Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D60 of D100

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D60 of D100

    Voor de Slr fans: de testbeelden van de Nikon D100 zijn er. http://www.dpreview.com/news/0205/02051504nikond100gallery.asp
    Wat denken de D60-ers ervan?
    Graag van de professionals een commentaartje.
    Dank!
    Miel


    Miel
    Canon G1
    Miel

  • #2
    Miel,

    Ik ben geen Pro, amateurke wel. Maar als ik zou kunnen kiezen, vrij van bezit van lenzen/accesoires, zou ik serieus de nikon bekijken. Een van de redenen is bijvoorbeeld, dat als je de echte pros ziet lopen, deze bijna altijd met nikon rondlopen. Wilt iets zeggen hé. En natuurlijk de legendarische nikon lenzen...
    Ik moet ook eerlijk toegeven, dat de Jaja d60 pics uitermate goed zijn, maar dat ligt niet alleen aan de camera. Dat weten we ondertussen al.
    Niet eenvoudig hé?
    Misschien nog even de g1 bijhouden tot de d100 ook eens getest is door ...ja, je weet wel wie??
    Groetjes
    Rudy



    Edited by - rudy on 18 May 2002 08:23:10

    Comment


    • #3
      Pieters1,

      Ik ben geen pro, maar vooralsnog kun je nog niet zo heel veel zeggen. Het betreft hier foto's van een zogn. beta-versie. Kortom er wordt klaarblijkelijk nog wat gesleuteld! Nog even geduld om de foto's af te wachten die komen van produktie-modellen. De eerste indruk is zeker niet slecht.
      Ik verwacht eerlijk gezegd dat de verschillen tussen beide camera's, qua foto-kwaliteit, niet zo heel groot zullen zijn; hooguit nuance verschillen, maar nogmaals dat is m'n inschatting. Wat mij overigens wel opvalt is de prijs van de D100, je kunt al intekenen op een D100 voor een prijs beneden de 2600 euro (een maand of 2 terug kostte een S1 nog meer dan dat!?). Daarmee heeft Nikon wel een heel scherpe prijsstelling bijv. t.o.v. de D60. Voor mensen die Nikon-lenzen bezitten zal de keuze dan denk ik ook gauw gemaakt zijn.

      Nogmaals ik ben geen pro, maar dit zijn mijn gedachten hieromtrent.

      Jan

      You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

      Comment


      • #4

        Een van de redenen is bijvoorbeeld, dat als je de echte pros ziet lopen, deze bijna altijd met nikon rondlopen. Wilt iets zeggen hé.
        Heeft volgens mij niet echt te maken met het feit dat Nikon beter zou zijn, wat digitaal betreft bevoorbeeld. Ik ken heel wat pro's en persagentschappen die wat digitaal betreft gekozen hebben voor Nikon, omdat er op het moment dat de allereerste Nikon D1 uitkwam geen betaalbaar alternatief was.

        Nu zijn er die duidelijk wel. Het hangt bij die pro's ook niet alleen van de kwaliteit van het toestel af, maar bevoorbeeld ook de dienst na verkoop, etc.....

        Nu even die beelden bekijken....

        Canon EOS 1D
        70-200mm L f2.8 (My favorite lens)
        http://www.sportfotos.be

        Comment


        • #5
          Dank voor de antwoorden. De stoomdrukpan bij dpreview tussen D60 en D100 staat op hoge druk. Even afwachten lijkt mij, die nog geen lenzen bezit, het beste. De Nikon lenzen zijn niet duurder dan Canon en beter beschikbaar in 2de hands.
          Groet
          Miel

          Miel
          Canon G1
          Miel

          Comment


          • #6
            Hallo pieters1,

            Ik ben ook geen pro, wel een "overgepassioneerde" amateur.
            Intussen staat er bij dpreview ook een een vrij uitgebreide vergelijking online.
            Voor de D100 is dat welliswaar nog een "pre-produktie" model, maar dat maakt niets uit - aan de CCD zullen ze toch niks meer veranderen.
            Ik heb ook gezien dat de beeldkwaliteit van een pre-produktiecamera net dezelfde is als die van een produktiemodel (bij de D60).

            Als je dan de vergelijkingen ziet, dat zit er zeer weinig verschil tussen de beide camera's. De kwaliteit is perfect vergelijkbaar.
            In technisch/wetenschappelijke tests ga je de verschillen wat meer zien, maar in het eindresultaat - de foto - vallen die nauwelijks nog op.
            Je hebt natuurlijk de verschillen in ISO waardes (en daarover is al heel wat discussie omdat de D100 en D60 bij dezelfde ISO waarde verschillende sluitersnelheden/diafragmawaardes gebuiken bij gelijkaardige shots).
            Aan de ene kant heb je dus de techinische verschillen maar aan de andere kant ook de persoonlijke apprectatie van de foto's.
            Mijn persoonlijke mening is dat de foto's van de D100 er een beetje meer "video-achtig" uitzien - ik zou niet weten hoe het anders te formuleren.
            Anderen houden dan weer meer van die "look", maar da's dus kwestie van persoonlijke smaak.
            In elk geval, het zijn twee prachtige camera's, en welke van de twee je ook kiest, je hebt steeds een goede keuze gemaakt.
            Wat betreft de prijs, bij de Nikon zit standaard niet zoveel als bij de Canon.
            Er zit (volgens de beschrijvingen) bv. geen batterij-lader bij de Nikon, maar dat kan natuurlijk ook verkeerde informatie zijn.
            En over het gebruik door de "pro's" ... Hoe komt het toch dat je bijn steeds weer overal die "witte" lenzen ziet?

