Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studio met bouwlampen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Studio met bouwlampen

    Wie heeft er hier ervaring met een amateurstudio met bouwlampen ?
    Ik zou me op termijn wel een flitserset willen aankopen maar voorlopig wil ik het even met een stel bouwlampen proberen om te zien of ik er iets van terecht breng
    Bij een flitserset kan je de hoeveelheid licht natuurlijk probleemloos regelen en met een lichtmeter werken. Maar hoe doe je dat met bouwlampen ??? Een dimmer vinden voor bouwlampen is geen evidentie heb ik al ondervonden. Als veel beginners bouwmlampen gebruiken moet dat toch op de één of andere manier te regelen zijn he ?

    Ervaringen ??

    Alvast bedankt,

    Strupie

  • #2
    Re: Studio met bouwlampen

    Om voldoende licht te krijgen heb je een heel groot vermogen aan halogeenlampen nodig. Die geven zoveel warmte dat je model(len) er last van krijgen. Bovendien blijft het felle licht altijd in de ogen van de modellen schijnen, en dat maakt het ook storend voor de modellen (probeer zelf maar eens een half uurtje in zo'n bouwspot te kijken). Als je stillevens wil belichten, dan heb je die problemen niet, tenzij je onderwerpen in beeld wil brengen die beginnen te smelten bij een wat hogere temperatuur (chocolade bijvoorbeeld).

    Als je gloeilampen dimt, dan verlaagt de temperatuur van de gloeidraad, en dus ook de kleurtemperatuur. Heb je lichtbronnen met een verschillende kleurtemperatuur op een onderwerp staan, dan krijg je de kleuren nooit juist. Dimmen is dus ook al niet zo simpel... Het beste dat je kan doen is de lampen verder achteruit zetten als je minder licht wil.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Studio met bouwlampen

      De hitte van de lampen zelf baren me ook een beetje zorgen want die dingen kunnen gloeiend heet worden. Ik heb met een beetje knutselwerk paraplu's gemonteerd voor de lampen... Hoop alleen dat ze op die afstand van de lamp (40 cm??) niet al te heet worden...

      Comment


      • #4
        Re: Studio met bouwlampen

        bel de brandweer alvast.

        G
        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

        Comment


        • #5
          Re: Studio met bouwlampen

          Ja kan al een instap studioflitssetje van 200 Ws kopen voor rond de 250 euro.
          Voor datzelfde licht heb je al snel bouwlampen van 1000 w en meer nodig.

          Geen geknoei
          Softboxen en statieven bijgeleverd
          compact op te bergen

          Wat wil je dan knoeien met bouwlampen
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Studio met bouwlampen

            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            Wat wil je dan knoeien met bouwlampen
            Mja, ik snap TS wel hoor. Ik ben ook zo begonnen. Beter eerst maar 20 euro aan een bouwlamp met statief die altijd wel van pas komt dan een studioset als het dan je ding niet is. Zelfs de goedkoopste setjes zijn nog ruim 10 keer duurder.

            Met bouwlamp is te doen, maar veeeel nadelen, waardoor als het je ding is, je al snel naar een beter alternatief zult zoeken.
            De warmte vond ik de meest erge factor. Ik ben daarmee gaan experimenteren in de zomer. Dus dan was het al zo loeiend heet, dan nog eens de bouwlampen erop. Het monteren van een diffuser voor je bouwlamp is niet zo evident, vond ik, al zijn er die wel vernuftige systemen bedenken. Had zelf nogal schrik voor brand. Dus water had ik altijd in de buurt staan.
            Dan is er nog de kleurtemperatuur die ook niet evident is. Zeker in RAW fotograferen.

            Maar het is doenbaar. Uiteindelijk heb ik dan geinvesteerd in een eerste flits om extern te kunnen flitsen en gebruikte de bouwlamp enkel nog om witte achtergrond uit te lichten. En nu wordt de bouwlamp eigenlijk niet meer gebruikt, allee toch niet voor fotografie.

            Als je de zoekfunctie van BD op bouwlamp of bouwlampen gebruikt zul je zeker nog nuttige info vinden. Bekijk deze zeker.
            Last edited by Nena; 7 februari 2010, 08:11.
            Al doende leert men...

