Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vaste hand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vaste hand

    Een vaste hand, heb je dat of heb je dat niet? Kun je dat aanleren?

    Ik vind het moeilijk om mijn camera stil te houden, zeker met macrofoto's zie ik zo mijn scherpstelling continu veranderen. Ik voel me zo naar voor en naar achter wemelen.

    Ik vrees dat ik op zijn minst al een monopod moet aanschaffen.
    Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

  • #2
    Re: vaste hand

    Je kunt je zelf opstellen dat je redelijk vast staat. Benen lichtjes gespreid, armen tegen lichaam gedrukt, camera stevig vasthouden en tegen je hoofd drukken. Desnoods tegen een muur leunen.

    Zelf heb ik me (buiten in de avondles eenmalig) nog niet aan macro gewaagd, maar ik heb er al wat over gelezen en daar wordt, met reden, veel - zoniet bijna altijd met een stafief gewerkt. Dit door de geringe scherptediepte, sluitertijden, kleine onderwerpen etc
    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
    500px

    Comment


    • #3
      Re: vaste hand

      Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
      Je kunt je zelf opstellen dat je redelijk vast staat. Benen lichtjes gespreid, armen tegen lichaam gedrukt, camera stevig vasthouden en tegen je hoofd drukken. Desnoods tegen een muur leunen.
      Dat doe ik al, maar helaas....
      Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

      Comment


      • #4
        Re: vaste hand

        macro zelf ook niet zo mee vertrouwd, maar bij andere dingen heb ik blijkbaar wel een relatief vaste hand.
        als ik mij echt 'stabiel' opstel, kan ik op 85mm wel een goeie foto krijgen tegen 1/15 uit de hand terwijl normaal rond de 1/125ste of sneller geteld wordt bij een cropcamera.
        stabiel opstellen dus en uitademen of adem inhouden
        hoe meer f**k hoe meer vreugd

        **=ol

        Comment


        • #5
          Re: vaste hand

          Oorspronkelijk geplaatst door Happy Genes Bekijk bericht
          Een vaste hand, heb je dat of heb je dat niet? Kun je dat aanleren?

          Ik vind het moeilijk om mijn camera stil te houden, zeker met macrofoto's zie ik zo mijn scherpstelling continu veranderen. Ik voel me zo naar voor en naar achter wemelen.

          Ik vrees dat ik op zijn minst al een monopod moet aanschaffen.
          Ga maar direct voor een degelijk statief, als je veel macro wil doen. Is echt zijn (vele) geld waard hoor.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: vaste hand

            Hallo,
            zelfde ervaring, bij macro, moeilijk in-focus houden uit losse pols (20D + 100mm 2.8 macro).
            Niet alleen omdat je zelf beweegt, ook het minste zuchtje wind dat je onderwerp (bloem, insect op bloem, ...) een paar mm verplaatst.
            Ik heb zelf ook niet zo'n vaste hand, al heb ik de indruk dat oefening wel wat helpt...
            Statief voor "bewegende" voorwerpen (vlinders overdag etc) is ook niet echt een optie. Die dingen bewegen te snel. Statief voor bloemen zou wel een oplossing zijn.

            Er heeft hier onlangs een foto gestaan van iemand die z'n macro-statief opstelling liet zien. Ik dacht nog altijd bij statief aan 3 pikkels en camera erboven, maar er bestaan blijkbaar nog andere dingen waarbij je camera links, rechts, onder, boven, in alle richtingen kan zwenken... Uiteraard andere prijscategorie dan mijn velbon cx statiefke van 30 euro...
            link...


            Eigenlijk zou ik eens een uurtje willen meekijken met iemand die macro met een statief doet... om te zien hoe handig dat werkt, en hoe snel je van positie kan veranderen etc... Iemand regio Gent - Sint-Niklaas ?

            ... en wat je ook vaak leest voor macro/insecten : vroeg opstaan
            - insecten nog niet opgewarmd -> traag, of blijven op z'n minst gemakkelijker zitten
            - dauwdruppels voor mooi effect...
            - ken je onderwerp : weet waar ze graag vertoeven, wat ze graag eten, etc... bvb libellen -> schrik je ze op, blijf muisstil staan, vaak komen ze op exact dezelfde plaats terugzitten, etc...

            maar ja... ge hebt ochtendmensen, en ge hebt avondmensen he

            My 2cts
            Gr.
            Hiawatha
            What if...

