Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

één oog sluiten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • één oog sluiten

    Hallo,

    Als kersverse eigenaar van een spiegelreflex (ttz. hij is besteld en onderweg ), ben ik plots tot het besef gekomen dat ik eigenlijk met moeite één oog kan sluiten zonder dat het andere automatisch mee dichtgaat.
    Als je jarenlang een compactje gewend bent, denk je daar gewoon niet aan.

    Bestaan er trukjes om te oefenen om 1 oog te sluiten terwijl je met het andere nog scherp ziet?
    Ik heb daarnet al via de oogdominantie test ontdenkt dat ik het best met mijn linkeroog door de zoeker kijk, wat ook al vrij zeldzaam is, denk ik....

    Zijn er nog onder jullie die dat probleem hebben of die dat moeten trainen hebben?
    Of zal ik toch moeten denken aan een meer creatieve oplossing (ooglapje )?

  • #2
    Re: één oog sluiten

    Er zijn nog wel meerdere mensen die met het linker oog door de zoeker kijken, zelfs heel goede fotografen.
    Wat betreft het sluiten van 1 oog, eigenlijk is het beter om te oefenen met beide ogen te kijken, 1 in de zoeker en met het andere juist naast de camera.
    Je moet dan wel trainen om afwisselend met je ogen te focussen, door de zoeker kijk je dan naar de nodige info (scherpstelling, kadrage...) en naast de camera kijk je om op het beslissende moment af te drukken.
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: één oog sluiten

      beide ogen open houden zou beter zijn heb ik ook gehoord echter mij lukt dat van geen kanten want dan zie ik binnen 5 minuten scheel
      http://www.jvs-photography.be/

      Comment


      • #4
        Re: één oog sluiten

        Ik heb het probleem dat ik m'n linkeroog te hard dicht nijp. Ik gan het ook gewoon sluiten maar tijdens het fotograferen doe ik daar precies extra m'n best voor .
        Gevolg is: na enkele uurtjes fotograferen: rimpels aan m'n linkerneusvleugel en oog.
        Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

        Comment


        • #5
          Re: één oog sluiten

          Met wat oefenen zal je na een tijdje geen problemen meer hebben om door de zoeker te kijken. Het maakt ook niet uit welk oog je daarvoor gebruikt, zolang je maar kan zien wat er op de foto moet komen.


          Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
          Gevolg is: na enkele uurtjes fotograferen: rimpels aan m'n linkerneusvleugel en oog.
          Met de rimpels zal het wel meevallen, ik heb toch nog geen fotograaf gezien die aan de ene kant van zijn (of haar) gezicht meer rimpels heeft.
          Het is dan toch zeker niet blijvend.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: één oog sluiten

            Kijk ook altijd met het linker oog door de zoeker. gevolg als brildrager steeds een vervuild rechter brilglas na een avondje fotograferen.

            Comment


            • #7
              Re: één oog sluiten

              "linkskijkers" hebben wel één voordeel: Da Grip, iets waar een rechtskijkend fotograaf spijtig genoeg geen gebruik kan van maken (en iemand die zonder batterypack fotografeert ook iets minder :P).
              Ik heb het geluk dat ik met allebei m'n ogen kan werken als het nodig is.... ik hou ze wel altijd allebei open, behalve wanneer ik met zware telekanonnen bezig ben, dan leidt m'n open oog naast de zoeker me meer af dan te helpen....

              Comment


              • #8
                Re: één oog sluiten

                mooike
                ben zelf rechtsogig, maar een heel aantal van die dingen gebruikte ik al als sluitertijd (lange) een bepaalende factor wordt.
                1/15 op 50mm (dus 75 FF equivalent) is dan haalbaar voor mij of bij 100% geen bewegingsonscherpte te zien van mezelfd
                uitademen of adem inhouden tijdens het afdrukken scheelt ook nog eens een stop, 2 foto's na elkaar maken waarbij je de 2de gebruikt maakt ook verschil omdat je dan de beweging van het afdrukken uitschakeld.

                als je met 2 ogen kijkt (wat idd beter is), moet je een beetje wennen, afhankelijk van de beeldhoek vind ik dat soms geen probleem (200mm bv), maar bij groothoek vind ik dat veel lastiger.
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

                **=ol

                Comment


                • #9
                  Re: één oog sluiten

                  Ik ben bij het ingaan van het digitale tijdperk ben ik zonder moeite, met de ogen, overgeschakeld van het linker oog naar het rechter. Waarom: bij links fotograferen bedien ik 4-weg selecter van de scherpstelpunten. Het grote probleem lag bij de moteriek om de camera niet voor het linker oog maar het rechter te plaatsen met een andere stand van het hoofd.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: één oog sluiten

                    Kijk ook met links door de zoeker...bij evenementen vaak met twee ogen open, zodat ik geen leuke momenten mis omdat ik met tunnelvisie door de zoeker kijk...met bewegende objecten wel het oog dicht, om zelf goed de focus op het onderwerp te houden...

                    Enige nadeel dat ik hiervan heb ondervonden is dat ik continu de ademwasem van mijn LCD moet vegen als ik daarop wil kijken, omdat ik meer met mijn hele gezicht achter de camera zit...
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • #11
                      Re: één oog sluiten

                      Ik keek vroeger met rechts tot ik een bepaald moment met mijn rechteroog met een telelens per ongeluk in de zon keek. Sindsdien heb ik een groene schijn op mijn rechteroog en heb ik ook het gevoel dat ik onscherper zie.
                      Ben overgeschakeld naar mijn linkeroog en kijk nu al 10+-j met mijn linkeroog door de zoeker. Rechteroog heb ik -3 en linkeroog -2 dioptrie.

                      Comment


                      • #12
                        Re: één oog sluiten

                        Volgens mij zal je 't heel snel leren, want handig lijkt het me niet als je allebei je ogen gaat dicht doen. De reflex om er eentje open te houden (of dicht te doen) zal er snel zijn
                        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                        Comment


                        • #13
                          Re: één oog sluiten

                          wat doe je dan als je een schoon vrouw ziet? wenken met je twee ogen?

                          Comment


                          • #14
                            Re: één oog sluiten

                            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                            wat doe je dan als je een schoon vrouw ziet? wenken met je twee ogen?
                            Dat is toch een no-brainer... De shutterknop indrukken natuurlijk.
                            Scherpstellen en schieten zegt mijn Jungiaanse schaduw

                            Ik wordt me er nu pas bewust van dat ik een linker-oger ben. Hebben rechter-ogers ook zoveel last van neusvlekken op hun display?
                            Canon 550D + Canon 18-55 IS II + Canon 50 1.8 MKII + Tamron 70-300 VC USD + M42 glas: 50mm + 50mm macro + 35 mm + 135mm + 2xTC
                            Op zoek naar fotomateriaal voor een prikje? Zoek hier eens

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Toinne Bekijk bericht
                              Dat is toch een no-brainer... De shutterknop indrukken natuurlijk.
                              Scherpstellen en schieten zegt mijn Jungiaanse schaduw

                              Ik wordt me er nu pas bewust van dat ik een linker-oger ben. Hebben rechter-ogers ook zoveel last van neusvlekken op hun display?
                              Het snot loopt er soms af

                              Sent from my HTC using Tapatalk

                              Comment

                              Working...
                              X