Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veel ruis Panasonic DMC-FZ38

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Veel ruis Panasonic DMC-FZ38

    Even mezelf voorstellen bij mijn eerste post op BD:
    Ik ben Joeri, amateur huis-tuin-en keukenfotograaf
    Gebruik mijn FZ38 voorlopig nog in automatische stand maar leer elke dag bij...vooral via dit forum.

    Sinds enkele maanden ben ik een tevreden bezitter van een Lumix FZ38
    Ik kocht het toestel vlak voor mijn reis naar Australië.
    Ter plaatse heb ik ettelijke 8GB-kaartjes volgeschoten met prachtige foto's als resultaat.(prachtige foto's naar mijn normen als amateur natuurlijk )



    Na mijn reis gebruikte ik mijn toestel op een receptie van het werk....
    Resultaat: alle foto's waren onscherp en/of hadden veel ruis.



    Omdat ik een tragere 4GB-kaart van een minder bekend merk gebruikte, dacht ik dat het probleem daar lag.
    Niets was minder waar want met andere kaartjes had ik hetzelfde (slechte) resultaat.
    Het lijkt wel of er fijne blauwe streepjes op de lens zitten.....
    Wie weet hier raad mee?

    Alvast bedankt!
    Met vriendelijke groeten,
    Joeri

  • #2
    Re: Veel ruis Panasonic DMC-FZ38

    Vanaf 400 asa en hoger geeft mijn toestel ook ruis. Lichtgevoeligheid instellen kan afwijkingen veroorzaken (was vroeger met filmgebruik evenzo). Voor de rest : heb je slechte resultaten niet gezien en weet je instellingen niet, dus moeilijk te beoordelen.
    Mvg.hogteneer
    Kunst is genieten - genieten is een kunst !

    Comment


    • #3
      Re: Veel ruis Panasonic DMC-FZ38

      Hallo,

      Voor wat het waard is, mijn verklaring

      Een van de kenmerken van de compacte camera's of bridge camera's is hun kleinere sensor in vergelijking met de meeste DSLR's.
      Bij voldoende licht levert dat niet zo'n problemen op, maar naarmate er minder licht is wordt er ook meer ruis zichtbaar, zelfs bij lage ISO waarden (ook bij bv ISO100).
      Indoor wordt het vaak nog moeilijker qua lichtomstandigheden en is die ruis vooral zichtbaar in de donkere gedeelten van het beeld.

      Een kleine sensor produceert op zich zowiezo meer ruis dan een grote sensor bij een gelijk aantal pixels. Bij de kleine sensor liggen de afzonderlijke pixels veel dichter tegen elkaar dan bij een grote sensor. Vandaar dat bv full-frame DSLR's meestal zeer ruisvrije foto's produceren, ook bij hoge ISO waarden.

      Ik denk dus dat wat je nu ziet van ruis vrij normaal is.

      Qua scherpstelling is het ook zo dat hoe minder licht er is het moeilijker is om scherp te stellen. Het aantal missers ligt dan ook beduidend hoger dan in het zonovergoten Australië ...
      Je kan trouwens zien dat je avondfoto's in Sidney ook niet goed scherp zijn ...

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Re: Veel ruis Panasonic DMC-FZ38

        Leuk om zo snel reactie te krijgen!
        Ik zal dus wat testen met mijn ISO-waarde en bekijken of ik zo wat betere resultaten kan scoren.
        De avondfoto's in Sydney waren idd niet allemaal scherp.
        Als amateur neem ik alle tips ter harte.

        Hoe meer tips hoe beter!
        Alvst bedankt.

        Comment


        • #5
          Re: Veel ruis Panasonic DMC-FZ38

          Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
          Bij de kleine sensor liggen de afzonderlijke pixels veel dichter tegen elkaar dan bij een grote sensor. Vandaar dat bv full-frame DSLR's meestal zeer ruisvrije foto's produceren, ook bij hoge ISO waarden.
          Het probleem is niet het dicht bij elkaar zitten, maar het kleiner zijn van de pixel, waardoor deze minder licht kan opvangen. 10MP op een nagel grote sensor of 12MP op 24x36mm, maakt veel uit.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Veel ruis Panasonic DMC-FZ38

            Hallo,

            De dichtheid speelt een rol want hoe dichter bij elkaar, hoe meer de pixels elkaar "storen" (of hoe moet je het noemen ) en dat levert dan weer meer "ruis" op.

            Jaja

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Het probleem is niet het dicht bij elkaar zitten, maar het kleiner zijn van de pixel, waardoor deze minder licht kan opvangen. 10MP op een nagel grote sensor of 12MP op 24x36mm, maakt veel uit.
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: Veel ruis Panasonic DMC-FZ38

              ik heb hier een foto gemaakt met nikon D80 op de op één na hoogste iso 1600 is het hoogste getal maar dan heb je nog HI 0,3 HI 0,7 en HI 1 die is genomen op HI 07 ,ik weet niet hoe hoog de iso dan stond , maar er is ook een ruisonderdrukking prog, heb die aangezet en dan de foto ook nog in een prog voor ruis bewerkt, ik denk dat het toch duidelijk een verschil heeft , wat ik wil aantonen dat je ruis gemakkelijk kan bewerken tot een aannemelijk beeld


              Uploaded with ImageShack.us

              Comment


              • #8
                Re: Veel ruis Panasonic DMC-FZ38

                Ik heb hier thuis nog de Panasonic FZ30, een illustere voorganger van de FZ38, een fantastische camera, maar die ook zeer snel ging ruizen, zelfs al vanaf ISO 200, in sommige omstandigheden. Dit was één van de redenen waarom ik vrij snel overstapte op de Nikon D80, toen ook gekend om "meer" ruis dan gemiddeld, maar ik had daar veel minder last van.
                Een groot deel van de verklaring ligt hem inderdaad in de sensor, maar ook in de manier van fotograferen. Of het nu met een DSLR is of met een bridge-of compact camera, als je de ISO's kan laag houden, ga je sowieso minder ruis hebben, waarbij de voorwaarde blijft dat je voldoende licht op de sensor kan toelaten, en dit dan door een langere sluitertijd of een groter diafragma.
                Op automatisch gaat de FZ38, net zoals mijn FZ30 deed, gewoon zijn zin doen, en vaak zelfs overdag, een foto maken bij ISO400, terwijl het perfect mogelijk was deze foto te maken bij ISO100. Het volstaat dat er wat schaduwpartijen zijn, en hij trok de ISO's al vaak omhoog.
                Vanaf dat ik het FZ-30 topic hier op BD begon te volgen, was ik me daar ook ten volle van bewust, dat bridgecamera's vereisen dat je de ISO's laag houdt.
                Wat hebben die camera's dan wel een hele goeie... een beeldstabilisator. Hierdoor kan je vaak sluitertijden halen die met een reflex onmogelijk te halen zijn. De truk is dus het gebrek aan ISO's te compenseren door een langere sluitertijd. Het diafragma van de lenzen op de FZ-modellen is meestal volopen f2,8 tot f3,6, dus daar doe je al winst in licht, tegenover de meeste standaardlenzen bij DSLR's. Bovendien haal je op die grote lensopening, toch nog een redelijke scherptediepte.
                IK zou daarom adviseren, om van automatisch af te stappen, en minstens de ISO's vast te zetten op 100, om ruis te vermijden. Kan je echt niet anders, omdat je geen aanvaardbare sluitertijd haalt, zet de ISO's dan op automatisch, als dit kan, of kies voor een hogere waarde.

                Mvg

                Chris

                Comment

                Working...
                X