Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

just one shot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • just one shot

    hallo besten,
    Ik verdiep me verder in de digitale fotografie maar wat ik nog niet zogoed begrijp waarom er nog zoveel nabewerkingen gebeuren in allerhande software (photoshop.....)
    Vroeger moest de foto toch direct goed zijn, heden is het precies alsof men er al vanuit gaat dat er aan de foto zal gewerkt worden.
    Ik begrijp wanneer jullie in raw schieten nadien de foto naar eigen zin kunnen bewerken... ook begrijp ik het gemak van bijv bijsnijden

    Wat ik me afvraag: wanneer iemand een camera koopt ,zich laat leiden door de kwaliteit dat deze levert in jpeg of raw...
    Als iedereen in RAW trekt zijn dan alle toestellen niet gelijk?
    Welke spiegelreflex geeft dan de beste jpeg beelden?

    Mvg
    Olivier
    Aan het werk kent men de meester

  • #2
    Re: just one shot

    Oorspronkelijk geplaatst door olivier1402 Bekijk bericht
    Vroeger moest de foto toch direct goed zijn
    De meeste analoge fotografen vertoefden toch wel ettelijke uren in hun doka hoor, maar digitaal gaat er inderdaad wel een vele bredere wereld aan manipulaties open...
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: just one shot

      In raw shooten betekend niet dat je niet moet weten waar je mee bezig bent. Raw laat toe nog een aantal aspecten te veranderen zonder kwaliteitsverschil, maar van een sterk onderbelichte foto maak je geen schitterend beeld.

      Het bewerken nadien is inderdaad zoals in de vroegere doka. Je kan de feel van de foto wat aanpassen, meer levendig maken, bijsnijden, etc. Maar je basis moet wel goed zijn natuurlijk.

      Verder is de kwaliteit van je raw image afhankelijk van de sensor... Een Raw file van een 6MP camera van zoveel jaar geleden is iets helemaal anders dan eentje van een 21 MP full frame camera. De sensor, processor, etc maken het verschil.

      Kortom, raw files laten toe het beste uit je camera te halen.
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

      Comment


      • #4
        Re: just one shot

        Verplaatst naar geschikter forum
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: just one shot

          Ik neem foto's zowel in RAW als JPEG,bekijk de JPEG's en als er daar foto's bij zijn die me niet echt bevallen dan bewerk ik het RAW bestand in photoshop,ik bedoel daarmee als ik 500 foto's heb genomen ze alle 500 controleer maar ze daarvoor nog niet hoef te bewerken,zelfs de jpeg bestanden kan je nog wat aanpassen in photoshop-elements via histogram wat belichting betreft enz.....het is toch wel de bedoeling denk ik toch om de foto's meteen zo goed mogelijk te nemen en er zo weinig mogelijk achteraf nog aan te komen,al heb je de middelen om het te doen
          Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

          Comment


          • #6
            Re: just one shot

            Oorspronkelijk geplaatst door olivier1402 Bekijk bericht
            hallo besten,
            Ik verdiep me verder in de digitale fotografie maar wat ik nog niet zogoed begrijp waarom er nog zoveel nabewerkingen gebeuren in allerhande software (photoshop.....)
            Pak eens een willekeurige filmstrook, dan zie je dat vrijwel geen negatief gelijke denking ed heeft en het resultaat: vrijwel allemaal dezelfde foto's, dus ook wat gebeurd.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment

            Working...
            X