Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Copyright inbreuk t.o.v. werk BD leden op Flickr

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Copyright inbreuk t.o.v. werk BD leden op Flickr

    Dit bericht is informatief bedoeld, onder het motto: een verwittigd fotograaf is er 2 waard...
    Eergisteren ontdekte ik op Flickr een van mijn foto's die zonder mijn toestemming of medeweten ge(mis)bruikt werd door iemand anders, onder zijn/haar naam enz. Bij het zoeken naar informatie vond ik in de bewuste portfolio ook foto's van andere BD Leden. Ik herkende foto's van Frutsel (de challenge winnende foto) en een recente landschapsfoto van HildeG (Losing reality).

    Zelf heb ik de overtreder onmiddellijk een beleefd doch dwingend bericht gestuurd met het eisende verzoek de foto's te verwijderen. De Flickr leiding werd eveneens op de hoogte gebracht.
    Uiteraard werden HildeG en Frutsel ook verwittigd (zij zijn ook op de hoogte van dit bericht).
    Nog geen half uur nadat ik de berichten had verstuurd was de volledige account verwijderd.

    Onder deze link zit een screendump van thumbnails van gebruikte foto's (bedankt aan Frutsel om hiervoor te zorgen! Sorry Hilde, maar jouw thumbnail was blijkbaar niet meer te vinden). Misschien zitten er ook beelden van nog andere BD Leden bij. Maar zoals gezegd de account is inmiddels verwijderd. De overtreder gebruikte de nickname: Mym's2010 voor het geval iemand hem/haar ooit nog ergens ziet opduiken.

    Groetjes
    Marleen
    It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
    http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

  • #2
    Re: Copyright inbreuk t.o.v. werk BD leden op Flickr

    Dat heb je knap opgelost
    Zoiets zou in de pers af en toe ook eens aandacht mogen krijgen.
    mvg,
    Ludo V.

    Comment


    • #3
      Re: Copyright inbreuk t.o.v. werk BD leden op Flickr

      Oorspronkelijk geplaatst door Ludo V. Bekijk bericht
      Dat heb je knap opgelost
      Zoiets zou in de pers af en toe ook eens aandacht mogen krijgen.
      Vind ik ook - dat heb je goed gedaan
      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

      Comment


      • #4
        Re: Copyright inbreuk t.o.v. werk BD leden op Flickr

        Oorspronkelijk geplaatst door Ludo V. Bekijk bericht
        Zoiets zou in de pers af en toe ook eens aandacht mogen krijgen.
        Dat is een goeie!
        Een groot deel van de media doet dit zelf!

        Comment


        • #5
          Re: Copyright inbreuk t.o.v. werk BD leden op Flickr

          Het zou me niet verwonderen dat er nog bekende foto's tussen zitten.Hopelijk lezen véééééééél BDers deze topic !!!!!!!!
          Men zegge het voort
          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Copyright inbreuk t.o.v. werk BD leden op Flickr

            Hallo,

            In het verleden maakte Makro gebruik van foto's van BD'ers om zijn beeldschermen "op te fleuren". Het was een constant draaiende presentatie van hier "geleende" foto's ...
            We hebben toen Makro schriftelijk op de hoogte gebracht en zo de zaak in der minne kunnen regelen.
            Aan de ene kant wel een compliment voor de fotografen hier maar je doet zoiets toch niet zonder het te vragen ...

            Dus, ook in dit geval goed opgelost

            En in het verleden zijn er aanbieders van GSM-achtergronden geweest die een pakket achtergronden verkochten (!) - het waren wel allemaal foto's gemaakt door BD'ers.
            Daar hebben we toen ook een stokje kunnen voorsteken, dreigen was zelfs niet nodig want een uurtje na de waarschuwingsmail waren alle achtergrondfoto's plots verdwenen.

            Het is dus kwestie van in te grijpen ...

            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: Copyright inbreuk t.o.v. werk BD leden op Flickr

              En op je screendump ontdekte ik al minstens 1 foto vanop de 1x.com site
              Tststssss ...

              Tjerri

              Comment


              • #8
                Re: Copyright inbreuk t.o.v. werk BD leden op Flickr

                Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                En op je screendump ontdekte ik al minstens 1 foto vanop de 1x.com site
                Tststssss ...

                Tjerri
                Mijn eigen foto kan ook van 1X gehaald zijn, net als die van HildeG. De founders van 1X zijn daarom trouwens ook op de hoogte gebracht.
                Groetjes
                Marleen
                It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
                http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

                Comment


                • #9
                  Re: Copyright inbreuk t.o.v. werk BD leden op Flickr

                  Bestaat de mogelijkheid niet om je foto te posten die niet gedownload kan worden?
                  Ik denk dat dit een "spaceball" noemt.


                  Onzichtbaar watermerk toevoegen bestaat ook in photoshop, maar weet niet wat de invloed op downloaden heeft.

                  Filip
                  www.fluidr.com/photos/fotofilip3

                  Comment


                  • #10
                    Re: Copyright inbreuk t.o.v. werk BD leden op Flickr

                    Oorspronkelijk geplaatst door kourni Bekijk bericht
                    Dat is een goeie!
                    Een groot deel van de media doet dit zelf!
                    Doe jij dit dan ook?

