Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen op de eventjob

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen op de eventjob

    Beste Lezers,

    Mogelijk staat deze post niet op zijn plaats, maar ik werk voor een evenementenbedrijf en heb van mijn werkgever de vraag gekregen of ik naar de toekomst toe van de klanten ook geen foto's kon maken om zo een extraatje te geven aan het hele gebeuren.

    Voor mij geen probleem, ik heb een Nikon D90 met 18-105mm kitlens en een 50mm f2.8 plus de Nikon SB-900 flitser, voor een beginner toch al redelijk goed materiaal, maar dit zou dus ook "?verslijten?" op het werk.

    Nu is mijn vraag wat ik hiervoor zou kunnen vragen (bijvoorbeeld per uur). Ik krijg een redelijk uurloon maar buiten de job ben ik dan nog wel enkele uurtjes zoet alvorens alle foto's goed zijn, er het logo van het bedrijf opstaat, ze verkleind en bijgeknipt zijn, ze op de website staan, ...

    Wie kan mij raad verschaffen?
    Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

  • #2
    Re: Fotograferen op de eventjob

    Oorspronkelijk geplaatst door BobMermans Bekijk bericht
    maar ik werk voor een evenementenbedrijf en heb van mijn werkgever de vraag gekregen of ik naar de toekomst toe van de klanten ook geen foto's kon maken om zo een extraatje te geven aan het hele gebeuren.
    verklaar dat eens nader?
    geen idee wat je bedoeld.
    waarom zou je in de toekomst, geen foto's maken van de klanten. en dat zou dan een extraatje moeten zijn?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen op de eventjob

      Oorspronkelijk geplaatst door BobMermans Bekijk bericht
      Beste Lezers,

      Mogelijk staat deze post niet op zijn plaats, maar ik werk voor een evenementenbedrijf en heb van mijn werkgever de vraag gekregen of ik naar de toekomst toe van de klanten ook geen foto's kon maken om zo een extraatje te geven aan het hele gebeuren.

      Voor mij geen probleem, ik heb een Nikon D90 met 18-105mm kitlens en een 50mm f2.8 plus de Nikon SB-900 flitser, voor een beginner toch al redelijk goed materiaal, maar dit zou dus ook "?verslijten?" op het werk.

      Nu is mijn vraag wat ik hiervoor zou kunnen vragen (bijvoorbeeld per uur). Ik krijg een redelijk uurloon maar buiten de job ben ik dan nog wel enkele uurtjes zoet alvorens alle foto's goed zijn, er het logo van het bedrijf opstaat, ze verkleind en bijgeknipt zijn, ze op de website staan, ...

      Wie kan mij raad verschaffen?
      overtuig eerst je baas dat je de job aankan en goed werk aflevert
      zie dan wat de reactie is en begin dan pas over geld
      Nikon D80/Nikkor 50mm/Sigma 10-20mm/Nikkor 18-200VR/ Nikon SB900
      http://kodefoto.webs.com/
      http://flandriens.webs.com/

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen op de eventjob

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        verklaar dat eens nader?
        geen idee wat je bedoeld.
        waarom zou je in de toekomst, geen foto's maken van de klanten. en dat zou dan een extraatje moeten zijn?
        grt,bouk.
        Hallo Bouk,

        Misschien dat dat je het verkeerd begrepen hebt, het is de bedoeling om dus wél foto's te maken van de klanten, die zij dan na een paar dagen kunnen downloaden op onze website. Ik denk dat "of ik GEEN foto's kon maken van de klanten" een zegswijze is van bij ons, maar met die "geen" bedoelen we dus "wel" dat plattelandsvolk toch he...
        Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen op de eventjob

          Oorspronkelijk geplaatst door Koen70 Bekijk bericht
          overtuig eerst je baas dat je de job aankan en goed werk aflevert
          zie dan wat de reactie is en begin dan pas over geld
          De job die ik nu doe, doe ik goed, daar ben ik zeker van. Mijn baas heeft mij echter overlaatst zien rondlopen met mijn fototoestel op de zaak om een aantal foto's te schieten voor de Facebook-pagina en website, en hij heeft daardoor het idee geopperd om dus ook op alle evenementen foto's te maken van de gasten, en die na afloop te bezorgen via onze website.

