Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat is dit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat is dit

    ik koop binnenkort een digitale camera en ik zou graag weten

    1600 x 1200 = ???cm
    2048 x 1536 = ???cm

    hoe groot zijn de foto's in deze formaten?

    alvast bedankt

    l.i.m

  • #2
    ligt aan de resolutie.

    bv. als de res 300dpi (dots per inch) is,

    deel je 1600 en 1200 door 300: 5.33 x 4.00 dus

    een inch is 2.54cm, dus x2.54 wordt dit:

    13.5 x 10.16cm

    300dpi wordt vaak aangeraden als afdrukresolutie, maar je mag rustig tot 200dpi zakken, dit brengt licht kwaliteitsverlies mee (de minuscule dots worden verder van mekaar geplaatst), maar de resultaten zullen zeker meevallen.
    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

    Comment


    • #3
      Laat het ons zo stellen:

      1600x1200 is een 2Mpix camera en voldoet zeker voor shots op 10x15. Je kan misschien gaan tot max. 20x30, maar dan zal je kwaliteit al serieus naar beneden gaan.

      2048x1536 is een 3Mpix en zal 20x30 al zeer goed afdrukken tot een acceptabele 30x40 foto...

      Staar je wel niet blind op de MPixels of de ???? x ???? van een camera.
      De lens, gebruiksvriendelijkheid, maken dikwijls veel meer uit...

      Een 2Mpix van een 'goed' merk (Canon,Nikon,Sony,Olympus,...) zal veel verder gaan dan bv. een 5Mpix van Trust...

      Stel gerust wat meer vragen omtrend je keuze, wat je wenst, waarvoor wil je deze gebruiken,...


      Nick
      Nikon D300 & een beetje glas...
      Iets kleiners als carry everywhere

      Comment


      • #4
        ik begrijp ook niet heel goed wat de dpi te maken heeft met de resolutie van het fototoestel, wel weet ik dat ik reeds een uitgesneden deel van een 3 megapixel foto heb laten afdukken (plotter) op 50 x 70 formaat, zonder enig kwaliteits verlies. zoals reeds hierboven gezegd is de lenskwaliteit heel belangrijk, ook de autofocus is heel belangrijk vind ik in een digitale camera.
        mvg
        canon powershot A70

        Comment


        • #5
          laat eens heel de foto van 3Mpixel afdrukken en leg ze naast elkaar, het verschil is duidelijk te zien... een krop zal altijd minder kwalitatief zijn...

          groetjes

          wim

          Comment


          • #6
            ik begrijp ook niet heel goed wat de dpi te maken heeft met de resolutie van het fototoestel
            op zich niets !

            een digitale foto heeft geen fysiek formaat !

            't is pas bij de afdruk dat een gekozen resolutie (gekozen, door jezelf dus, ligt niet vast) gaat bepalen wat de fysieke grootte is van dit aantal pixels.

            Comment

            Working...
            X