Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rare pixel op iedere foto met Nikon D60

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rare pixel op iedere foto met Nikon D60

    Ik heb sinds een half jaartje een D60, en nu viel mij sinds gisteren iets op, rond het midden, altijd op dezelfde plek krijg ik een blauwe pixel.
    Is dat nu een hotpixel, dode pixel, iets van stof op m'n sensor, ...? Heb het binnenwerk van m'n fototoestel nog niet aangeraakt, misschien moet ik maar eens een blaasgalgje enzo gaan halen om even m'n sensor proper te krijgen, of is hier iets helemaal anders aan de gang?

    ps: verschillende lenzen gebruik en zowel LCD van toestel als van PC geven hetzelfde.
    Beginner met een Nikon D60, 18-55, 55-200VR, 35 f1.8

  • #2
    Re: Rare pixel op iedere foto met Nikon D60

    Ik zou er afblijven met een blaasbalgje en de sensor professioneel laten kuisen.

    Comment


    • #3
      Re: Rare pixel op iedere foto met Nikon D60

      Stof op de sensor geeft een vlek op de foto.
      Een blauw puntje is hoogstwaarschijnlijk een Hot (dead) pixel.
      Je sensor laten reinigen gaat hier niets aan verhelpen.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Rare pixel op iedere foto met Nikon D60

        Ik omtdekte er ook een op mijn D300
        zou dit geen fabrieksgarantie zijn?
        Hoe ontstaat zoiets?
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

        Comment


        • #5
          Re: Rare pixel op iedere foto met Nikon D60

          Heb dit ook met mijn D40x enkel als ik in JPG werk. Als ik de foto in RAW neem en open in Lighroom is er niets meer van te zien? Dus eigenlijk geen probleem...
          Lees hier eens.
          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Rare pixel op iedere foto met Nikon D60

            Heb vandaag een foto van mijn dochter genomen in ISO H1.0.
            Dit is de hoogste ISO stand op mijn D90. Dit in een goed verduisterde plaats, omdat ik een korrelige foto wou. (probeerseltje).
            Toen ik de foto uitvergrote op het scherm van de camera ontdekte ik een groen puntje dat veel helderder oplichte dan de rest.
            Bij maximale vergroting bleek het een kruisje te zijn. Na wat zoekwerk op het internet ontdekte ik dat dit een Hot pixel of dode pixel is.
            Nu bij gewoon fotograferen op ISO's tot 1250 is er niets van te zien, zelfs niet bij uitvergroting.
            Mijn camera is nog in garantie, zou ik daarvoor bij Art&Craft binnengaan? Of maak ik me daar belachelijk met zo'n pietluttigheid?
            Die hele hoge ISO stand zal ik waarschijnlijk nooit gebruiken (omdat de foto's wel heel erg veel korrel hebben).
            Kan een HOT pixel de pixels rondom hem ook vernielen waardoor na een tijd toch een punt te zien is op normaal genomen foto's, of moet ik me daar geen zorgen over maken?
            Is er trouwens iets aan te doen?
            Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

            Comment


            • #7
              Re: Rare pixel op iedere foto met Nikon D60

              Toen ik de foto uitvergrote op het scherm van de camera ontdekte ik een groen puntje dat veel helderder oplichte dan de rest.
              Bij maximale vergroting bleek het een kruisje te zijn.
              spooky.
              misschien zit de kerk er weer voor iets tussen?

              (sorry, grapje)

              Comment


              • #8
                Re: Rare pixel op iedere foto met Nikon D60

                Dit is doodgewoon normaal. Zeker bij hoge iso's.
                Ik heb gemerkt dat ze bij mij soms wel weggaan, of minder opvallend worden (door grijs te worden misschien).

                Comment


                • #9
                  Re: Rare pixel op iedere foto met Nikon D60

                  Bij hoge ISO en lange belichtingstijden in het duister is dat zeker geen abnormaal effect maar bij normaal gebruik zou je dit in principe niet mogen hebben.
                  De meeste merken gaan voor 1 pixel ook niet direct de sensor vervangen want het kan evengoed zijn dat je er dan eentje hebt met twee of drie.
                  Op een camera van 2 megapixel was dat een veel groter probleem dan op de huidige +10 megapixel camera's ... die puntjes worden zo klein dat je er naar moet zoeken.
                  Het is vooral ambetant als ge er op begint te letten.
                  Soms kunnen ze die wel softwarematig uitschakelen maar of ge daaom uw toestel een week of zes wil kwijt zijn is weer een andere vraag.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment

                  Working...
                  X