          Vraag is echter wat ik kan vragen voor de uurtjes werk die ik thuis nog heb aan de foto's en het online zetten en bewerken e.d. , het fotograferen op de job zelf zou dan gaan deel uitmaken van mijn werk dus mijn uurloon blijft voor mijn part hetzelfde.
          Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen op de eventjob

            Tja, er zijn hier wel een paar invalshoeken. Ik doe het alvast niet meer
            Ben vier avonden bezig geweest met "ontwikkelen" van de foto's en iedereen "oe" en "ah" maar van het bedrijfsfeestje heb ik zelf niet genoten. Achteraf werden mijn foto's door de webmaster "aangepast", lees zwaar ver*****. Enne geen dank achteraf voor het geleverde werk. Anyway, zoiets is een leerschool.
            Ofwel zeg je : ik neem tijdens mijn werkuren foto's en ik ben ervoor betaald. De uren achteraf "verdunnen" je uurloon. Topfotografen niet te na gesproken vang je ook geen exorbirant uurloon voor het "ontwikkelen" van de foto's. Nu echter wordt je correct tijdens de fotosessie verloond inclusief de lasten die door je werkgever worden gedragen. Als bijberoep ga je waarschijnlijk ook voor een hongerloon werken exclusief onkosten. Zie het als leergeld of als PR naar je (toekomstige) klanten toe. Het laat je toe een portfolio op te bouwen, en nog betaald ook.
            Ofwel wil je nog iets extra vangen en moet je naar je baas om dat extraatje te bekomen. Dit zou misschien irriterend kunnen overkomen Je kan eventueel vragen om extra materiaal om nog betere foto's te maken voor zijn klanten. Voor hem een kost van niets en jij bent een lens of een ander hebbeding rijker

            My two cents ...

            Tjerri

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen op de eventjob

              een amateurbody gaat circa 50k kliks mee .. een eventje is makkelijk 1000 kliks op nen dag .. dus afschrijving materiaal dat kosten eigen aan de werkgever is, voor de body alleen al is 1/50 van de aanschafwaarde van die body, en dan hebben we het nog niet over je lenzen/flits, maar voor events zou ik dan eerder je baas laten investeren in twee lichtsterke zooms, een prime is niet handig op een event, en die kitlens, is niet echt geschikt voor veel events waar je geen overvloed aan licht hebt.

              het "ontwikkelen" van je foto's mag toch tijdens de diensturen, niet?

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen op de eventjob

                Ik denk dat ik de situatie iets duidelijker moet gaan schetsen

                Ik werk als 19-jarige student eventmanagement voor een circusevenementenbedrijf als polyvalent medewerker (vandaag 16 mei sta ik in voor de bar, het licht en de muziek, maar andere dagen ben ik dan weer lesgever voor de kids, presentator, kelner, ...). Dit is echter mijn weekendjob en een circusevent verkoopt minder gemakkelijk dan een event in een zaaltje in de buurt. Ik heb dus maar een paar werkdagen per maand maximum, en de rest van de maand studeer ik of houd ik mij met mijn hobby's bezig.

                Het ontwikkelen van de foto's en het bewerken enz. zou dus voor thuis zijn aangezien er in zo'n circustent geen internet is en het risico op diefstal van laptop e.d. ligt aanzienlijk hoger tijdens een event (ik spreek uit ervaring).

                Ik heb gelezen dat mijn Nikon D90 ongeveer 100.000 foto's kan maken, dus stel dat ik 500 foto's maak, dan moet ik 1/200ste van de aankoopwaarde aanrekenen qua "slijt"? Mijn kitlens is quasi waardeloos voor zulke dingen, dus daar moet ook een nieuwe komen (en gezien het in een weinig verlichte circustent is, zijn dat geen goedkope glaasjes ).

