Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

levensduur CD en DVD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • levensduur CD en DVD

    In de newsgroup « be.comp.hardware » komt men tot de conclusie dat de max. leefbaarheid (leesbaarheid) van een zelfgebrande CD’s ongeveer 2 jaar is.
    Ik heb de vraag gesteld of de levensduur van een zelfgebrande DVD langer of korter is, maar kreeg hierop geen reactie.
    Weet hier iemand het antwoord?
    Groeten van lucalfred
    NB: men kwam tot het besluit dat een bijkomende HD een betere oplossing is om backups op te slagen.
    NB2: Al mijn foto’s staan op CD. Binnen 2 jaar heb ik geen foto’s meer…

  • #2
    Er is hier op het forum over dit onderwerp al wel één en ander verteld.
    Maar behandel uw cd's zoals het moet en ik kan je gerust stellen dat ze dan vele jaren zullen meegaan.
    Ik heb zelf cd's van meer dan 8 jaar en deze zijn nog perfect leesbaar.

    Comment


    • #3
      Het komt er op neer dat je op media best niet bespaart, als je je CD's in Kruidvat gaat kopen omdat die daar 15 cent goedkoper zijn dan vraag je gewoon om problemen. Media gefabriceerd door Taiyo Yuden schijnt een veel langere levensduur te hebben, zij zijn oa. de fabrikant van Plextor media en die zijn iets duurder maar zeker nog betaalbaar.

      Een externe HD is dan weer een andere zaak, 100% betrouwbaar is die ook niet want een disk kan kapot gaan, ik heb onlangs zelf een externe HD geïnstalleerd waarop ik een backup maak van mijn interne HD maar daarnaast bewaar ik al mijn foto's ook nog eens op CD. Enkel een externe HD is geen betrouwbare backup.
      Mark (300D)

      Comment


      • #4
        Originally posted by Cyrox
        Het komt er op neer dat je op media best niet bespaart, als je je CD's in Kruidvat gaat kopen omdat die daar 15 cent goedkoper zijn dan vraag je gewoon om problemen. Media gefabriceerd door Taiyo Yuden schijnt een veel langere levensduur te hebben, zij zijn oa. de fabrikant van Plextor media en die zijn iets duurder maar zeker nog betaalbaar.
        Ok, maar hoelang is die levensduur dan? 3 jaar? en welke merken worden door Taiyo Yuden gefabriceerd? Het is niet omdat een CD duurder is dat hij beter wordt....
        Groeten van lucalfred
        PS1: bedankt voor uw antwoord.
        PS2: Op de vraag of een DVD langer meegaat dan een CD heb ik nog altijd geen reactie...
        PS3: Ik kan nogal zagen, eh?

        Comment


        • #5
          hier kan je er vinden: 55€ per 100

          http://www.cdrpagina.nl/

          greetz

          update: een topic over de verschillende soorten Taiyo Yuden's
          http://club.cdfreaks.com/showthread.php?threadid=40147

          wel oud, maar misschien nog geldig

          Comment


          • #6
            is idd al heel wat over gezegd.

            aangezien je zowel een DVD als een CD zelf brandt (ipv perst) zullen beide onderhevig zijn aan corrosie omdat het top laagje beschadigt is (bij persen gebeurt dat niet, dus die zijn veel duurzamer).

            Enige oplossing om dit tegentegaan ... een CD nemen die minder snel corrodeert.

            Zullen misschien nog wel andere samenstelligen zijn, maar ben er zeker van dat de zg golden CD's zo'n CD is.
            http://shop.cdfreaks.com/index/2/2/1/230 bvb

            Zelf gebruikt ik de gold van hispace.
            prijs ? ongeveer het dubbele van een gewone CD
            levensduur ? men zegt 100 jaar ... ga ik niet meer kunnen testen vrees ik
            --
            Play Drakensang - a free online mmorpg

            Comment


            • #7
              Bestaat er ergens een winkel waar ik die zo kan kopen ?

