Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DOF - 3D ?? macrovraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DOF - 3D ?? macrovraag

    moet ik DOF 3 dimentionaal zien of enkel in de diepte ?

    maw :
    Als ik een testfoto op milimeter papier neem. En ik krijg onscherpte in de breedte vanaf bvb 10 mm. Is het dan ook zo dat ik onscherpte krijg 10 mm voor en achter het focuspunt ?

    maw : moet ik het focuspunt zien als het centrum van een bol ? Of zijn scherpte in de diepte en in de breedte verschillend ?
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

  • #2
    Meestal (toch in de analoge fotografie) ligt de scherptediepte van een opnamen één derde voor en twee derde achter het scherpstelpunt.

    Comment


    • #3
      alleen in de diepte, als je bv scherpstelt op een voorwerp dat zich 50cm van u bevind, wel dan is alles scherp over het volledige beeld op 50cm , wat wel kan is dat de kwaliteit van de lens op de randen at minder is en dat je iets minder scherpte hebt aan de randen
      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

      Comment


      • #4
        ff zien dat ik dit geod begrijp :

        @ fredericrom :
        het vlak van het focuspunt is, uitgezonderd de uithoeken tgv kwaliteit lens, over de volledige breedte scherp.

        @ DEAN :
        het focus punt zit dus niet in het centrum van de DOF

        @ ALL :
        waarom nu deze vraag ?

        vond het tabelletje van Frans met een lijstje van het in beeld gebrachte formaat met verschillende lenzen der mate interessant dat ik dit voor mijn, toekomstige, lenzen ook wel eens wou doen.

        Wilde ik nog een stapje verder gaan en er telkens de DOF ook bij zetten voor verschillende zoom bereiken in combi met het diafragma.
        waarom ? als je dan een voorwerp dat 1 cm breed en 3 cm lang is wil fotograferen kan je perfect zien welke lens en zoom je het best kan gebruiken in combi met welk diafragma om het hele spel scherp te krijgen ... swat

        Hoe bepaal ik nu best de DOF in mm ?
        een milimeterpapier in 45° zetten ?

        nog 1 vraagje.
        Als men zegt de minimale focusafstand is 50 cm. Tot waar geldt die 50 cm dan ? tot begin lens ? tot einde lens ? tot spiegel ?

        weer veel
        --
        Play Drakensang - a free online mmorpg

        Comment


        • #5
          Perrush,
          in theorie ligt de scherpte in een plat vlak. Ik snap wel dat je aan een boloppervlak denkt (middelpunt bol = optisch middelpunt objectief), maar dan moet je aan beeldzijde ook aan een boloppervlak denken, terwijl de beeldsensor daar toch ook vlak is. 't Is wel zo dat lenzen (o.a. door verschillen in lichtbreking tussen centrum en randgebied) de neiging hebben geen zuiver (puntvormig) brandpunt te vormen. Dat is praktisch volledig weggewerkt in de betere objectieven, maar bij de andere kan het (zeker als je mm-papier fotografeert) opvallen - vooral bij volledig geopend diafragma.
          Volgende topics gaan over macro en scherpte.
          http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=32061
          http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=32021
          Als je tabellen wilt maken waarin scherptediepte wordt uitgerekend, kan je volgende formules gebruiken :
          a + m = a f² / (f² - 2 c D (a - f)) voor de verste scherpte afstand.
          a - n = a f² / (f² + 2 c D (a - f)) voor de dichtstbije scherpte afstand.
          Als je de tweede formule aftrekt van de eerste krijg je de scherptediepte m+n.
          a = voorwerpsafstand (dus tussen 't voorwerp - waarop is scherpgesteld - en 't optisch middelpunt objectief) ook wel focus(seer)afstand genoemd.
          D = diafragmawaarde en c = straal van de (getolereerde) verstrooiingscirkel.
          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Perrush
            ff zien dat ik dit geod begrijp :
            Wilde ik nog een stapje verder gaan en er telkens de DOF ook bij zetten voor verschillende zoom bereiken in combi met het diafragma.
            waarom ? als je dan een voorwerp dat 1 cm breed en 3 cm lang is wil fotograferen kan je perfect zien welke lens en zoom je het best kan gebruiken in combi met welk diafragma om het hele spel scherp te krijgen ... swat

            Hoe bepaal ik nu best de DOF in mm ?
            een milimeterpapier in 45° zetten ?

            nog 1 vraagje.
            Als men zegt de minimale focusafstand is 50 cm. Tot waar geldt die 50 cm dan ? tot begin lens ? tot einde lens ? tot spiegel ?

            weer veel
            De scherptediepte heeft enkel te maken met vergrotingsfactor en diafragma en niet met de zoomstand.
            Er wordt veel gedacht dat een 300mm minder DOF geeft dan een 50mm, maar als de vergrotingsfactor hetzelfde is (het onderwerp staat even groot op de foto, dus met de 300mm a je veel verder moeten staan) en het diafragma is hetzelfde is de DOF ook hetzelfde. Het resultaat zal anders zijn, vooral de achtergrond, maar de DOF bijft gelijk. Er zijn daar al verschillende topics over geweest en heb dit zelf uit boeken van oa John Shaw.

            Voor je laatste vraagje tot film of in geval van digitaal tot de sensor.
            Groetjes,
            Arvid


            Reis- en fotowebsite

            Comment


            • #7
              oke tnx, zal die topics ook eens bekijken. Al had ik op een minder technisch antwoord gehoopt
              --
              Play Drakensang - a free online mmorpg

              Comment

              Working...
              X