                In ieder geval zou ik nog graag weten wat ik voor mijn uren zou mogen vragen dat ik thuis werk heb aan die foto's...

                Ik ben alvast wel blij met de tips die ik tot nu toe gekregen heb, merci!
                Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen op de eventjob

                  In ieder geval zou ik nog graag weten wat ik voor mijn uren zou mogen vragen dat ik thuis werk heb aan die foto's...
                  In één woord: NIETS

                  Hoort er nu eenmaal bij. Helaas zien "buitenstaanders" niet dat er aan de foto's ook nog "gesleuteld" wordt en gaat men er vanuit dat wat je schiet is wat men ziet.

                  Een pro-/amateurfotograaf verrekend dit ip in zijn prijs. Maar dit is in jouw geval nvt. Bovendien, zoals in hoger post vermeld, zou je vraag tot compensatie als irritant beschouwd kunnen worden.

                  Beschouw het gewoon als "leerschool"
                  Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

                  BD1614BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen op de eventjob

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
                    In één woord: NIETS

                    Hoort er nu eenmaal bij. Helaas zien "buitenstaanders" niet dat er aan de foto's ook nog "gesleuteld" wordt en gaat men er vanuit dat wat je schiet is wat men ziet.

                    Een pro-/amateurfotograaf verrekend dit ip in zijn prijs. Maar dit is in jouw geval nvt. Bovendien, zoals in hoger post vermeld, zou je vraag tot compensatie als irritant beschouwd kunnen worden.

                    Beschouw het gewoon als "leerschool"
                    Akkoord met wat hierboven staat en afgaande op je leeftijd is het misschien een goede leerschool voor uzelf.
                    Niet alles wat je doet in het leven wordt betaald.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen op de eventjob

                      Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik Bekijk bericht
                      Niet alles wat je doet in het leven wordt betaald.
                      Helaas helemaal correct ... spijtig genoeg

                      Ik denk dat je best op voorhand eens een serieus gesprek met je baas zal moeten hebben en daar twee dingen op bespreken :

                      1. is hij tevreden met niet bewerkte foto's, dan heb je er thuis ook zo goed als geen werk aan (in raw fotograferen en door DxO halen ... de meeste problemen haal je er dan automatisch uit)
                      2. wil hij bewerkte foto's dan moet je een vorm van vergoeding overeen komen ... je gaat al een lichtsterke basislens kopen ... zou je die voor jezelf ook kopen of komt ze er nu eerder omdat je een 'opdracht' hebt ... ook daar rekening mee houden.

                      Het hangt er natuurlijk van af hoeveel keer dit gaat voorkomen, is het éénmalig dan kan je zeggen : "normaal vraag ik xx Euro per uur voor de bewerking, maar ik wil het deze keer wel laten vallen (of een lager bedrag geven)", maar als het echt regelmatig is en je gaat hier uren aan spenderen van je eigen tijd dan moet je toch een vergoeding vragen vind ik, hoe laag ook, kwestie van te laten zien dat je van jezelf vindt dat je werk toch wel iets waard is.

                      Ben ook zo begonnen hoor, ik doe het wel gratis want ik vond niet dat ik echt goede foto's maakte (tot iedereen me van het tegendeel begon te overtuigen ) ... maar uiteindelijk als je gratis werkt wordt het ook niet naar waarde geschat ... nu krijg ik nog altijd de opmerking dat ik te goedkoop ben

                      Mark
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograferen op de eventjob

                        Oorspronkelijk geplaatst door BobMermans Bekijk bericht
                        Hallo Bouk,

                        Misschien dat dat je het verkeerd begrepen hebt, het is de bedoeling om dus wél foto's te maken van de klanten, die zij dan na een paar dagen kunnen downloaden op onze website.
                        Tkomt er dus op neer dat je gewoon de hele avond portretjes moet trekken. Als je de techniek al beheerst, dan valt er niet veel bij te leren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograferen op de eventjob

                          Misschien heb ik er over gelezen en is het reeds gezegd maar kan je de foto's niet gewoon ook op je werk bewerken? Je baas wil meerwaarde (door jou laten) creëren voor de klanten, dus lijkt me niet overdreven dat je dit allemaal tijdens de werkuren doet? Vragen staat vrij...