                    Swat, voor mij is er nog een duidelijk verschil tussen media en pers (en met dit eenvoudig woordje van 4 letters) bedoel ik ernstige journalistiek. En/Ja ook in die pers zullen fouten gemaakt worden
                    Er zijn maar twee mensen die geen fouten maken en dat ben jij en ik.
                    mvg,
                    Ludo V.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Copyright inbreuk t.o.v. werk BD leden op Flickr

                      Oorspronkelijk geplaatst door XiNiX Bekijk bericht
                      Bestaat de mogelijkheid niet om je foto te posten die niet gedownload kan worden?
                      Ik denk dat dit een "spaceball" noemt.


                      Onzichtbaar watermerk toevoegen bestaat ook in photoshop, maar weet niet wat de invloed op downloaden heeft.

                      Filip
                      Ik ben niet zo goed op de hoogte, maar voor zover ik altijd heb gehoord en gelezen: als ze eraan willen geraken, dan geraken ze eraan. Al is het met een screen shot. Kwalitatief stelt dat dan niet zoveel voor. Het probleem is vaak dat je bvb. om je foto's hier op BD te kunnen zetten je ze elders moet hosten en daar moet je het downloaden mogelijk maken of je kunt niet doorlinken om ze dan weer op BD te zetten. Althans dat is wat ik ervan weet. Als iemand daarop een oplossing zou hebben, dan zou ik die graag kennen en ook gebruiken.
                      Foto's dragen ook gegevens in je exif (camera serienr enz.) maar dergelijke mensen laten zich daardoor niet afschrikken, denk ik. En ze/hij heeft nu wel de account verwijderd maar heeft toch zijn/haar "moment of glory" gehad met het werk van iemand anders. Eigenlijk in-triest als je zo in elkaar zit, althans zo denk ik erover.

                      Een watermerk dat onzichtbaar is, zal volgens mij niet veel uithalen. En een zichtbaar watermerk is op fotosites als deze dan weer erg onhandig als je het mij vraagt, aangezien ze de kijker niet toelaten de foto echt goed te zien.

                      Het blijft m.i. een risico waarmee je rekening moet houden eens je je foto's op het internet gooit. Hopelijk heeft deze misbruiker geen geld verdiend met mijn/onze foto(s)... want dan heeft ze/hij er meer aan gehad dan ik

                      Marleen
                      It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
                      http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

                      Comment


                      • #12
                        Re: Copyright inbreuk t.o.v. werk BD leden op Flickr

                        Oorspronkelijk geplaatst door XiNiX Bekijk bericht
                        Bestaat de mogelijkheid niet om je foto te posten die niet gedownload kan worden?
                        Ik denk dat dit een "spaceball" noemt.


                        Onzichtbaar watermerk toevoegen bestaat ook in photoshop, maar weet niet wat de invloed op downloaden heeft.

                        Filip

                        spaceball.gif is een doorzichtig plaatje wat voor de foto zit, eens je deze verwijderd is de foto weer beschikbaar.

                        Je moet het zo zien, als je het op je computer kan zien dan is het te downloaden.
                        Je computer download de complete site namelijk om hem daarna te kunnen tonen.


                        Java maakt het iets moeilijker maar zelfs dat is te doen.

                        Wil je dat iets niet bij een ander terecht kan komen dan moet je het niet op internet zetten.

                        Blijft het feit natuurlijk dat het een triestige gang van zaken is.

                        Greetz rich
                        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                        Comment


                        • #13
                          Re: Copyright inbreuk t.o.v. werk BD leden op Flickr

                          Dat iemand op flickr met de eer van iemand anders gaat lopen vind ik ook wel te triestig voor woorden. Eigenlijk ben ik blij dat het me nog nooit (voor zover ik weet) is voorgevallen. Maar dit is dan ook wel moedwillige pikkerij.

                          De media (en pers)... ik weet niet wat ik ervan moet denken. Er zal al wel eens iets foutlopen en soms gaan ze inderdaad slordig om met copyrights. Maar op een of andere manier denk ik toch dat het niet vaak met kwaad opzet te maken heeft. Zelf heb ik het meegemaakt dat mijn eerste foto die op een echt grote papieren oplage van een weekblad is verschenen er uiteindelijk zonder naamvermelding stond. Jammer. (een sorry heb ik gekregen en aanvaard, een rechtzetting vond ik eigenlijk net wat ver gaan)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Copyright inbreuk t.o.v. werk BD leden op Flickr

                            Hm, zag dat er ook een foto van mij tussen zat: warm feeling. Nou ja, probleem opgelost

                            Comment


                            • #15
                              Re: Copyright inbreuk t.o.v. werk BD leden op Flickr

                              Ik denk dat "darkness" er ééntje is van gNo ...

                              @ Marl1 : goed aangepakt


                              greetz
                              Cheeta
                              Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                              flickr

                              Comment

                              Working...
                              X