Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoog naar digitaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • analoog naar digitaal

    ik heb nogal wat oude fotospullen waarmee ik destijds goeie foto's heb genomen en die nu zoals bij zovelen in de vergeethoek zijn geraakt en hebben moet wijken voor het digitale goedje.
    Nu ben ik me weer gaan interesseren aan mijn oude negatieven om die op cd's te branden. Toch zou ik dat kwalitatief willen doen zodat ik een degelijke digitale basis heb.
    Blijkt dat dit allemaal nogal kostelijk lijkt te zijn.
    Mijn bedoeling is het materiaal digitaal te kunnen bewerken met photoshop.
    Heeft iemand daar ervaring mee?
    Welke resoluties moet ik minimum kunnen halen om toch enigzins in de buurt te komen van de digitaal genomen foto?

    Ga ik via labo? De goedkoopste?
    Schaf ik me een scanner aan? suggesties?
    Of vergeet ik dit alles en verkoop ik mijn oude spullen?

  • #2
    Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Ik had er al aan gedacht de canon canoscan FS4000 us te kopen maar dit lijkt mij toch veel te duur.
    Ik weet niet of het realistisch is om zo een scanner met een paar mensen aan te kopen zodat ieder hem om beurt kan gebruiken en hem dan later te verkopen op de tweedehandsmarkt en het bedrag te delen. Het zou allesinds goedkoper zijn.
    Iemand een ander idee ,?????

    Erwin
    Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
    http://album.zoom.nl/user/lindberg/

    Comment


    • #3
      Originally posted by erwin
      Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Ik had er al aan gedacht de canon canoscan FS4000 us te kopen maar dit lijkt mij toch veel te duur.
      Ik weet niet of het realistisch is om zo een scanner met een paar mensen aan te kopen zodat ieder hem om beurt kan gebruiken en hem dan later te verkopen op de tweedehandsmarkt en het bedrag te delen. Het zou allesinds goedkoper zijn.
      Iemand een ander idee ,?????

      Erwin
      je zegt het zelf: zo'n scanners zijn typisch iets dat je een tijdje nodig hebt en dan niet meer... dus typisch iets om op ebay aan te kopen.
      zeer tevreden met mijn Minolta Dimage Z1

      Comment


      • #4
        ja, dat zou een oplossing kunnen zijn, echter misschien heeft iemand reeds zo'n scanner en zou het gemakkelijker zijn dit te laten doen, door deze gelukkige bezitter?
        fotoclubs moeten daar toch ook ervaring mee hebben?
        labo's zijn waarschijnlijk te duur.
        Maar voor mij blijft de vraag, hoever (welke resolutie) kan je de analoge negatief strookjes dan inscannen? Wat is de kwatitiet van zo'n digitaal bekomen foto?

        Comment


        • #5
          Ik ben in het bezit van de fs 4000 en kan je verzekeren dat de kwaliteit super is ,zelfs beter dan van digitaal toestel voor echt grote afdrukken
          Het grote nadeel echter is dat het veel tijd vraagt om in te scannen ,je mag rekenen op ong 10 min per scan in de hoogste resolutie
          Ik gebruik hem echter nog regelmatig en dit vooral voor beelden waar mijn cp 5700 tekort komt zoals fotos van autoraces enz waar mijn analoog toestel veel meer voor geschikt is

          Comment


          • #6
            Op www.fotoapparatuur.net doet er iemand zijn Nikon coolscan 4ed weg voor 375 euro (lijkt me een koopje te zijn gezien de nieuwprijs van zo'n ding) . Moest ik niet eerst aan een nieuwe pc toezijn was dit de mijne . JAMMER

            Erwin
            Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
            http://album.zoom.nl/user/lindberg/

            Comment


            • #7
              bedankt alvast voor de info.
              Sibo, om me te hebben overtuigd van de kwaliteit van de scans! Ik ga grotendeels voort op jou aanbeveling.
              Erwin, om me te hebben verwezen naar de Coolscan van Nikon. Ik neem kontakt op om te zien of de scanner nog beschikbaar is?
              Ik hou jullie verder geinformeerd omtrent de afloop

              Comment


              • #8
                Hey apestaartje,
                als ik nog eens richting zee rij mag ik hem dan even meenemen , uiteraard betaal ik een huurprijs
                Erwin
                Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                Comment


                • #9
                  ik heb dit onlangs laten doen (negatieven inscannen) via actionshop (kodak), zeer duur natuurlijk 35BF/negatief er staan ongeveer 100 foto's per CD
                  voordelen,
                  - hele hoge kwaliteit 3072 * 2048 pixels
                  - keuze uit zes verschilende resoluties (PCD-files)
                  - kwaliteit CD
                  nadelen
                  - kostelijk
                  - computer met veel geheugen (min 256 MB) nodig vanwege de grote bestanden
                  mvg
                  canon powershot A70

                  Comment


                  • #10
                    Erwin, terloops op de site dat je me hebt doorgegeven staan er ook scanners die je voordelig kan huren, ze worden je zelfs opgestuurd! http://www.fotoapparatuur.net/AanbiedingShow.asp?prd_id=29149

                    Comment


                    • #11
                      Uiteindelijk blijkt de bewuste scanner nu toch te zijn verkocht en blijf ik zitten met mijn probleem.
                      Verder nog suggesties?

                      Comment

                      Working...
                      X