Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panning in een bocht vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panning in een bocht vraag

    Hallo,

    Een kleine technische vraag. Bij het pannen van auto's in een bocht (1/125 in een trage bocht, f8 tot f16, 70mm, AI servo, en dus niet 90° tegenover de wagen) kan ik wel bijvoorbeeld het midden van de wagen heel goed in focus hebben terwijl ik nooit de voorkant of achterkant ook goed in focus krijg.
    Wie kan mij dit technisch uitleggen (slechte techniek ?, voorkant en achterkant die een andere snelheid hebben tegenover het midden waardoor er een grote beweging is die samen met de 1/125 een OOF beeld geeft ?, ...).

    Alvast bedankt.
    Een fototoestel (van zwart plastiek :D)

  • #2
    Re: Panning in een bocht vraag

    Vul het cameratype en de brandpuntsafstand in op deze tabel en klik op "Calculate", dan weet je of de dieptescherpte voldoende is.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Panning in een bocht vraag

      Dat zal het probleem niet meteen zijn denk ik Jos

      Tijdens het nemen van een bocht heeft de voorkant vd auto een andere snelheid als de achterkant van de auto tov jezelf. Hierdoor ga je met een panning ofwel de voorkant, ofwel de achterkant scherp krijgen (of zoals in jouw geval het midden)

      het enigste dat je kan doen om alles scherp te krijgen is je sluitertijd iets korter nemen of je focussen op de voorkant van de wagen zodat die scherp is
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Panning in een bocht vraag

        Op zo'n plaats is het bijna niet mogelijk om heel de wagen scherp te krijgen met een lange sluitertijd, in dat geval is het belangrijk dat de neus van de wagen scherp is ... behalve bij monospace wagens (zoals een Formule 1 auto), dan moet je de helm van de bestuurder scherp houden.

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: Panning in een bocht vraag

          Dat is inderdaad wat ik ook dacht.
          Spijtig genoeg had ik mijn focus dikwijls in het midden (en niet op de voorkant) en had ik ook nog vanuit de buitenkant van de bocht zitten pannen (het was misschien beter vanuit de binnenkant te pannen maar ja...dar stond al iemand ). Een snellere sluitertijd was ook niet echt een optie anders had ik geen beweging meer in de wielen.
          Nog iets bijgeleerd
          Als ik de kans krijg vanavond zal ik een voorbeeld posten om te laten zien wat ik bedoel.
          Bedankt.
          Een fototoestel (van zwart plastiek :D)

          Comment


          • #6
            Re: Panning in een bocht vraag

            Oorspronkelijk geplaatst door BrunoG Bekijk bericht
            Spijtig genoeg had ik mijn focus dikwijls in het midden (en niet op de voorkant) en had ik ook nog vanuit de buitenkant van de bocht zitten pannen (het was misschien beter vanuit de binnenkant te pannen maar ja...dar stond al iemand ).
            en als je nu eens niet van je middelste focus punt gebruikt maakt, doch er ééntje meer naar rechts selecteert?
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Panning in een bocht vraag

              Dat maakt niet uit. De camera focus is er wel, maar de snelheid van de auto is niet als een geheel maar in feite als meerdere delen met meerdere snelheden. Datgene waar je op richt is scherp, delen die buiten dat centrale deel vallen bewegen met een andere snelheid dan het centrale deel t.o.v. de camera en zijn niet (helemaal) scherp.

              Pannen onder een hoek van 90 graden is veel makkelijker, dan een auto die in een bocht rijdt. Voor en achterkant hebben verschillende hoeken ten opzichte van de camera.
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment

              Working...
              X