Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Frut-foto's uit mijn D100 / testfoto update

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Frut-foto's uit mijn D100 / testfoto update

    Een dikke week geleden is mijn camera terug geweest naar Nikon omdat de autofocus niet (goed) meer werkte. In een supertempo had ik hem weer terug en de autofocus werkte weer.
    Vandaag even een test-shoot gedaan (natuuropname en close-ups van paarden) en wat blijkt... er komen grote frut-foto's uit de camera.

    Door de zoeker zijn ze scherp maar eenmaal thuis rammelt de boel als de ziekte en zijn ze nog niet bijna strak. Ook niet met mijn 17-35 lens. Ik snap er echt helemaal niks van, wat kan er aan de hand zijn.

    Morgen breng ik de camera terug maar ik ben bang dat we in een welles nietes cyclus terecht gaan komen of dat ik wellicht te kritisch wordt bij het bekijken van de (toekomstige) foto's.

    De vraag is ook of ik in dit geval de lens (70-200 AFS) mee zou moeten sturen? De CF schijfjes met de vandaag gemaakte foto's stuur ik zowiezo al mee natuurlijk.
    Eugene

    Nikon D100 / Nikkor AF-S 17-35 f2.8 IF ED / AF-S 80-200 f2.8 IF ED / Sigma 180 mm Apo Macro HSM / SB-80DX

  • #2
    HOI EUSIE,
    Erg vervelend, vooral dat het waarschijnlijk een dure reparatie wordt, tenminste als het buiten de garantie valt. Wat ik je kan aanraden, misschien heb je dat al gedaan, om de camera rechtstreeks naar Inca (importeur van Nikon) in Haarlem te brengen/sturen. Via een fotozaak apparatuur opsturen vind ik altijd niet lekker gaan.
    heb je hier wat aan?

    glaseye
    Kijk ook eens op mijn WEBSITE
    Do not think you are....... know you are.........

    Comment


    • #3
      De reparatie gaat nog net binnen de garantie vallen, gelukkig!
      Bij de fotozaak zijn ze erg zuinig op mij en het versturen gaat daar erg vlug en zorgvuldig. Zij zijn ook in staat wat vaart achter de reparatie te zetten. Bedankt voor je reaktie Glaseye (leuke naam trouwens!)
      Eugene

      Nikon D100 / Nikkor AF-S 17-35 f2.8 IF ED / AF-S 80-200 f2.8 IF ED / Sigma 180 mm Apo Macro HSM / SB-80DX

      Comment


      • #4
        Hoe maak je de foto's?
        P/A/S/M?
        jpg basic/normal/fine / tiff / raw?
        Welke lenzen?
        Sharpened de camera? (bij mij staat hij standaard op normal)
        centered metering? matrix? spot?
        voorbeeldfoto's?

        Comment


        • #5
          in je vorige thread zei je al " is dat snel of is dat snel.."
          toen had ik al willen replayen met " als ie ook nog werkt, is dat snel..."
          kwou nie de party-pooper uithangen, dus heb het maar niet gedaan, maar khad al 'n voorgevoel dat er nog 'n staartje aan kwam...

          anyway, hopelijk krijg je 't vlug opgelost...

          Comment


          • #6
            Originally posted by NataliaNL
            Hoe maak je de foto's?
            Ik maak mijn foto's doorgaans JPG-fine en Matrix Metering (maar dat ligt aan de situatie). De serie van gisteren was met de 70-200 AFS.
            Later op de avond heb ik nog getest met de 17-35 op diverse instellingen. Ook de Sharpening heb ik gisteren doorgenomen op Normal en High.

            Normaal kan ik met deze set heel veel instellingen fout doen maar meestal komt er dan toch een scherpe foto uit. Dat mag volgens mij ook wel met dit soort lenzen lijkt me. Ik zal proberen dadelijk wat voorbeelden te posten. Groetjes...
            Eugene

            Nikon D100 / Nikkor AF-S 17-35 f2.8 IF ED / AF-S 80-200 f2.8 IF ED / Sigma 180 mm Apo Macro HSM / SB-80DX

            Comment


            • #7
              Ik heb even een paar testfoto's geplaatst inclusief de exif.
              Het zou best kunnen zijn dat ik iets fout heb met de instellingen zoals WB. Maar dat komt wel vaker voor en dan zijn de foto's welliswaar slecht belicht maar toch strak.

              Het is pas na de reparatie dat de foto's gewoon niet strak zijn.
              Wie wil even kijken en zijn of haar oordeel geven? Vast bedankt!

              Eugene

              Nikon D100 / Nikkor AF-S 17-35 f2.8 IF ED / AF-S 80-200 f2.8 IF ED / Sigma 180 mm Apo Macro HSM / SB-80DX

              Comment


              • #8
                De serie van gisteren was met de 70-200 AFS.
                80-200 bedoel je?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by NataliaNL
                  De serie van gisteren was met de 70-200 AFS.
                  80-200 bedoel je?
                  Ja inderdaad! Dom van mij
                  Ik ga eventjes wat testjes schieten om te zien hoe die nu gaat.
                  Eugene

                  Nikon D100 / Nikkor AF-S 17-35 f2.8 IF ED / AF-S 80-200 f2.8 IF ED / Sigma 180 mm Apo Macro HSM / SB-80DX

                  Comment


                  • #10
                    Dit is de eerste keer dat ik hoor over een focusprobleem bij een D100, net één van zijn sterkste punten.

