Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

asshole view of Alexander

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • asshole view of Alexander

    gezien door het kontgat van de Alexander Dimitrov ...

    een beetje voorgeschiedenis
    op een zeilreis, gaande van de Kaapverden naar de Canaries (voor de kenners "the wrong way up" maar het blijft een moeilijke uitdaging en het werd nog al gedaan) begaf (na 4 dagen slecht weer) de mast het op een zeker nacht rond 5uur
    één van de kabels in de verstaging brak, de mast plooide dubbel en ging overboord
    hierop volgde een hoop gepeins en geknoei van de solo-zeiler in kwestie ...
    een noodmastje met de spinakkerboom leverde weinig op
    en uiteindelijk deed ook de motor lastig
    blijft er maar 1 ding over ... een mayday uitzenden
    reactie van een 220m lang koopvaardijschip, de Alexander Dimitrov, die reeds 80km verder was maar rechtsomkeert maakte om me op sleeptouw te nemen naar het dichtstbijzijnde eiland ...
    de beelden hierna geven jullie een idee van het "sleep-avontuur"

    de eerste foto, gezien door het "kontgat" van het koopvaardijschip, een gigantisch dikke kabel van zo'n 15cm dik gaat naar mn zeilbootje van 10m ...



    op de tweede foto zoomde ik even in op mn badkuip, die gesleept werd aan het dubbel van de snelheid dat ie normaal loopt al zeilend ... vandaar een gigantische boeggolf, het lijkt bijna een duikboot ...



    tot slot een foto, getrokken vanop de commando-toren van de Alexander Dimitrov, juist om jullie even de verhoudingen te laten zien ...



    de les van de dag : als je gaat zeilen weet je nooit hoe je gaat toekomen

    tropische groet

    Bas
    Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

  • #2
    Re: asshole view of Alexander

    Dan moet dat toch ook enkele bangelijke momenten opgeleverd hebben.
    En wees blij dat je niet in het zeilbootje zat terwijl ze die aan het slepen waren

    Comment


    • #3
      Re: asshole view of Alexander

      als opname ga ik voor de eerste, maar vind de tweede het meest indrukwekkend.
      ook je gevoelens die je had kan ik me wat bij voorstellen als je je schip zo gesleept ziet worden, steeds maar denken... als dit maar goed gaat.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: asshole view of Alexander

        Oorspronkelijk geplaatst door djiezeskraaist Bekijk bericht
        Dan moet dat toch ook enkele bangelijke momenten opgeleverd hebben.
        En wees blij dat je niet in het zeilbootje zat terwijl ze die aan het slepen waren
        hummmmm, uiteindelijk wel dus

        om het verhaal wat vollediger te maken ...

        na 20uur sleeptocht brak de ketting door (8mm) die ik rondom het schip op verschillende punten gezekerd had en gekoppeld was aan die enorme sleepkabel, gelukkig stond er een wacht die speciaal mijn schuit in de gaten moest houden, de brave man had echter blijkbaar even een dipje en kwam plots de commando-post in stormen met de vreselijke opmerking (voor mij toch) "Captain, yacht is gone ..."
        toen dacht ik iets van "tja, dit schip vaart naar Brazilië ... binnen een week ben ik weer thuis, einde verhaal"
        de Captain dacht er anders over, heeft zn koopvaardijschip (nog eens !) rechtsomkeer laten maken om mijn schuit te gaan zoeken, een half uur later vond hij effektief 'Basile" terug !
        je moet het maar doen om op volle zee een jachtje van 10 meter (zonder mast !) terug te vinden
        toen zijn we langszij gaan liggen en werd ik veiligheidshalve verzocht terug aan boord te gaan (al eens geprobeerd op volle zee, bij golven van 4meter, van een koopvaardijschip 20meter lager in een losdobberend zeilschipje te stappen ? spannend hoor )
        de volgende 6 uur zat ik dus aan boord (aan dezelfde hallucinante sleepsnelheid) en werd om het kwartuur door de Captain opgeroepen per vhf om te vragen of alles safe was en de sleeplijn in goede conditie was ...
        uiteindelijk werd ik gedropt op 3 mijl voor Mindelo (Kaapverden) waar ik op eigen kracht (in achteruit want de vooruit van de saildrive was defekt) naar de haven kon varen ...

        een avontuur dat ik nooit zal vergeten

        hierbij nogmaals dank aan alle personeel aan boord van de Alexander Dimitrov voor hun zeemans-solidariteit, en in het bijzonder aan de Captain die moeilijke beslissingen genomen heeft tav zijn bedrijf om mij te helpen

        ter vervollediging kan je HIER wat meer lezen over het cargoschip in kwestie

        tropische groet

        Bas
        Last edited by Basile; 2 juni 2010, 18:30.
        Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

        Comment


        • #5
          Re: asshole view of Alexander

          Wow wat een verhaal !
          inderdaad iets om nooit te vergeten!

          Comment


          • #6
            Re: asshole view of Alexander

            fantastisch verhaal!
            Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today - James Dean

            Nikon D5000 + 18-55 VR + 55-200 VR

            Comment


            • #7
              Re: asshole view of Alexander

              En al terug goesting om te gaan zeilen?

              Comment


              • #8
                Re: asshole view of Alexander

                ja hoor, altijd !

                tegen de lente (enfin, de herfst bij jullie ) een reis naar Argentinië
                een 3-tal weken de zee op
                om nog eens nieuwe horizonten te verkennen
                Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

                Comment

                Working...
                X