Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto doodsprentje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto doodsprentje

    Dag allemaal,

    Nu ben ik een paar maandjes bezig met fotografie en stelt mijn opa mij een lastige vraag;
    of ik het zie zitten een foto te trekken voor op zijn doodsprentje, hij wil dat allemaal al in orde maken zodat er weinig moet worden geregeld als het dan gebeurt.

    Nu kan je begrijpen dat me dat ongelooflijk onder stress zet ...
    Ik ken nog weinig van fotografie en dan moet je daar een plaatje trekken dat door 100en mensen onder de loep wordt genomen...

    dus vraag ik hier wat tips. Welk formaat? Achtergronden? ...

    Ik heb al een paar foto's getrokken op een fam. feest maar ben ook van plan eens naar daar te gaan om rustig te kunnen voorbereiden op deze, toch wel moeilijke, taak.

    Hoe zou jij het doen? Heb je het al gedaan?

    Hier drie voorbeeldjes:

    allemaal met een D60, 50mm1.4, f1.4 iso100 s1/60





    en laatste, hier zou ik vrouw erachter wegwerken (hoe dat weet ik nog niet).




    alvast heel erg bedankt voor alle antwoorden.

    Vriendelijke groeten,

    Reinhart

    (excuses voor de schrijffouten...)

  • #2
    Re: foto doodsprentje

    Vroeger als student fotografie moest ik voor school een reportage maken "Een dag uit het leven van..." Ik had toen mijn grootvader als onderwerp gekozen. Een aantal jaren later is hij overleden en één van de foto's uit die reportage is uiteindelijk voor het doodsprentje gebruikt. Achteraf bekeken is dat toch wel een hele eer, ook al omdat het een zeer symbolische foto was. Het had die dag van de reportage zo moeten zijn.

    Bij jou ligt het wat anders aangezien hij je uitdrukkelijk gevraagd heeft. Het lijkt me nogal luguber om eventjes een dag en tijdstip af te spreken om dergelijke foto's te maken. Als ik de vraag kreeg zou ik eerder kiezen om een familie uitstap te doen naar een pretpark, de zoo,... om daar spontane foto's te maken van je opa die zich aan het amuseren is. Als beginnend fotograaf is dat natuurlijk niet zo makkelijk.
    De voorbeelden die je post zijn niet zo goed qua licht. Als je echt een fotoshoot wil organiseren, kan je het best ook eens buiten proberen bij bewolkt weer. Als beginnend fotograaf zijn dat de gemakkelijkste lichtomstandigheden.

    Succes!

    Comment


    • #3
      Re: foto doodsprentje

      Wat zijn de dagelijkse bezigheden van je opa? Heeft hij een hobby of hobby's? Is hij in de tuin bezig? Ik zou geen stereotiep kaartje maken met 1 foto erop. Het is inderdaad niet gemakkelijk om zoiets te maken als je nog maar een paar maanden met fotografie bezig bent, laat staan om wat foto's te bewerken, die je eventueel wilt gebruiken. Ik denk dat je veel dingen kunt doen om dit te verwezelijken, aangezien je opa het toch heeft gevraagd... Als je het lukt om dat kaartje te maken, gaat dit wel een enorme impact hebben voor jezelf, je moet er je ziel in geven.

      De foto's die je laat zien hier zijn te donker en te rood, te geel. Probeer eens buiten en fotografeer in RAW. Maak eens een wandeling met hem in het dorp waar ie is opgegroeid, geboren, laat hem vertellen, laat hem zijn ding doen en jij bent interviewer en fotograaf die leuke momentopnames maakt, wanneer hij poseert, of wandelt en mijmert naar vroeger of zo... Ogen spelen hier een belangrijke rol denk ik... een portretfoto waar alleen de ogen op staan... Hier is zoveel mee te doen om er iets karakteristiek van te maken... zodat je mensen je opa echt herkennen in je kaart... Het gaat je ook veel sterken in het rouwingsproces achteraf, wanneer hij er niet meer gaat zijn... je gaat terug denken aan die dag wanneer jullie op pad waren... snap je? Dat gevoel moet je proberen weer te geven... Succes! (roep eventueel een kennis in, doe bewerken van foto's wat kent)
      Last edited by mendel; 8 februari 2010, 21:03.
      Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

      Comment


      • #4
        Re: foto doodsprentje

        ik weet niet of het naar je smaak is , maar misschien kan je dit soort foto s ook in zwart wit maken / omzetten, heb dit zelf al wel eens gezien.
        Canon eos 7D

        Comment


        • #5
          Re: foto doodsprentje

          Ken je niemand die wat kan Photo-shoppen of met Capture NX werkt? Ik vind die eerste de mooiste en door wat met de schuivertjes te spelen, zou het resultaat wel best eens bevredigend kunnen zijn.

          Mvg.
          Robert
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

          Comment


          • #6
            Re: foto doodsprentje

            De foto's die je hier toont zou ik zelf alleszins niet goed genoeg vinden. Ook zou ik, zoals reeds gezegd, in Z/W werken. De bovenstaande tips zijn allemaal goed, tracht je grootvader te vangen op een moment waar hij helemaal zichzelf is. Dat kan wat onwennig zijn in 't begin, maar dat loopt na een tijdje wel los. Tracht er in elk geval iets "speciaals" van te maken, zo zal het voor iedereen een mooie meerwaarde hebben.

            Zoek ook eens wat portretten op, op dit forum staan er genoeg. Ik zie dat je een lichtsterke 50mm lens hebt, die is alleszins geschikt om een mooi portret te maken. Maar gebruik 'm niet op zijn grootste diafragma (f1.4), een lens presteert altijd net iets minder op zijn uitersten.

            Met de nodige zorg kan je zeker een heel mooi resultaat behalen.

            Succes.

            L.
            http://lievendevlaminck.wordpress.com/

            Comment


            • #7
              Re: foto doodsprentje

              Bedankt voor de goede reacties, ik ben zelf ook echt niet tevreden met de resultaten, maar ik heb ze er maar bijgezet zomaar...

              Ik zal mijn best doen!
              Mercie, het resultaat zal ik proberen posten!

              Comment


              • #8
                Re: foto doodsprentje

                Misschien heeft je opa dan ook een idee hoe hij wil geportreteerd wil worden.Je 2de hier is wel mooi!
                vriendelijke groeten, Sien

                Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

                Comment


                • #9
                  Re: foto doodsprentje

                  Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
                  Misschien heeft je opa dan ook een idee hoe hij wil geportreteerd wil worden.Je 2de hier is wel mooi!
                  Laatste activiteit: 19 juni 2012 21:01.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto doodsprentje

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    Laatste activiteit: 19 juni 2012 21:01.
                    grt,bouk.
                    Een welgekomen reactie....dank U Bouk.
                    Het is vandaag exact 2 jaar dat ik de enige zoon van mijn enige broer heb gefotografeerd in het mortuarium.
                    19 jaar, hij heeft hem eigenhandig los gesneden.

                    En nee, ik verwacht geen reactie.

                    Comment

                    Working...
                    X