                    Alhoewel het steeds kan dat hardware defect is, toch even deze bedenkingen :

                    - welke AF modus gebruik je, AF-S of AF-C waarbij ik AF-S (single shot) verkies voor de meeste allround fotografie en AF-C enkel voor sommige sportdoeleinden.

                    - Bij beide instellingen (AF-S en AF-C) kan je in je menu de keuze maken voor Dynamic closest subject AF ON/OFF, waarbij ik AF-S en AF-C altijd op OFF heb staan, en niet op ON omdat hier bij een moeilijke AF beslissing door de sensor op het dichtsbijzijnde onderwerp wordt gefocused en dat leek bij de F80 niet echt goed te zitten.

                    - Ook stel je best je sensor keuze in, zo kan je je AF enkel laten werken op de centrale sensor, of bij 3D-matrix instelling van de belichting ook de AF sensor mee laten 'verspringen' naar een andere sensor als het onderwerp beweegt. Dit staat bij mij wel AAN maar de eerste maanden in mijn leerkurve UIT.

                    Dus samengevat, werk eens in AF-S, Closest subject OFF (menu) en dynamic sensor OFF (een sterretje op je display) en probeer zo eens wat shots, ik ben er haast van overtuigd dat je scherpe foto's zal hebben...

                    mvg

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb gemerkt dat ik veel betere resultaten krijg op centered metering... Ik ben heel benieuwd hoe die 165 mm foto (de laatste van de 4) het had gedaan op bv f8
                      Jammer dat ik geen iso waarden kan vinden.
                      En mocht je em aan hebben staan, zet die auto iso eens uit aub?
                      En probeer er eens een paar in raw?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Phille
                        Dus samengevat, werk eens in AF-S, Closest subject OFF (menu) en dynamic sensor OFF (een sterretje op je display) en probeer zo eens wat shots, ik ben er haast van overtuigd dat je scherpe foto's zal hebben...
                        Goh, en ik me maar 14 maanden lang afvragen waarom er af en toe een sterretje verschijnt...........

                        Comment


                        • #13
                          Bedankt Phille voor je uitleg.
                          Ik kan Dynamic Sensor Off in het menu nergens vinden en een sterretje heb ik ook nog nooit gezien. Wel heb ik in het menu de keuze tussen Dyn AF / AFS OFF/ONN Closest subject. Beide instellingen (AFS+AFC) staan bij mij OFF. Maar ik heb geen sterretje in de display.

                          Hoe ik bij de sensor keuze moet komen is me ook niet echt duidelijk maar dat zal ik wel vinden in de handleiding.

                          @NataliaNL: De iso waarde voor de meeste foto's is 320

                          Ik heb weer wat testshots gedaan maar ik blijf ontevreden
                          Mijn zus die dikwijls met me meekijkt vind de kwaliteit ook minder als vroeger. Ik ben mijzelf niet meer zeker van mijn oordeel.

                          Ik moet nu snel aan het werk maar kom er vanavond zeker nog op terug.
                          Zover bedankt iedereen!
                          Eugene

                          Nikon D100 / Nikkor AF-S 17-35 f2.8 IF ED / AF-S 80-200 f2.8 IF ED / Sigma 180 mm Apo Macro HSM / SB-80DX

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Eusie
                            Bedankt Phille voor je uitleg.
                            Ik kan Dynamic Sensor Off in het menu nergens vinden en een sterretje heb ik ook nog nooit gezien. Wel heb ik in het menu de keuze tussen Dyn AF / AFS OFF/ONN Closest subject. Beide instellingen (AFS+AFC) staan bij mij OFF. Maar ik heb geen sterretje in de display.
                            Dat knopje aan de voorkant van de camera moet ook op S staan.


                            Hoe ik bij de sensor keuze moet komen is me ook niet echt duidelijk maar dat zal ik wel vinden in de handleiding.
                            Knopje rechts naast je zoeker staat ook op centered? (0)


                            Ik heb weer wat testshots gedaan maar ik blijf ontevreden
                            Mijn zus die dikwijls met me meekijkt vind de kwaliteit ook minder als vroeger. Ik ben mijzelf niet meer zeker van mijn oordeel.
                            Ik moet nu snel aan het werk maar kom er vanavond zeker nog op terug.
                            Zover bedankt iedereen!
                            Leg oude foto's eens naast nieuwe foto's ter vergelijking?


                            Comment


                            • #15
                              Het staat allemaal precies zoals je zegt NataliaNL.
                              Vanmiddag heb ik weer wat foto's gemaakt maar het blijft
                              Ook maakte ik vanmiddag foto's in de P-stand waarvan niet alleen de scherpte maar ook de belichting zelfs waardeloos was. Zou het nu zo zijn dat ik de D100 pas in mijn bezit had maar ik heb al ruim 8.000-10.000 foto's met dat ding gemaakt en (bijna) allemaal zonder problemen.

                              Ik post vanavond enkele foto's die ik vanmiddag heb gemaakt en ik zou het fijn vinden als je ernaar wil kijken. Alvast bedankt!!
                              Eugene

                              Nikon D100 / Nikkor AF-S 17-35 f2.8 IF ED / AF-S 80-200 f2.8 IF ED / Sigma 180 mm Apo Macro HSM / SB-80DX

                              Comment

                              Working...
                              X