Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

x-rite calibratie lukt niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • x-rite calibratie lukt niet

    Ik heb vandaag een x-rite calibratie'ding' te leen en heb dat net even uitgeprobeerd. Ik heb de advanaced optie geprobeerd en stap voor stap uitgevoerd.
    De kleuren die ik nu heb zien er niet uit, lijkt me, een vrij felle gele zweem.

    Ik weet begod niet wat ik fout doe. Heb het al een paar keer opnieuw geprobeerd, maar blijft een gele/roze schijn hebben in mijn beeld.

    Zaken die mij opvielen.
    Op een bepaald moment wordt gevraagd om de RGB-kleuren aan te passen. Je moet dan zorgen dat je binnen het groene gebied raakt en dan heb ik dus met de R-G-B kanalen via OSD menu zitten spelen tot dat zo was.
    Toen vond ik al dat het kleur zo 'raar' was.

    Dan wordt er ook ergens gevraagd om de helderheid aan te passen tot je ook weer in dat groene gebied zit en in mijn geval moest ik tot 7 zaken wat mij vrij raar lijkt.

    UPDATE:
    Oooh jee. ik denk al een deel van het probleem gevonden te hebben. Mijn scherm was via analoge input aan mijn laptop gehangen. En nu ik die ontkoppel en dus op laptopscherm werk, zijn de kleuren verschrikkelijk.
    Kan ik mijn extern scherm dan niet via een laptop calibreren?

    Ik heb een Dell UltraSharp 2209WA.

    Help o help...
    Al doende leert men...

    Flickr

  • #2
    Re: x-rite calibratie lukt niet

    Bij de laatste stap waar gevraagd wordt om het profiel te saven, krijg ik ook de melding "could not activate profile"

    Verder kan ik op een of andere manier die calibratie ongedaan maken, want die schermen zijn nu nog erger dan voorheen
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: x-rite calibratie lukt niet

      Als je niet voor "fabrieksinstellingen" of "standaard" kan kiezen, is er nog altijd de mogelijkheid om een "systeemherstel" te doen.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: x-rite calibratie lukt niet

        Bedankt voor de massale reacties

        Ondertussen heb ik al een magisch toverwoord gevonden en dat is 'adminrechten'

        Maar anderszijds blijf ik nog met de vraag van die RGB en zo.

        Beide schermen zijn nu zogezegd met de easy way gecalibreerd, maar de verschillen vind ik toch heel groot. Wat nu de goeie is, God mag het weten...

        Ik dacht eens 'eventjes' mijn schermen te kalibreren...
        Last edited by Nena; 25 maart 2010, 22:15.
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: x-rite calibratie lukt niet

          Ik probeer even mee te denken:
          - de grafische kaart van jouw laptop kan probleemloos twee schermen aansturen, op voorwaarde dat dat met één en hetzelfde kleurprofiel gebeurt.
          - om twee schermen aan te sturen met verschillende kleurprofielen, zal je een grafische kaart moeten hebben die dat aankan. Ik durf te betwijfelen dat zo'n kaart in een gewone laptop wordt ingebouwd.

          Blijven drie mogelijkheden:
          - je kiest voor de gulden middenweg tussen de twee kleurprofielen ... maar wáár ligt die?
          Het resultaat zal waarschijnlijk niet goed genoeg zijn voor fotoliefhebbers.
          - je installeert het kleurenprofiel van het belangrijkste scherm, hetgeen betekent dat de kleuren op het andere scherm compleet waardeloos zullen zijn.
          - je bouwt een grafische kaart in die wél twee kleurenprofielen kan draaien (als die bestaat).

          Mijn twee centiemen.
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #6
            Re: x-rite calibratie lukt niet

            'k Weet niet zeker bij wie je les volgt maar als je Pieter kunt vastgrabbelen dan moet die je zeker kunnen helpen. Ze gebruiken die spullen nl. ook voor de cursussen aan 't cvo.

            Ben benieuwd hoe je het gaat oplossen

            En dan op naar de kleurenprofielen van je printer

            Slu !

            Tjerri

            Comment


            • #7
              Re: x-rite calibratie lukt niet

              Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
              'k Weet niet zeker bij wie je les volgt maar als je Pieter kunt vastgrabbelen dan moet die je zeker kunnen helpen. Ze gebruiken die spullen nl. ook voor de cursussen aan 't cvo.
              Das een goeie tip. Ik had er beter met mijn vingers afgebleven, want dacht dat het 'simpel' was. Not dus.
              Ik werk steeds via laptop, maar dus met 2 verschillende externe schermen (eentje thuis, eentje werk) en dan nog het laptopscherm. Ik zie dat hij via die extended version de verschillend profielen kan aanmaken, maar het extern scherm op mijn werk is een blauwe zee, het extern scherm thuis is 'zogezegd' gecalibreerd.

              Stomme is dat ik het calbratie ding uitgeleend heb en dus moet teruggeven en nu dus zit met 3 schermen die op niks trekken.

              Jos, ik bekijk die opties ook en zal het eens navragen bij een aantal experten hoe ik dit moet oplossen.

              Of moet ik mij een aparte PC aanschaffen voor thuis om thuis op een goed gecalibreerd scherm te kunnen werken?

