Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waar zitten de juristen hier? UPDATE

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waar zitten de juristen hier? UPDATE

    Zoals jullie wel weten heb ik een utility gemaakt genaamd Crop it! voor het bijsnijden van foto's. Het is een freeware programma.
    Nu heb ik vandaag een aangetekende brief van een nederlands bedrijf ontvangen dat ook een product heeft genaamd 'Crop-IT'. Ze hebben deze naam in de Benelux geregistreerd tot 2006 en vragen om mijn product en al de informatie die hierover gemaakt is (al de shareware sites misschien?) aan te passen.
    Nu heeft hun naam toch wel een totaal andere betekenis: Crop slaat op gewassen (ze zitten in biologische sector) en IT op Information Technology. Terwijl bij mij de crop slaat op bijsnijden en it gewoon HET betekent.

    What to do, what to do???
    Kent er iemand uitspraken over soortgelijke zaken? Wat schrijft de wet hier juist voor?

    EDIT: BTW programma staat op website: http://www.entrysoft.com
    Gallery: http://www.fotogallerij.be

  • #2
    Heb juist meer informatie gevonden:

    > Volgens het benelux merkenbureau
    > (http://www.bmb-bbm.org/nl/pages/index.htm) is dit merk gedeponeerd voor
    > de volgende produkten en diensten
    >
    > Kl 9 Software, te weten geregistreerde computerprogramma's in het
    > bijzonder voor registratie van biologische gewasbescherming, voor de
    > bijbehorende bedrijfsregistratie en voor de registratie van te nemen
    > maatregelen.
    > Kl 16 Niet-gegevensdragende producten in de vorm van kaarten, schijven
    > en andere dergelijke producten van papier of karton toe te passen in het
    > kader van automatisering; drukwerken, in het bijzonder boeken,
    > handleidingen en brochures betrekking hebbend op de in klasse 9 genoemde
    > waren; reclame-, promotie- en foldermateriaal van papier of karton.
    > Kl 42 Computerdiensten, te weten computerprogrammering, -ontwikkeling en
    > -engineering, alsmede planning en advisering ten aanzien van de in
    > klasse 9 genoemde waren; systeemanalyse; het ontwerpen van
    > computersystemen; het ontwerpen en onderhouden van software; beheer van
    > computerprojecten; advisering met betrekking tot de keuze van
    > computerhardware en -software.

    Ik geloof niet dat mijn Crop it! onder één van deze noemers zit.
    Gallery: http://www.fotogallerij.be

    Comment


    • #3
      Goh, die willen serieus zaken doen zeg!
      Ik ben wel geen jurist maar volgens mij ga je dit verliezen.
      De vraag is of je het waard vind om deze confrontatie aan te gaan.
      Ik denk trouwens ook niet dat het van belang is om welk product het gaat. Ik ga dit topic zeker volgen en wens je sterkte met je beslissing. Groetjes Eugene
      Eugene

      Nikon D100 / Nikkor AF-S 17-35 f2.8 IF ED / AF-S 80-200 f2.8 IF ED / Sigma 180 mm Apo Macro HSM / SB-80DX

      Comment


      • #4
        Als ik jou was zou ik toch ook hier geen harde zaak van proberen te maken. Vermits je er geen geld voor krijgt is het toch de moeite niet om er eventueel geld mee te verliezen he.

        En volgens mij valt jouw programma toch onder software dus hebben zij wel degelijk het recht.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Kevlar
          Als ik jou was zou ik toch ook hier geen harde zaak van proberen te maken. Vermits je er geen geld voor krijgt is het toch de moeite niet om er eventueel geld mee te verliezen he.
          Het is inderdaad niet de moeite om geld mee te verliezen, maar als het een duidelijke zaak is ga ik natuurlijk niet de naam wijzigen.


          En volgens mij valt jouw programma toch onder software dus hebben zij wel degelijk het recht.
          Er staat: "Software, te weten geregistreerde computerprogramma's in het bijzonder voor registratie van biologische gewasbescherming"

          Mijn crop it registreert toch niks van biologische gewasbescherming?
          Crop it zijn 2 engelse woorden waarvan NL vertaling: "snij het bij" is.
          Gallery: http://www.fotogallerij.be

          Comment


          • #6
            Probeer je vraag eens te posten op de newsgroup be.burgerrechten

            Daar zitten een aantal personen die je misschien kunnen helpen.
            Het zijn niet allemaal juristen, maar er zitten wel een aantal kenners tussen.

