D7000 | Nikon D80 | Nikkor DX 18-200mm VR II | Sigma 135-400mm | Nikkor 50mm 1.4 | Nikkor 105mm 2.8 Macro | SB-28 | SB-600 | SB-800 | SB-900 | en nog wat strobist stuff...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          top uitspraak
                          een loodgieter die gratis werkt, is dus geen concurrent voor andere loodgieters?
                          even verder nadenken

                          mensen die gratis foto's nemen en uitdelen zijn zeker en vast zware concurrenten voor de pro's. Ik zou zelf durven zeggen dat het DE zwaarste concurrenten zijn want héél veel pro's verliezen werk aan "nonkels met een spiegelreflex" om dan nog maar te zwijgen van alle pro fotografen die hun werk verloren zijn bij de krant omdat deze laatste besliste om freelancers te gebruiken die ze voor een appel en een ei op de baan kon sturen omdat die toch ervaring wilden opdoen en het leuk vonden, of om gewoon de journalist zelf een DSLR in de pollen te schuiven...

                          Verder nadenken?
                          Als m'n schoonvader de loodgieterij in m'n woning komt doen dan is dat ook een concurrent voor de loodgieters zeker?
                          Wil je die lijn doortrekken dan is elke amateurfotograaf hier op BD een concurrent voor een pro. Want wie maakt er al eens geen gratis foto's (portret, communie,...) van familie, vrienden, kenissen?

                          Ik volg Tommie1 in z'n uitleg. Zaken evolueren nu eenmaal. Of je dat leuk vindt of niet.

                          Iemand die ook geld verdient aan foto's maken maar serieus onder de prijs werkt, dat is de echte concurrentie.
                          Ja ik vind het ook spijtig dat die opmars van betaalbare DSLR's de pro fotografen het leven moeilijk maakt. Zelf was ik ook graag iets in de fotografie gaan doen maar vrees er m'n brood niet mee te kunnen verdienen. Net omwille van de hedendaagse situatie.
                          Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dr_MiMiC Bekijk bericht
                            Hi all,

                            eerst en vooral wil ik het volgende vastleggen: ik heb niets dan respect voor de professionele fotografen binnen en buiten dit forum. Zeker omdat het een beroep is dat steeds moeilijker vol te houden is.

                            Soit, mijn reactie:
                            Ik ben niet akkoord met het feit dat dit oneerlijke concurrentie is. Het kan gezien worden als concurrentie; maar oneerlijk vind ik ze niet. Ik zal een voorbeeld geven:

                            Enkele jaren terug stond ik, als amateurfotograaf, te kijken naar een openlucht optreden van Sandrine in Gent. Ik stond, net als alle toeschouwers in de publiekzone, op een goeie 12m van het podium (ik kon me een weg drummen naar vooraan, maar heb dat niet gedaan). Helemaal vooraan, vlak onder het podium, stonden een hele rits pro-fotografen, met badge, die ik niet had, foto's te nemen van het optreden. (wellicht ook members van dit forum ...). Dat mochten ze voor de eerste 2-3 liedjes. Daarna moesten ze aan de kant gaan.

                            Ik stond dan wel veraf, maar kon toch, dankzij een 400mm lens, mooie plaatjes nemen, en dit gedurende het hele optreden. Die foto's zijn uiteindelijk, via een vriendin, die erom vroeg, op een muziek-gerelateerde website terecht gekomen. Ik heb daar geen cent om gevraagd,en ook niets "onder tafel" gekregen, omdat ik dat niet eerlijk vind.

                            Dat terzijde, mijn punt is hier dat de pro-fotografen, door hun beroep/materiaal/grondigere kennis/connecties/perskaart/whatever... meestal betere shots kunnen maken (backstage, vlak voor het podium, enz...) en net DAARDOOR kunnen ze zich onderscheiden van de amateurs, die weinig tot niets vragen. Ik ga ervan uit dat bij de autosport, de fotografen OOK een betere spot krijgen, net zoals bij het wielrennen: probeer maar eens als amateur op de baan een foto te nemen; de politie zwiert je snel aan de kant. Een professionele fotograaf, met accreditatie, mag dat wel. En die heeft dan een extra troef, die hij dan maar moet uitspelen. Daarom kan ik deze "concurrentie" moeilijk als "oneerlijk" beschouwen.
                            maar dat geld dan echt enkel voor evenementfotografie...
                            alle andere takken dus wel oneerlijke concurrentie?
                            5DmkIII en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

                              Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                              Verder nadenken?
                              Als m'n schoonvader de loodgieterij in m'n woning komt doen dan is dat ook een concurrent voor de loodgieters zeker?
                              als hij de week nadien ergens anders de loodgieterij gaat doen en de week nadien weer ergens anders en de week nadien weer ergens anders... mja, dat is inderdaad geen concurrentie nee
                              With Canon, I can (or at least try)
                              Photastic.be ~ Passion for the picture
                              Nieuwe site

                              Comment

                              Working...
                              X