              Och ja, fotografie, een hobby eh, maar nen dure precies
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: x-rite calibratie lukt niet

                Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                Of moet ik mij een aparte PC aanschaffen voor thuis om thuis op een goed gecalibreerd scherm te kunnen werken?

                Och ja, fotografie, een hobby eh, maar nen dure precies
                Hoezo duur ?
                Als ik jouw verhaal lees heb ik iets van : been there, done that. Heb mezelf vorige maand beloond met een "thuis & foto" apple. Zoooooooooon ogen heb ik getrokken. En nu nog altijd. Gedaan met de frustraties van te werken op k*tschermen (of waren het kl*teschermen) en steeds maar klooien met een klein klaviertje. Anyway, veel sterkte, geduld en doorzettingsvermogen toegewenst om het terug in orde te krijgen.

                Slu !

                Tjerri

                Comment


                • #9
                  Re: x-rite calibratie lukt niet

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                  Hoezo duur ?
                  Als ik jouw verhaal lees heb ik iets van : been there, done that. Heb mezelf vorige maand beloond met een "thuis & foto" apple. Zoooooooooon ogen heb ik getrokken. En nu nog altijd. Gedaan met de frustraties van te werken op k*tschermen (of waren het kl*teschermen) en steeds maar klooien met een klein klaviertje. Anyway, veel sterkte, geduld en doorzettingsvermogen toegewenst om het terug in orde te krijgen.

                  Slu !

                  Tjerri
                  Beetje kort door de bocht niet ? Voor de prijs van zo'n appeltje koop je ook een PC met een IPS scherm, en dat is zeker geen kl*tescherm hoor.

                  Waarom zou een mac klavier groter zijn dan een pc klavier ? Ik werk al jaren met Logitech klavieren, en op mijn laatste PC met een Microsoft klavier, stukken beter dan dat platte dingetje met de magic mouse van een iMac vind ik (gebruik soms op een 24" iMac op het werk), kwestie van gewoonte, meer niet.

                  @ nena : kijk even naar de properties van je scherm, kan je hier het profiel dat je aangemaakt hebt niet de-activeren en gewoon het standaard profiel terug gebruiken ? Lukt dat niet dan delete je het nieuwe profiel toch gewoon, dan zal je grafische kaart dit ook niet meer kunnen gebruiken.

                  Trouwens die Dell 2209WA is een e-IPS scherm, dus dat is perfect te profileren, weet wel niet of de vga connectie een goed idee is, ik gebruik altijd de dvi connector, maar op een desktop dan wel ... op een laptop heb ik het eerlijk gezegd nog niet gebruikt .

                  Als ik je uitleg goed begrijp vrees ik een beetje dat je laptop het extern scherm en de interne lcd niet apart kan aansturen mbt profilering, dus zal je niet echt een degelijke color management kunnen doen

                  Mark
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: x-rite calibratie lukt niet

                    Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                    Beetje kort door de bocht niet ? Voor de prijs van zo'n appeltje koop je ook een PC met een IPS scherm, en dat is zeker geen kl*tescherm hoor.

                    Waarom zou een mac klavier groter zijn dan een pc klavier ? Ik werk al jaren met Logitech klavieren, en op mijn laatste PC met een Microsoft klavier, stukken beter dan dat platte dingetje met de magic mouse van een iMac vind ik (gebruik soms op een 24" iMac op het werk), kwestie van gewoonte, meer niet.
                    Kort door de bocht ? Nope, van uit de tribune gezien was dat de ideale lijn volgen
                    Haar probleem was hetzelfde als het mijne : een kl*te laptop met dito scherm(en). Ik was het spuugzat om steeds maar een laptop mee te zeulen af- en aankoppelen en te klooien met verschillende schermprofielen. Daarom mijn keuze om me een desktop aan te schaffen. Dat het een mac is doet hier niet ter zake. Nena staat voor dezelfde keuze.
                    Dat een pc annex ips scherm even goed als een mac is ? Nou, indien je je collega's moderators overuren wil doen draaien dan ben je goed op weg als je die discussie hier wil starten. Ik ga me er alvast niet aan wagen
                    Het enige dat ik er nog over kwijt wil is dat het mac klavier dat ik bij mijn iMac bij heb gekregen wel degelijk groter is dan eender welk klavier van een laptop Want daar ging het wel degelijk over.

                    @Nena : al met Pieter gesproken ? Anders vraag ik effe naar de modaliteiten om een calibratietoestel te ontlenen. Morgen geeft hij een advanced photoshop sessie. Op pc ... (lachend af)

                    Tjerri

                    Comment


                    • #11
                      Re: x-rite calibratie lukt niet

                      @Lambocars: ondertussen heb ik de monitorprofielen netjes gedelete en zijn mijn schermen terug 'normaal'
                      Dat van de VGA connectie moet ik eens bekijken.
                      Verder vrees ik dat ik idd met een moeilijke onhandige werking zit: een laptop met mogelijks 3 schermen, voor zover ik het nu zie betekent het inderdaad constant van profiel veranderen.

                      @Tjerri: Pieter nog niet gesproken en vanavond was het studioles, dus ook Erwin niet kunnen aanspreken.
                      Al doende leert men...

                      Flickr

                      Comment

                      Working...
                      X