              Erwin
              Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
              http://album.zoom.nl/user/lindberg/

              Comment


              • #8
                Hispace -> colruyt
                mitsui gold -> ik ben nog aan het zoeken ;-)
                Mavica CD200 VCL-HG2037X VCL-MHG07A

                Comment


                • #9
                  Hispace dacht ik ook via www.cdfreaks.be (is romstore.be)

                  Daar ook europese MITSUI's dacht ik... (is nu andere venootschap dan MITSUI japan)

                  Taiyo's? Tjeh pregroeve checken van wat je koopt hé .

                  Comment


                  • #10
                    Mitsui verkoopt zijn cds in Europa onder het merk MAMe, ik ben dus niet op zoek naar hun "gold dye" want daar zit een zilverlaag op.
                    Mavica CD200 VCL-HG2037X VCL-MHG07A

                    Comment


                    • #11
                      Het is zo dat er bij ons een aantal goede merken cd-r leverbaar zijn. Het hele probleem is dat er zoveel B merken onder allerlei namen te koop worden aangeboden en de klant het bos al lang niet meer door de bomen ziet. Verder is er ook wel wat verwarring omdat een cd vaak als klasse A verkocht wordt en iedereen geloofd dan de beste te hebben. Er is echter nog een klasse beter maar die kan je bijna niet vinden in de traditionele winkels en is vaak voorbehouden aan de professionele gebruiker als duplicatiebedrijven. Deze mensen kunnen zich beter geen fantasietjes veroorloven en gebruiken "hopelijk" de betere soorten. Mijn dagdagelijkse job is cd en dvd duplicatie en compatibiliteit is een vereiste en bijgevolg weet ik waar je de eerder genoemde merken kan vinden. Dit forum is echter een hobby van mij en wil ik niet gebruiken voor mijn profeesionele bezigheden maar mensen die info wensen sturen me maar een mailtje in de mate van het mogelijke zal ik graag een antwoord op je vragen formuleren.
                      Luc "iKKe"
                      http://www.jip.be/luc

                      Comment


                      • #12
                        op cdrwinkel.com kan je taiyo yudens bestellen aan een zeer goede prijs. je kan zelf testen van welke fabrikant je cd's komen met het programma cdridentifier. 2 jaar houdbaarheid is onzin, als je goede cd's gebruikt gaan ze veel langer mee. ty zelf claimt 100 jaar houdbaarheid en uit een verouderingstest in c't blijkt dat dat waarschijnlijk niet gehaald wordt, maar 20 jaar toch zonder meer moet doenbaar zijn, en in ideale condities nog veel langer ook.

                        Comment


                        • #13
                          Die zilverlaag op de gold dye van Mitsui is van geen belang. Die zilverenschijn komt van de reflectielaag.. niet van de beschreven laag. De kleur aan de onderzijde is altijd de combinatie van de dyekleur en de reflectielaag... kan je dus niet uit afleiden welke kleur de dye werkelijk heeft.

                          BTW.. een maat van me verkoopt nu mitsui's golden dye's op spindle's van 25 voor 13 € dacht ik.. te Brugge

                          Comment


                          • #14
                            De levensduur van de CD hangt van een aantal factoren af. Enerzijds, zoals hier reeds aangehaald de qualiteit van het medium. Anderzijds speelt echter ook de gebruikte writer een rol. De verklaring is dat als het spoor goed geschreven is, slijtage van het medium minder snel impact zal hebben op de leesbaarheid van het spoor.

                            Vooral bij die extreem snelle writers is het soms moeilijk om een mooi spoor te schrijven (te weinig tijd).


                            Jörg
                            Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                            Comment


                            • #15
                              Vooral bij die extreem snelle writers is het soms moeilijk om een mooi spoor te schrijven (te weinig tijd).
                              Dat denk ik ook, ik schrijf zelden sneller dan 4x terwijl ik een 40x schrijver heb.
                              Mark (300D)

                              Comment

                              Working...
                              X