Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat is DOF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat is DOF

    graag uitleg over dof
    natuurfotografie
    reisfotografie
    macro

  • #2
    DOF - Depth of Field, wat hetzelfde wil zeggen als scherptediepte...

    een foto die vooraan scherp is en achteraan flou (of omgekeerd) heeft veel DOF...

    als je graag eens experimenteert met DOF dan zet je best je camera op A-mode (diafragmavoorkeuze)...een grote opening (klein getal bvb f2.8) geeft veel DOF, een kleine opening (groot getal) geeft weinig dof (alles is scherp)...

    Stef

    Comment


    • #3
      zoiets dus:
      http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Stef
        een grote opening (klein getal bvb f2.8) geeft veel DOF, een kleine opening (groot getal) geeft weinig dof (alles is scherp)...

        veel DOF???.....m.i. een geringe DOF....klein scherpte bereik.....ik weet dat sommige mensen dit anders interpreteren.

        raar is dat toch

        mvg,


        Z900
        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

        Comment


        • #5
          Het is een bekende spraakverwarring: Wanneer men spreekt van een grote scherptediepte, wordt dit vaak geinterpreteerd als 'een groot verschil tussen het scherpe (meestal de voorgrond) en het onscherpe (meestal de achtergrond).
          Maar het is dus nèt andersom: DOF betekent inderdaad letterlijk Depth of Field en verwijst daarmee naar de diepte van het gedeelte dat scherp is. Als dat gebied groot is, dus wanneer zowel voor- als achtergrond scherp zijn, dan is de Depth dus groot. Dus een grote DOF. Als er een scherpe voorgrond en onscherpe achtergrond te zien is (zoals bij veel macrofoto's te zien is) dan is er een kleine DOF.

          De spraakverwarring wordt trouwens nog groter aangezien sommigen een groot diafragma koppelen aan bv F32, terwijl een groot diafragma juist F2 is. In dat geval wordt een groot getal verwisseld met een groot diafragma.

          Maar gelukkig: Beide spraakverwarringen heffen elkaar op . Ik heb er een fiks en uitgebreid hoofdstuk voor mijn nieuwe boek van gemaakt, want DOF is inderdaad veel lastiger dan het lijkt. En dan heb ik het nog niet eens over de zogenaamde circles of confusion. En gezien de confusion is dat wel een zéér geschikte naam...

          Comment


          • #6
            Daarom is het allicht beter om gewoon te spreken over scherptediepte. Is die groot, dan is het onscherpe gebied groot : dus veel scherptediepte. Is die klein, dan is het onscherpe gebied klein: dus weinig scherptediepte.

            Toegegeven, met die F1 en F32 had ik in het begin eveneens zeer veel moeite.
            This reflects my opinion. Beware, for you it is just an opinion.
            My websites : Digitale camera's & Photoshop 7 & FireFox : The Album

            Comment


            • #7
              Originally posted by FireFox
              Daarom is het allicht beter om gewoon te spreken over scherptediepte. Is die groot, dan is het onscherpe gebied groot : dus veel scherptediepte. Is die klein, dan is het onscherpe gebied klein: dus weinig scherptediepte.
              Is het niet juist omgekeerd? Weinig scherptediepte heb je bij F2, dwz het gebied dat scherp is, is heel klein.
              http://www.vannecke.be
              Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
              Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

              Comment


              • #8
                Yep, Wunjo, zo is het.
                ToM.___ //Fuji s602.
                www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                It goes to 11 you know? 1 louder.

                Comment


                • #9
                  Moet soms ook 2 maal denken met al deze begrippen. Is erg verwarrend.
                  http://www.vannecke.be
                  Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                  Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                  Comment


                  • #10
                    Het diafragmagetal op de camera is eigenlijk enkel het fractionele getal. F32 is eigenlijk 1/32 en dat is dus kleiner dan F2 (1/2).

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Havezet
                      Het diafragmagetal op de camera is eigenlijk enkel het fractionele getal. F32 is eigenlijk 1/32 en dat is dus kleiner dan F2 (1/2).
                      Inderdaad Havezet, dit brengt uiteraard "geen verwarring" ! Die 1/- neemt misschien wat teveel plaats in.

                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by FireFox
                        Daarom is het allicht beter om gewoon te spreken over scherptediepte. Is die groot, dan is het onscherpe gebied groot : dus veel scherptediepte. Is die klein, dan is het onscherpe gebied klein: dus weinig scherptediepte.

                        Toegegeven, met die F1 en F32 had ik in het begin eveneens zeer veel moeite.
                        Volgens mij beweer je het tegengestelde van wat Erik Mansvelders schrijft.
                        Voor mij is de scherptediepte groot als ik zowel de voor als de achtergrond scherp heb. andersom noem ik de scherptediepte klein.

                        Comment


                        • #13
                          In de analoge fotografie wordt met scherptediepte dat gedeelte bedoeld dat scherp is op de foto.
                          Is een beeld van in de voorgrond tot in de achtergrond scherp dan heeft deze foto een grote scherptediepte, gaat de foto over van onscherp in de voorgrond naar scherp op het onderwerp en terug onscherp in de achtergrond dan heeft men een geringe scherpediepte.
                          Hoe strekt zich de scherptediepte uit in een opname? Als je scherp stelt op een onderwerp dan ligt de grens van de scherptediepte één derde voor het onderwerp en twee derde na het onderwerp.

                          Comment


                          • #14
                            Hoe strekt zich de scherptediepte uit in een opname? Als je scherp stelt op een onderwerp dan ligt de grens van de scherptediepte één derde voor het onderwerp en twee derde na het onderwerp.
                            Om helemaal correct te zijn: De verdeling van de scherptediepte varieert (afhankelijk van de waarden en de focusafstand). Bij bv een 28mm lens, F3.5 en focus op 1 meter, is de scherptediepte vóór en achter het focuspunt ongeveer gelijk verdeeld. Bij focus op 5 meter loopt de scherptediepte van 3,52 tot 8,5 meter. Bij grotere focusafstanden is de verdeling niet meer aan te geven in een verhouding, aangezien de scherptediepte dan tot oneindig loopt.

                            Een tijd geleden heb ik een link met een aantal uitgewerkte tabellen gepost. Ze staan nog steeds op mijn server voor de belangstellenden (gezipt Word-formaat):

                            Comment


                            • #15
                              nou, dit is klare en duidelijke uitleg over wat DOF is, maar graag had ik geweten wat IMHO is, dit woordje zie ik ook nogal veel verschijnen op dit forum ?
                              canon powershot A70

                              Comment

                              Working...
                              X