Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landing met luchtballon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Landing met luchtballon

    Ik ga in Juni een ballonvaart maken,ik vraag mij af of ik het toestel moet opbergen in een tas of met een extra riem moet bevestigen tijdens de landing.
    Ik zie die manden bij de landing gewoonlijk voorovervallen.
    Ik zou op de D200 of D 300 s een 12/24 mm plaatsen zodat ik de personen in de mand tijdens de vaart kan fotograferen.
    Iemand ondervinding met ballonvaarten?
    Mvg.

  • #2
    Re: Landing met luchtballon

    toestel overboord gooien vlak voor de landing,
    dan snel uit de mand springen en opvangen.

    Comment


    • #3
      Re: Landing met luchtballon

      Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
      toestel overboord gooien vlak voor de landing,
      dan snel uit de mand springen en opvangen.
      Niet te hoog gooien è... Is nogal warm boven 't koppeke
      Sony α7ii
      5OOpx

      Comment


      • #4
        Re: Landing met luchtballon

        Alvorens ge de grond raakt veilig opbergen in een tas met een zachte binnenkant.
        Nee serieus. Alles hangt van de windsterkte af. Neem alleszins een goed beschermende fototas mee.
        De ballonvaarder kan je waarschijnlijk op voorhand zeggen of het een zachte landing gaat zijn of niet.

        Vergeet buiten je groothoek ook geen tele mee te nemen.
        David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

        Comment


        • #5
          Re: Landing met luchtballon

          Inderdaad veilig opbergen voor de landing.
          Ik heb mij een stevig koffertje aangeschaft (type Pelican case) voor dergelijke situaties. De beschermmousse uitgesneden op maat. Daar past perfect het volgende in : body + breedkoeklens + zoomlens.
          Koffers zijn verkrijgbaar in verschillende afmetingen, indien je er meer wilt inproppen.

          Ik kan u verzekeren dat zo'n case dikwijls van pas komt (spreek uit ervaring).

          greetz
          Cheeta
          Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: Landing met luchtballon

            Ik ben gewoon blijven doorfotograferen tijdens de landing.
            De piloot zal je inderdaad wel zeggen of jullie hard of zacht zullen landen. In het geval van een harde landing steek je je camera net voor de landing gewoon terug in je rugzak of fototas. Dat beschermt méér dan voldoende.

            Comment


            • #7
              Re: Landing met luchtballon

              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              Ik ben gewoon blijven doorfotograferen tijdens de landing.
              De piloot zal je inderdaad wel zeggen of jullie hard of zacht zullen landen. In het geval van een harde landing steek je je camera net voor de landing gewoon terug in je rugzak of fototas. Dat beschermt méér dan voldoende.
              Inderdaad, dit klopt

              Comment


              • #8
                Re: Landing met luchtballon

                Ervaringsdeskundige ben ik zeker niet na twee ballonvaarten.

                De eerste maal was de landing zo zacht als stoppen met een lift.

                De tweede keer was een vrij ruwe landing waarbij ik eerst mijzelf zo goed en zo kwaad mogelijk moest bescherm tegen vier vallende vrouwen boven op mij , en dan mijn toestel dat gewoon rond mijn nek hing.
                Twee van deze dames, die op het forum ook actief zijn, kunnen dit getuigen.

                Trouwens de toestellen die je daar noemt zijn niet van chocolade gemaakt hé.

                Veel plezier en mooie foto's op je vaart
                mvg,
                Ludo V.

                Comment


                • #9
                  Re: Landing met luchtballon

                  ik ben wel vrij goed thuis in het ballonmileu en kan alleen maar bevestigen dat alles afhangt van de windsterkte en het kunnen van de ballonvaarder...ik denk eerder niet dat het verstandig is om te blijven doortrekken want als je je toestel tijdens een iets hardere landing stoot aan een gasfles of dergelijke is je toestel voor niets "getekend", de mooiste foto's maak je immers in de lucht...
                  Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today - James Dean

                  Nikon D5000 + 18-55 VR + 55-200 VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: Landing met luchtballon

                    Bedankt iedereen voor de goede raadgevingen...
                    Ik twijfel nog of ik de Tokina 12/24 mm f4 of de Nikkor AF S 17/55 mm f 2.8 op het toestel zal zetten,de vaart is ook een tweetal urenvoor zonsondergang.
                    Ik veronderstel dat ik rond 600 of 800 ISO ga uitkomen of zou ik nog hoger moeten gaan?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Landing met luchtballon

                      Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
                      Bedankt iedereen voor de goede raadgevingen...
                      Ik twijfel nog of ik de Tokina 12/24 mm f4 of de Nikkor AF S 17/55 mm f 2.8 op het toestel zal zetten,de vaart is ook een tweetal urenvoor zonsondergang.
                      Ik veronderstel dat ik rond 600 of 800 ISO ga uitkomen of zou ik nog hoger moeten gaan?
                      De eerste maal heb ik gewerkt op 64 ISO en de tweede keer op 160 ISO.
                      Ook twee uur voor zonsondergang vertrokken.
                      Bij de landing staat de zon dan wel erg laag.
                      En tegen dat de ballon ingepakt en je aan de champagne toe bent is het nagenoeg donker
                      mvg,
                      Ludo V.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Landing met luchtballon

                        Ben drie keer gaan ballonvaren, en bij een landing steek ik camera/lenzen in een zachte (lowepro) tas en bevestig die achter mij. Als de mand omvalt, is dat immers 90% zeker voorover, in de windrichting. Dit is niet alleen in het voordeel van de camera hoor, want als je op je buik komt te liggen met een camera en lens onder je en enkele medereizigers bovenop je ... pijnlijk lijkt me dat.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Landing met luchtballon

                          @ L.Cavalier

                          Hoe is de ballonvaart uiteindelijk verlopen? Ben je foto's blijven nemen tijdens de landing of niet?

                          Benieuwd naar je bevindingen.

                          Groetjes,


                          Ballonvaren

                          Comment

                          Working...
                          X