Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beetje problemen met instellingen toestel in studio

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beetje problemen met instellingen toestel in studio

    Hallo,

    Ik fotografeer vaak in de studio maar ik vind mijn foto's vaak flets overkomen...
    Ik heb soms moeite met de belichting en zo...
    Ik heb een nikon D300...

    Zijn er nog mensen met dat toestel? Als je in een studio fotografeert op wat stel je hem best in?

    Bedankt alvast

  • #2
    Re: Beetje problemen met instellingen toestel in studio

    Dag mieke,
    Vermoedelijk is er dan toch iets dat je fout doet, aan het toestel zal het niet liggen hoor.

    Normale instellingen zijn: MANUEEL Iso100 of 200, sluitertijd 1/125sec en diafragma volgens gewenste scherptediepte en nagemeten met een lichtmeter.
    Vriendelijke groeten,Raf

    www.rafvandenbogaert.be

    Comment


    • #3
      Re: Beetje problemen met instellingen toestel in studio

      Dank je wel raf... Een lichtmeter heb ik nog niet, dat zou ik mij eens moeten aanschaffen... Maar ik ga die instellingen eens proberen.
      Nee, weet dat het zeker niet aan mijn toestel ligt, want das een duur degelijk toestel Maar ik moet gewoon nog veel bijleren...

      Comment


      • #4
        Re: Beetje problemen met instellingen toestel in studio

        In studio ga ik naar 1/60 omdat dit de juiste sync snelheid is met de flitsers, 1/125 is nog geen probleem maar als ik boven 1/250 ga dan krijg ik men gordijn te zien.
        Instellingen die ik meestal probeer te behouden :

        ISO 100 waarom zou je voor meer gaan
        1/60 voor de sluiter
        F8 of hoger, meestal wil je toch wel redelijk wat scherpte
        WB zet ik op flits
        Waarschijnlijk wel overbodig om te zeggen dat alles in de M stand gebeurd

        en aan de hand daarvan stel ik men flitsers in natuurlijk afhankelijk van de afstand tot opject, hoek dat ze gericht staan. Wel met lichtmeter, was begonnen zonder maar al snel even wat extra centjes uitgelegd omdat je anders te veel test shoots moet doen om je ding te vinden.. ik toch.
        Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
        Nu nog de kennis en het vakmanschap :D

        Comment


        • #5
          Re: Beetje problemen met instellingen toestel in studio

          Bedankt Alca! Kga eens zien, heb zaterdag shoot, dus ga beetje experimenteren

          Comment


          • #6
            Re: Beetje problemen met instellingen toestel in studio

            wb op auto, snelheid tussen 125 en 200 ste, diafragma 8-11 en voor de d300 belangrijk is iso op 100 en niet standaard op 200 of hoger laten staan , geeft in de studio ruis ....verder adobe rgb instellen en niet srgb,
            lichtmeter is niet noodzakelijk, even testshot maken en je ziet het resultaat...
            je toestel aan je laptop hangen in de studio zo zie je elke foto gelijk op je pc scherm is wel wat handiger dan dat kleine schermpje van je toestel

            suc6
            http://www.jvs-photography.be/

            Comment


            • #7
              Re: Beetje problemen met instellingen toestel in studio

              Een lichtmeter is eigenlijk onmisbaar, en die moet je dan ijken op je toestel om alles 100 % op elkaar af te stemmen. Vroeger ik zeg dat der voorzichtig bij, want ik weet het op deze moment niet maar, Nikon had de neiging iets te optimistisch te zijn in zijn ISO schaal. ijken doe door een foto te maken van een grijskaart 18% als je dan het histogram bekijkt heb je een piek in het midden, als deze piek niet in het midden is pas je de belichting aan tot deze in het midden van je histogram staat.

              Camera = Manueel
              Snelheid = 125 ste of lager mag ook zie voor max sync in de handleiding van je toestel.
              Diafragma = bepalen door meting.

              MVG, Jeff c.
              Last edited by Digipics357; 17 maart 2010, 06:28.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Beetje problemen met instellingen toestel in studio

                Oorspronkelijk geplaatst door Alca Bekijk bericht
                ISO 100 waarom zou je voor meer gaan
                Simpelweg omdat haar camera beter presteert op iso 200
                Voor de rest kan ik je in je uitleg vinden + tip van Digipics voor de grijskaart.
                Tipss van mij :
                - sommige gadgets (zoals rugzakken bv.) hebben een ingebouwde grijskaart.
                - fotografeer in RAW

                Slu !