            Comment


            • #7
              Re: vaste hand

              Je zoekt je een schroef die je op de onderkant van je camera kan schroven waar normaal het statief stuk in komt..
              Door die schroef maak je een gat of een ring erdoor waar je een ketting aan kan maken tot op de grond.
              Als je daar met je voet op gaat staan dan sta je ook bewegingsloos in de op en neer gaande richting..Naar voor en achter is uiteraard iets anders.
              MAar als je in of uit ademt dan komt dit goed van pas..Niet duur en very easy..En is ook nog eens handig bij lange sluitertijden..
              Ik gebruik dit niet maar voor mensen met de bibber op het lijf is dat wel een handig oplossingkje.
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

              Comment


              • #8
                Re: vaste hand

                Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                Door die schroef maak je een gat of een ring erdoor waar je een ketting aan kan maken tot op de grond.
                een touwtje zal makkelijker zijn

                en zoals je al zei, dit gaat het naar voor en naar achteren wemelen van de TS niet oplossen
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: vaste hand

                  als er geen pilletje tegen zijn, (wat je als verpleegkundige wel weet), denk ik dat een monopod wel een oplossing is.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: vaste hand

                    Een vaste hand kan je aanleren ja, idd juiste techniek (ellebogen tegen borstkas gedrukt, uitademen, ..).

                    Verder ook wat aan sport doen om vnl. je buik- en rugspieren te trainen.
                    (fitnessen, zwemmen, ..) Je moet daarom niet fanatiek gaan sporten, gewoon een minimum kan voldoende zijn als je vroeger nog nooit gesport hebt.
                    Ik ben zelf karabijnschutter (een sport waarbij een vaste houding heel belangrijk is), maar heb verder een zittend beroep en deed amper aan andere sporten.. 't viel me op dat ik opeens veel stabieler stond nadat ik enkele zomers geleden een paar keer met de fiets naar 't werk kwam.
                    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                    Comment


                    • #11
                      Re: vaste hand

                      Oorspronkelijk geplaatst door hiawatha Bekijk bericht

                      Er heeft hier onlangs een foto gestaan van iemand die z'n macro-statief opstelling liet zien. Ik dacht nog altijd bij statief aan 3 pikkels en camera erboven, maar er bestaan blijkbaar nog andere dingen waarbij je camera links, rechts, onder, boven, in alle richtingen kan zwenken... Uiteraard andere prijscategorie dan mijn velbon cx statiefke van 30 euro...
                      link...
                      Hiawatha
                      Ja, die opstelling had ik ook al gezien, maar dat is voor mij al een straat te ver. Ik hou het liever in het begin wat eenvoudiger.

                      Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                      Door die schroef maak je een gat of een ring erdoor waar je een ketting aan kan maken tot op de grond.
                      Het is inderdaad een creatieve (goedkope) oplossing.

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      als er geen pilletje tegen zijn, (wat je als verpleegkundige wel weet), denk ik dat een monopod wel een oplossing is.
                      grt,bouk.
                      Zo erg is mijne tremor nu ook weer niet dat ik er medicatie voor moet innemen.


                      Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                      Verder ook wat aan sport doen om vnl. je buik- en rugspieren te trainen.
                      (fitnessen, zwemmen, ..)
                      Is spinning en lopen ook goed?
                      Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

                      Comment


                      • #12
                        Re: vaste hand

                        Heb zelf ook al verschillende keren uit de hand geprobeerd maar helaas ik moet toch altijd het statief bovenhalen.
                        I love my D500

                        Comment


                        • #13
                          Re: vaste hand

                          Echte macrofotografen gebruiken geen statief: die gebruiken dit (bv):

                          Kenyon Gyro Handheld Camera Stabilizer - Home page


                          Nerdi
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: vaste hand

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                            Echte macrofotografen gebruiken geen statief: die gebruiken dit (bv):

                            Kenyon Gyro Handheld Camera Stabilizer - Home page


                            Nerdi
                            Ha, zever. Of het moet zijn dat ik geen enkele echte macrofotograaf ken.
                            Je kan daar niet eens mee tot laag bij de grond.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: vaste hand

                              Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                              Ha, zever. Of het moet zijn dat ik geen enkele echte macrofotograaf ken.
                              Je kan daar niet eens mee tot laag bij de grond.
                              Bwa. twas maar om te tonen dat het probleem van de vaste hand meerdere oplossingen kent.
                              De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik ook geen echte macrofotografen ken. Not my cuppatea.

                              Nerdi
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                              Comment

                              Working...
                              X