Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aquariumfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aquariumfotografie

    Vandaag moest ik foto's maken in een speciaalzaak voor vissen.
    Men had me gevraagd om foto's te maken van de verschillende aquaria.

    Moeilijke opgave blijkt. De afmetingen zijn ongeveer 50cm breed en 30cm hoog, diepte ongeveer 20cm met een zwarte achtergrond, zonder planten en weinig verlichting...

    Wat ik niet heb geprobeerd is gebruik maken van flitslicht. Wel verschillende lenzen, prime en zoom, op statief en ook met tunnel voor het glas om zo weinig mogelijk reflecties in het glas te krijgen.

    Maar... No show !

    Heeft iemand raadgevingen, ervaringen, ... met dit soort fotografie en situaties ?

    Bedankt alvast.


    Lambert
    "Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
    Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !

  • #2
    Re: Aquariumfotografie

    een rubberen zonnekap zodat je deze tegen het glas kan zetten, en houden, ook al beweeg je de camera een beetje - geen reflecties meer in het glas

    inflitsen met flits van het toestel (via een snoer of draadloos)...zodat je je visje vanuit de beste positie kunt belichten

    Comment


    • #3
      Re: Aquariumfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door bemba Bekijk bericht
      een rubberen zonnekap zodat je deze tegen het glas kan zetten, en houden, ook al beweeg je de camera een beetje - geen reflecties meer in het glas

      inflitsen met flits van het toestel (via een snoer of draadloos)...zodat je je visje vanuit de beste positie kunt belichten
      Ja en zet je flits waar de zon zou van komen (van bovenaf) zodat het natuurlijk lijkt, maar inderdaad rubberenlenskap.
      Of als het echt kan ALLE lichten in de kamer uit en alles wat reflecties zou kunnen geven en dan zoals eerder gezegd flits van de camera af en van boven in het aquarium mikken en de camera gewoon horizontaal tegen het glas.
      Maar ik kan niet zeggen dat ik het ooit al heb gedaan maar ik zou het toch zo doen.

      Comment


      • #4
        Re: Aquariumfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door bemba Bekijk bericht
        een rubberen zonnekap zodat je deze tegen het glas kan zetten, en houden, ook al beweeg je de camera een beetje - geen reflecties meer in het glas

        inflitsen met flits van het toestel (via een snoer of draadloos)...zodat je je visje vanuit de beste positie kunt belichten
        Als je met de zonnekap (in mijn geval een metalen) tegen het glas aanzit, heb je een heel klein beeldoppervlak met een beperkte ruimte/beeldveld om in te fotograferen, bv. met een 18-55mm lens.
        Dus op die manier heb ik er niets van kunnen bakken.

        Het licht uit doen om met bestaand licht te fotograferen in een handelszaak is ook geen optie...

        Wie zo'n zaak kent weet dat het om een hele resem kleine aquaria boven en naast mekaar gaat. Alle leidingen, verlichtingen zitten in een wandelgang (achter de aquaria) ingewerkt, dus daarin werken om licht bij te geven is dus ook (bijna) onmogelijk.

        wordt vervolgd ?
        "Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
        Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !

        Comment


        • #5
          Re: Aquariumfotografie

          Wat zou je denken om een goede pola filter te gebruiken? Wordt al eens gebruikt als je een foto van een etalage moet maken en je wil de reflecties in de ruit weg hebben.

          Comment


          • #6
            Re: Aquariumfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door DEAN Bekijk bericht
            Wat zou je denken om een goede pola filter te gebruiken? Wordt al eens gebruikt als je een foto van een etalage moet maken en je wil de reflecties in de ruit weg hebben.
            Dean, heb ik ook gebruikt, maar door het verlies aan lichtsterkte heb ik hem terug achterwege gelaten...

            Geen simpele omstandigheden om in te werken, huiskameraquaria zijn dus stukken simpeler en beter verlicht
            "Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
            Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !

            Comment


            • #7
              Re: Aquariumfotografie

              Alle lichten in de kamer (zaak) uit, ik gebruik geen flits maar wel een hoge iso om voldoende snelheid over te houden. Een frontale flits geeft vervelende reflecties en geen mooie kleuren.

              Enkele voorbeelden :

              Comment


              • #8
                Re: Aquariumfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Lambert Jan Bekijk bericht
                Het licht uit doen om met bestaand licht te fotograferen in een handelszaak is ook geen optie...

                Wie zo'n zaak kent weet dat het om een hele resem kleine aquaria boven en naast mekaar gaat. Alle leidingen, verlichtingen zitten in een wandelgang (achter de aquaria) ingewerkt, dus daarin werken om licht bij te geven is dus ook (bijna) onmogelijk.?
                Nu zwemmen die visjes ook nog in tegenlicht en dan wordt het nog moeilijker. De winkel wil foto's, maar het mag van hun geen inspanning kosten?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment

                Working...
                X