            Jaja

            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Dank, een goed debat. Met al wat Canon extra's in huis, zal het toch eerder de D60 worden. De ervaring met de Canon G1 is zo positief dat ik met het zelfde huis wel verder zal gaan.
              ps nog nieuwe foto's op www.pbase.com/pieters1

              Miel
              Canon G1
              Miel

              Comment


              • #8
                En over het gebruik door de "pro's" ... Hoe komt het toch dat je bijn steeds weer overal die "witte" lenzen ziet?

                Jaja


                [/quote]

                Hé Jaja, ik kan enkel afgaan op wat ik laatste zondag nog gezein heb in Franchorchamps. ik schat toch 90% nikons. Je zult wel gelijk hebben dat er tot voor kort niet veel alternatief was, en zeker niet met snelle toestellen.
                Maar toch.. Ik ben nu vrij van keuze, lenzen heb ik niet, en de flits is universeel.
                Daarom zou ik ze allebei in overweging nemen, ook omdat ik net nog met de f80 bezig geweest ben, en dat vind ik een prachtige machine.
                Groetjes
                Rudy


                Comment


                • #9
                  Hoe komt het toch dat je bijn steeds weer overal die "witte" lenzen ziet?
                  witte producten misschien...

                  E-tientje
                  metzers erelid

                  Comment


                  • #10
                    Ik wil hier enkel aan toe voegen dat ik niet kan geloven dat Nikon met de ISO gevoeligheid een loopje zou nemen. Dit zou betekenen dat mensen die bvb met een flitsmeter in studio werken er helemaal naast zouden gaan zitten! Een leverancier als Nikon of Canon kan zich niet permiteren om meer dan een derde van een stop ernaast te zitten. ISO waarden zijn gestandaardiseerd, daar lach je dus niet mee.
                    De foto´s die deze verwarring hebben veroorzaakt zijn niet bij identieke lichtomstandigheden genomen, zo simpel zal dat blijken te zijn.
                    Jos

                    http://www.photo.net/photodb/user?user_id=269430
                    http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

                    Comment


                    • #11
                      Hallo Jos,

                      De verwarring rond de ISO waarden is enkel een vaststelling, meer niet.
                      En er werd vastgesteld dat de D60 bij ISO400 soms ongeveer dezelfde instellingen had van sluitersnelheid en diafragma als de D100 bij ISO200.
                      En inderdaad, je zou mogen aannemen dat ISO een vastgestelde norm is waarop iedereen zich (zeer accuraat) baseert.
                      Wachten op de eventuele verklaringen dus (andere omstandigheden zou dus erg waarschijnlijk zijn) ... maar het schept wel de nodige verwarring intussen.

                      Jaja

                      Edited by - Jaja on 19 May 2002 02:06:29
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #12
                        de iso waarden zullen wel accuraat worden aangehouden door de grote....maar de manier van lichtmeting verschilt wel enorm, daarom misschien die verschillende waarden...

                        my 2 cents...

                        E-tientje
                        metzers erelid

                        Comment


                        • #13
                          Beste mensen,

                          Ik heb eens gevraagd wanneer de D100 in Belgie beschikbaar is en wat deze ongeveer gaat kosten. Hieronder het antwoord:

                          Geachte heer,

                          Uw e-mail heeft al onze aandacht genoten.

                          De Nikon D100 wordt in België verwacht in de loop van de maand juni en zal
                          ong. € 3300 kosten (incl. 21% BTW).

                          Met vriendelijke groeten,

                          Els Pauwels,
                          Marketing assistente
                          H. De Beukelaer & Co nv.

                          Groetjes Karel

                          [~SONY DSC-F707~]
                          [~SONY DSC-F717~] [Coolpix 2500]
                          http://www.cornelis-opdebeeck.com

                          Comment


                          • #14

                            En over het gebruik door de "pro's" ... Hoe komt het toch dat je bijn steeds weer overal die "witte" lenzen ziet?

                            Jaja


                            Nikon maakt nl ook steeds meer 'witte' lenzen. Maar ik vraag het mij ook af. Want meestal is het een 'witte' lens op een Nikon body. Zolang ik er nog een goed beeld van heb gebruikt de meerderheid van de 'pro's' Nikon. Zoals onlangs op het forum stond met die wielerfotograaf, de Nikon F5 kan tegen een stootje hé

                            Comment


                            • #15
                              Beste Kcornelis,
                              Dank voor deze info. Dit zou dezelfde introductieprijs zijn als de D60. Dus echt netto zou de D100 rond de 2700€ komen, gokje natuurlijk.
                              Miel

                              Miel
                              Canon G1
                              Miel

                              Comment

                              Working...
                              X