                Tjerri

                Comment


                • #9
                  Re: Beetje problemen met instellingen toestel in studio

                  Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                  wb op auto, snelheid tussen 125 en 200 ste, diafragma 8-11 en voor de d300 belangrijk is iso op 100 en niet standaard op 200 of hoger laten staan , geeft in de studio ruis ....verder adobe rgb instellen en niet srgb,
                  lichtmeter is niet noodzakelijk, even testshot maken en je ziet het resultaat...
                  je toestel aan je laptop hangen in de studio zo zie je elke foto gelijk op je pc scherm is wel wat handiger dan dat kleine schermpje van je toestel

                  suc6
                  Ik begrijp niet goed waarom je iso100 zou gaan gebruiken als je weet dat je toestel geoptimaliseerd is voor iso200. Ruis op iso200 ? Straf hoor ...
                  Waarom klooien met kleurruimtes op voorhand ? Fotografeer in RAW en je pint jezelf niet vast.

                  Slu !

                  Tjerri

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beetje problemen met instellingen toestel in studio

                    ''k werk zelden in studio, soms huur ik er wel eentje

                    Dan werk ik steeds
                    WB auto, wel controle foto met Cyber Cube of (grijskaart en/of kleurenkaart)
                    ISO 200
                    Sync meestal 1/125s. Sporadisch 1/250
                    Diafragma afhankelijk.
                    Gebruik soms een externe lichtmeter (Sekonic L-758DR) met D300 profiel geprogrameert
                    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                    "Casu Consulto - Modo Fac"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beetje problemen met instellingen toestel in studio

                      Bedankt iedereen voor de hulp! Word enorm geaprecieerd!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beetje problemen met instellingen toestel in studio

                        fout.
                        Last edited by hjanssen; 17 maart 2010, 11:55.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beetje problemen met instellingen toestel in studio

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                          Ik begrijp niet goed waarom je iso100 zou gaan gebruiken als je weet dat je toestel geoptimaliseerd is voor iso200. Ruis op iso200 ? Straf hoor ...
                          Waarom klooien met kleurruimtes op voorhand ? Fotografeer in RAW en je pint jezelf niet vast.

                          Slu !

                          Tjerri
                          zoals ik eerder al zei, de d300 geeft ruis op 200-300-400 iso in de studio, nee niet die van mij alleen ,elke d300, vandaar op iso 100 zetten!

                          is idd straf ....kweet het, maar toen durfde niemand het aan om te beweren dat de d300 ruis geeft in studio omstandigheden,nu zijn we een eindje verder en kan je dat gerust toegeven er zijn immers al betere toestellen op de markt

                          en ja in raw fotograferen is idd het beste (doe het zelf trouwens ook)

                          uiteraard gebruik ik ook altijd een grijskaart ,
                          een lichtmeter is leuk en handig maar noodzakelijk....?
                          http://www.jvs-photography.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beetje problemen met instellingen toestel in studio

                            Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                            zoals ik eerder al zei, de d300 geeft ruis op 200-300-400 iso in de studio, nee niet die van mij alleen ,elke d300, vandaar op iso 100 zetten!
                            'k werk te weinig in studio om dat ondervonden te hebben. Heb niet nauwkeurig genoeg gekeken naar het resultaat, maar 'k zal het de volgende keer eens uittesten het verschil in ISO 100 en ISO 200
                            Bedankt voor die info
                            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                            "Casu Consulto - Modo Fac"

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beetje problemen met instellingen toestel in studio

                              Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                              zoals ik eerder al zei, de d300 geeft ruis op 200-300-400 iso in de studio, nee niet die van mij alleen ,elke d300, vandaar op iso 100 zetten!

                              is idd straf ....kweet het, maar toen durfde niemand het aan om te beweren dat de d300 ruis geeft in studio omstandigheden,nu zijn we een eindje verder en kan je dat gerust toegeven er zijn immers al betere toestellen op de markt
                              'k Zal vanavond eens pixelpeepen. 't Treft, heb juist studio shoot. Feit is wèl dat je dynamisch bereik op iso200 groter is dan op iso100.

                              I'll be back

                              Tjerri

                              Comment

                              Working...
                              X