            Groeten,
            Christopher
            A smoking section in a restaurant is like a peeing section in a swimming pool

            Comment


            • #7
              Rept : Ze hebben al het recht om je dit te vragen, er valt niets tegen te doen. Kies gewoon voor een andere naam, en het is opgelost.

              Comment


              • #8
                Ik vind "Cut it!" wel goed klinken...snel even deponeren
                Mark (300D)

                Comment


                • #9
                  Maak er gewoon "Knip het!" van !
                  Puur Belgisch...

                  Ik vind het eigenlijk wel erg, temeer dat hun produkt zeer duidelijk verschilt van het jouwe...
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Volgens mij kan je ze best vertellen dat je een heel ander product hebt en dat ze er niks aan hebben als jij het anders zou noemen. Een rechtzaak er van laten komen is natuurlijk onzin, maar er kunnen heel goed verschillende producten met dezelfde naam, van verschillende bedrijven naast elkaar bestaan. Denk maar aan de Dove chocolade, die zelfs bijna hetzelfde logo heeft als de Dove zeep, terwijl het van twee bedrijven komt, die niks met elkaar te maken hebben.
                    Als je allebei in heel verschillende sectoren werkt (dat moet je ze natuurlijk wel duidelijk maken), kan het geen kwaad om dezelfde merknamen te gebruiken. Sterker nog: het lijkt me dat de naamsbekendheid van het ene, voor een positievere houding tav het andere product kan leiden.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Cyrox
                      Ik vind "Cut it!" wel goed klinken...snel even deponeren

                      Is de naam van een kapper in Nederland

                      Comment


                      • #12
                        Rept wat vind je van Krop (h)it?
                        Gewoon zelfde uitspraak, spelen met woorden.
                        zomaar een tip hoor.
                        we zoeken mee

                        Comment


                        • #13
                          Bedankt iedereen voor de raad en ook de naamsveranderingstips . De andere naam die ik in gedachte had was Crop that!

                          Ik ga morgen nog eens naar een merkenbureau bellen en dan naar het bedrijf zelf. Ik laat wel weten wat ervan komt.

                          BTW: Naam moet zowiezo engels blijven, wordt zeer veel gedownload door andere landen dus geen NL naam. Crop Hit vind ik wel ook niet slecht!!!
                          Gallery: http://www.fotogallerij.be

                          Comment


                          • #14
                            Belachelijk! En ze weten dat het om een totaal ander produkt gaat? Raar dat je een Engels zinnetje kan deponeren... Ze hadden je eerder moeten waarschuwen lijkt me.
                            Groeten,
                            Ronald
                            http://fotografie.jouwweb.nl/

                            Comment


                            • #15
                              euh... iemand zocht een jurist ?

                              Wel,... ik ken de details van deze zaak niet (de Nederlandse firma is me onbekend en de specifieke aanspraken die ze maken al evenmin), maar het lijkt me dat je in dit geval het best niet te principieel gaat spelen. De firma in kwestie die de naam "Crop-IT" heeft geregistreerd kan aanvoeren dat je gebruik van die naam kan aanleiding geven tot verwarring, zelfs al betreft het een software van een heel andere orde. Een mogelijke burgerlijke claim is niet beperkt tot de registratie bij het merkenbureau. We betreden hier overigens ook een rechtsmaterie die nagenoeg volledig door rechtspraak is gevormd en aangezien onze rechters (in België én Nederland) niet gebonden zijn door precedenten, blijkt de uitkomst in de praktijk vaak zeer onvoorspelbaar te zijn. We hebben het hier ook over feitenkwesties en de beoordeling daarvan laat zich niet in strakke regeltjes vastleggen.

                              Praat eens met de firma in kwestie en tracht het op een akkoordje te gooien (zorg er in dat geval dan wel voor dat je één of ander geschrift hebt waarin dat akkoord ook vastligt). Maar als ze echt van geen compromis willen weten, zou ik een andere naam voor m'n freeware product zoeken.

                              Wanneer je als jurist dit soort van zaken gaat aanpakken en wil uitmaken of je al dan niet gaat procederen, dan weeg je de economische belangen en -draagkracht van beide partijen tegen elkaar af. Pas dan weet je hoe ver je kan gaan en hoe ver de tegenpartij eventueel bereid is om te gaan. Ik vermoed dat je hier niet bereid bent om desnoods voor de rechter je "principe" te gaan verdedigen (en er behoorlijk wat voor te betalen)?

                              @Maturin : helemaal niet belachelijk... Probeer morgen eens een sla-olie op de markt te brengen onder de naam "Shell Oil". Totaal ander product toch ?
                              Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

                              Comment

                              Working...
                              X