Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Interesse peiling Shooting Day te Duffel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Interesse peiling Shooting Day te Duffel

    Beste SDers,

    Ik heb kunnen bekomen van het gemeentebestuur te Duffel om foto's te nemen van de kasteelruine 'Ter Elst'. Hier wat meer info over deze ruine:
    Gelegen aan de Nete en vlg. enkele litteraire bronnen samen met het Antwerpse Steen, één der oudste gebouwen in de provincie Antwerpen; oorsprong opklimmend tot de verre Middeleeuwen (fig. 111). Voor de geschiedenis vanaf XII zijn er geschreven bronnen voorhanden: Ter Elst was toen in handen van de gebroeders Hildincshusen, de oudst gekende heren van Duffel, cf. gemeente-inleiding; vanaf 1356 tot de Franse Revolutie eigendom van de abdij van Tongerlo, die het kasteel liet uitbouwen tot een prachtig domein; gebruikt als woning van de rentmeester van de lokale abdijgoederen en als residentie voor de abten en hun gevolg als ze op reis gingen; regelmatig verbleven er hoge gasten, zo o.m. Margaretha van York en Filips De Schone. Afgebrand tijdens de godsdienstperikelen in 1584, doch naderhand heropgebouwd; iconografische bronnen uit XVII en XVIII tonen een vrij omvangrijk complex, bestaande uit meerdere vleugels en torens met binnenkoer, omgeven door een brede slotgracht en aangelegde tuinen (fig. 112). Vanaf eind XVI in gebruik als pastorie. In 1799 aangeslagen en verkocht aan Louis Hermans; drie van de vier hoofdgebouwen van het kasteelcomplex werden gesloopt, de vleugel met de vijf torens werd grondig gerenoveerd. In 1879 verkocht aan C. Funcke, die in de onmiddellijke omgeving "Steenbakkerij Ter Elst" oprichtte (fig. 113); de steenbakkerij bleef tot W.O. I zeer actief en bepaalde sterk het uitzicht van de omgeving. Zowel steenbakkerij als kasteel werden zwaar beschadigd tijdens W.O. I; de steenbakkerij verdween uit het dorpsbeeld, mede door de zware concurrentie van de Kempen; het kasteel verviel tot ruïne; in 1972 aangekocht door het gemeentebestuur, als ru�ne gerestaureerd en met het nieuw aangelegde, omringende park in 1982 opengesteld voor het publiek. Het park sluit aan op het z.g. "Muggenbergpark", cf. Hondiuslaan, en vormt zo een belangrijke groene zone in het centrum van de gemeente.

    Vlg. oude foto's bestond het kasteel voor W.O. I uit een traditionele bak- en zandstenen vleugel van twee bouwl. onder zadeldak, op rechth. plattegrond met vier polygonale hoektorens; haaks aanbouwsel en bijkomende octogonale toren aan O.-gevel met aansluitend rond traptorentje. Bij de restauratiewerken (Pl. I) n.o.v. V.F. Goossens en J.F. Gielis werden de + omgrachting en toegangsbrug volledig hersteld, de nog overeind staande muren en torens, die opklimmen tot eind XV-begin XVI, werden geconsolideerd en gedeeltelijk aangevuld met duidelijk te onderscheiden materiaal (242).
    Ik denk eraan deze SD te laten doorgaan tijdens de maand 'Mei'. Een vast datum heb ik nog niet, deze is afhankelijk van de toelating die ik kan bekomen van het gemeentebestuur.

    Deze ruine is gelegen naast een prachtig park en aan de zijde van de Nete. Eveneens ben ik nog op zoek naar enkele andere mooie foto lokaties in de buurt met een toelating tot het nemen van foto's:
    • Kasteeltje "Perwijsbroek"
    • Cinema Plaza
    • .......

    Als er enkele zijn die me die dag willen vergezellen, doe ik al het nodige om een programma uit te werken dat zeker een ganse namiddag zal vullen.

    Ik wacht op jullie reacties.

    Patric
    http://www.photo-patricske.be
    Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

  • #2
    Re: Interesse peiling Shooting Day te Duffel

    Ik heb zeker interesse. Alvast bedankt voor alle moeite!
    ----
    http://www.wispr.be

    Comment


    • #3
      Re: Interesse peiling Shooting Day te Duffel

      Indien ik de uiteindelijke datum vrij ben kan je mij vast en zeker verwachten!
      Follow me on neonpxl.com

      Comment


      • #4
        Re: Interesse peiling Shooting Day te Duffel

        Ook geïnteresseerd!

        grt,
        Walt
        https://waltertalboom.be-
        Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

        Comment


        • #5
          Re: Interesse peiling Shooting Day te Duffel

          Ja, zet mij ook maar bij de geïnteresseerden.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Interesse peiling Shooting Day te Duffel

            Hier ook interesse .
            about.me/stijnv

            Comment


            • #7
              Re: Interesse peiling Shooting Day te Duffel

              Yep, goed idee. Ik doe mee onder voorbehoud dat de datum past.

              Groeten, Bert
              Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
              www.bertofotografie.be

              Comment


              • #8
                Re: Interesse peiling Shooting Day te Duffel

                Ja, dit gaan we ook verder in het oog houden
                Groetjes,
                FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                Comment


                • #9
                  Re: Interesse peiling Shooting Day te Duffel

                  Duffel ligt op een steenworp van bij mij thuis. Dus hier is zeker interesse.
                  (als het maar niet op 15 mei valt , dan kan ik niet)

                  Groetjes

                  Patrick
                  BD0694BE
                  http://pdeco.fotopic.net

                  Comment


                  • #10
                    Re: Interesse peiling Shooting Day te Duffel

                    Ook interesse langs mijn kant!
                    More information about my work & my workshops
                    http://www.guntherfrans.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Interesse peiling Shooting Day te Duffel

                      Hier ook interesse.
                      BD1331BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Interesse peiling Shooting Day te Duffel

                        Ik heb hier zeker interesse in, maar het zal van de dag afhangen. Mei is een drukke maand (schoolfeest enzo...)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Interesse peiling Shooting Day te Duffel

                          Oorspronkelijk geplaatst door sannepoes Bekijk bericht
                          ik heb hier zeker interesse in, maar het zal van de dag afhangen. Mei is een drukke maand (schoolfeest enzo...)

                          x 2 ...
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Interesse peiling Shooting Day te Duffel

                            misschien het fort van koningshooikt als extraatje?
                            tis maar een voorstel he

                            groetjes pieter
                            Nikon D7200 + Nikon D3000 + Canon TX

                            Comment


                            • #15
                              Re: Interesse peiling Shooting Day te Duffel

                              Awel, ik zal er ook proberen zijn, mits de datum past, want het is ook niet ver van waar ik woon.

                              mvg
                              Marc
                              Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                              M.v.g. Marc

                              Comment

                              Working...
                              X