                          Maak in ieder geval duidelijke afspraken, niet alleen in verband met geld, maar ook bijvoorbeeld het gebruiksrecht van de beelden. Je wil vermoed ik de foto's in je portfolio tonen, dus vraag aan alle betrokken partijen of dit kan en zet dit allemaal op papier. De verhouding met je baas is nu wellicht heel goed maar dit kan ooit veranderen en dan begint "de miserie" vaak. Zoek ook even uit hoe het zit met de auteursrechten, want je werkt als werknemer voor je werkgever, wat niet hetzelfde is als werken als (freelance) fotograaf voor een opdrachtgever...

                          Hopelijk heb je hier wat aan...

                          Roeland
                          www.135mm.be
                          @135mm_leuven
                          info@135mm.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotograferen op de eventjob

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
                            In één woord: NIETS

                            Hoort er nu eenmaal bij. Helaas zien "buitenstaanders" niet dat er aan de foto's ook nog "gesleuteld" wordt en gaat men er vanuit dat wat je schiet is wat men ziet.
                            Daarom dat ik de vraag hier stel of ik eigenlijk iets kan/moet vragen. Het probleem is dat ik in het verleden al zoveel gratis heb gedaan en dat de firma daar toen ook is van gaan profiteren. Een eventuele oplossing zou zijn dat hij mij een lichtsterke lens koopt die ik zelf mag houden, maar die ik dan ook gebruik voor zijn foto's en dat dat dan als compensatie voor mijn werk dient, maar na twee jaar veel foto's schieten heb je die ook al lang terugverdiend en dan werk ik op de lange duur wéér gratis.

                            Ik wil niet overkomen als iemand die nooit voor niks zal werken, ik heb al 101 dingen gratis gedaan in mijn leven, het feit dat anderen daarvan beginnen profiteren en ik dat wil vermijden, is de reden dat ik er een kleine vergoeding voor wil vragen.
                            Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotograferen op de eventjob

                              Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
                              Misschien heb ik er over gelezen en is het reeds gezegd maar kan je de foto's niet gewoon ook op je werk bewerken? Je baas wil meerwaarde (door jou laten) creëren voor de klanten, dus lijkt me niet overdreven dat je dit allemaal tijdens de werkuren doet? Vragen staat vrij...

                              Maak in ieder geval duidelijke afspraken, niet alleen in verband met geld, maar ook bijvoorbeeld het gebruiksrecht van de beelden. Je wil vermoed ik de foto's in je portfolio tonen, dus vraag aan alle betrokken partijen of dit kan en zet dit allemaal op papier. De verhouding met je baas is nu wellicht heel goed maar dit kan ooit veranderen en dan begint "de miserie" vaak. Zoek ook even uit hoe het zit met de auteursrechten, want je werkt als werknemer voor je werkgever, wat niet hetzelfde is als werken als (freelance) fotograaf voor een opdrachtgever...

                              Hopelijk heb je hier wat aan...

                              Roeland
                              Beste Roeland,

                              Merci voor de reactie. Het probleem is dat mijn werkuren lopen vanaf het uur dat ik de dag van een evenement aankom, tot het uur dat dat evenement afgelopen is. Ik ben dus enkel op het werk wanneer er een evenement gaande is. Voor de rest zit ik thuis of op school

                              Het feit dat er goeie afspraken op papier moeten komen, daar heb je gelijk in. Hoe ik dat ga regelen zijn zorgen voor deze zomer maar inderdaad, één en ander moet wel op papier komen want een conflict schuilt in een klein hoekje.

                              Bedankt!

                              Bob
                              Website: Bob Mermans | Nikon D90 | Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR | Nikkor AF-D 50mm f/1.8 | Nikon SB-900 Speedlight Flitser

                              Comment

                              Working...
                              X