Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toelichting Challenge opdracht Mar 10

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Toelichting Challenge opdracht Mar 10

    Zoals velen al wel zullen begrepen hebben, is de maart Challenge een niet alledaagse en gewone Challenge. Voor deze Challenge wordt bij uitzondering en bij het overmaken van de deelnemende foto bijkomende info gevraagd, via de description.

    Betreffende dit thema werd mij per PM - bericht, 3 belangrijke vragen gesteld, welke ik dan ook nuttig vind om ze hier in het Forum te gooien en te beantwoorden.

    Hieronder de betreffende vragen en antwoorden.

    Vraag1:

    Het gebruikte soort licht: wil dit zeggen dat ik moet vermelden welke lampen gebruikt worden? Of als ik buiten een foto neem, of het zon- of maanlicht is?

    Antwoord:

    Ik bedoel dat hier dient te worden vermeld, onder welke lichtomstandigheden de foto werd genomen zoals:

    Gloeilamp, TL - licht, direct zonlicht, flitslicht, bewolkt, Schaduw.

    Ik bedoel niet dat de gebruikte lampen moeten worden vermeld (dit mag, maar wordt in feite niet gevraagd). Zo zou men bij gebruik van TL verlichting kunnen vermelden welke soort lampen er werden gebruik zoals:

    VB: Natriumdamplampen, Warm wit TL - licht, Warm TL - licht, Koel wit T L- licht, dag wit TL - licht of kwikdamp op hoge temp. (maar dit is niet de bedoeling, het mag en kan vermeld worden, maar is niet verplicht)

    Vraag 2:

    Mag voor de witbalans ook de automatische instelling worden gebruikt?

    Antwoord:

    Het is niet de bedoeling dat de automatische instelling wordt gebruikt. Ik vrees, dat ik dit niet altijd zal kunnen achterhalen of de automatische instelling witbalans al dan niet werd gebruikt. Daarom laat ik toe om de automatische witbalans instelling te gebruiken op voorwaarde dat men het dan ook vermeld in de description.

    Vraag 3:

    Mag de witbalans met een fotobewerkingsprogramma nog aangepast worden?

    Antwoord:

    Zij die in RAW bestand werken zullen mogelijk hun witbalans met een bewerkingsprogramma nadien aanpassen, dit gezien ik de automatische balansinstelling toelaat, kan en mag men dus ook het witbalans voor deze Challenge nadien aanpassen doormiddel van een bewerlingsprogramma.

    Bepaalde toestellen laten toe ook de fijnafstelling van witbalans en kleurentemperatuur aan te passen. Ook van deze mogelijkheid mag men gebruik maken hetzij rechtstreeks op het digitaal fototoestel hetzij via een bewerkingsprogramma.

    Besluit:

    Vermeld bij het uploaden van Uw foto in de description 2 zaken:

    1. De door U gebruikte instelling van witbalans (hetzij de gebruikte instelling op het toestel of hetzij de gebruikte instelling witbalans via het bewerkingsprogramma)

    Gloeilamp, TL - licht, direct zonlicht, flitslicht, bewolkt, Schaduw enz..

    2. Bij welk omgevingslicht de foto werd genomen

    Gloeilamp, TL - licht, direct zonlicht, flitslicht, bewolkt, Schaduw enz..

    Gezien de uitdaging voor deze Challenge is, een foto aan te bieden waar witbalans foutief is ingesteld kan en mag de instelling van witbalans en het omgevingslicht niet gelijk zijn aan elkaar.
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300
Working...
X