            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Studio met bouwlampen

              Als je wil weten of studiofotografie "je ding" is, overweeg dan eens om één of meerdere studioflitsers te huren? Vrijdagavond afhalen, maandagmorgen terugbrengen en je kan een heel weekend spelen met "pro"-materiaal. Hierdoor zal je denk ik een veel beter beeld krijgen of het je ligt of niet. Ik begrijp de "bouwlampmotivatie" wel (heb het ooit zelf geprobeerd), maar al bij al zijn er veel beperkingen en nadelen waardoor je ten onrechte zou kunnen besluiten dat het je niet ligt...

              Als je een reportageflitser hebt, ben je deze voor de prijs van enkele bouwlampen trouwens ook "off camera" aan het gebruiken, een optie die al heel wat comfortabeler is dan bouwlampen.

              En tenslotte zoals reeds gezegd: een starterset studioflits hoeft geen fortuinen te kosten. Je begint sowieso best met één licht vind ik, dus wie weet past het beter binnen je budget dan je denkt?

              Hopelijk ben je hier wat mee...

              Roeland
              www.135mm.be
              @135mm_leuven
              info@135mm.be

              Comment


              • #8
                Re: Studio met bouwlampen

                effe pm'en met "prof" zal je veel wijzer maken

                edit, nu bestaan er al genoeg met led's en spaarlampen die zeker minder warmte gaan afgeven.
                misschien best een kijken voor iets in die aard.
                lijkt me haalbaar.
                Last edited by david_ve; 7 februari 2010, 11:02.
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Studio met bouwlampen

                  een rapportage flitser zoals deze koop je voor 41€ alles inbegrepen

                  een setje triggers : 20€

                  voordelen... klein, handig, juiste licht temperatuur, koud, regelbaar, slave flash ingebouwd, batterij gevoed, makkelijk ergens aan te bevestigen... etc...

                  bouwlamp op statief kost pak weg 25€, da's 15€ gespaard... met alle nadelen van dien...

                  led bouwlampen zijn duur, niet heet, en leveren weinig licht... niet geschikt dus... wel eventueel voor product fotografie...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Studio met bouwlampen

                    Vergeet die bouwlampen zo snel mogelijk...
                    Met 1000 watt aan lampen zit je nog een aan veel te lange sluitertijd en veeel te hoge iso's.
                    Uw modellen glanzen van het zweet.
                    En je bouwlampen geven nog eens veel te hard licht.

                    Huur een studio als je niet veel budget hebt en zo zal je ook weten of studiofotografie jouw ding is.

                    hint: digifotomaarkedal ( fotoclub ) verhuurd een studio voor 30€/3a4 uur
                    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Studio met bouwlampen

                      Met bouwlampen proberen uit te vissen als je studiofotografie graag zal doen is net hetzelfde als met 'een piepende en krakende fiets waarvan de ketting er elke 200m af valt' proberen uit te vissen als je graag zou wielrennen

                      Vergeet die bouwlampen aub (heb het zelf ook gedaan, 't is alleen maar weggesmeten geld!) want je hebt er alleen maar nadelen mee, geen voordelen. Met geen enkele bouwlamp kan je ook maar enigszins in de buurt komen van het plezier dat je hebt met een echte studioflitser!

                      Mvg,
                      Frederic

                      Comment


                      • #12
                        Re: Studio met bouwlampen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                        Vergeet die bouwlampen aub (heb het zelf ook gedaan, 't is alleen maar weggesmeten geld!) want je hebt er alleen maar nadelen mee, geen voordelen. Met geen enkele bouwlamp kan je ook maar enigszins in de buurt komen van het plezier dat je hebt met een echte studioflitser!
                        Prof staat met zijn bouwlampfoto dan toch maar mooi in de HOF
                        Al doende leert men...

                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Studio met bouwlampen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Strupie Bekijk bericht
                          Ik zou me op termijn wel een flitserset willen aankopen maar voorlopig wil ik het even met een stel bouwlampen proberen om te zien of ik er iets van terecht breng
                          Je kan ook lid worden van BD-vzw en een hele week op je eigen tempo de complete studioflitsset gebruiken...

                          Willy
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • #14
                            Re: Studio met bouwlampen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                            Prof staat met zijn bouwlampfoto dan toch maar mooi in de HOF
                            héhé in't HOF staan is niet echt een referentie van een goede foto hoor Nena *wink*
                            eerder van subjectieve smaak van de HOF-rechter...
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Studio met bouwlampen

                              Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                              Vergeet die bouwlampen zo snel mogelijk...
                              Met 1000 watt aan lampen zit je nog een aan veel te lange sluitertijd en veeel te hoge iso's.
                              Uw modellen glanzen van het zweet.
                              En je bouwlampen geven nog eens veel te hard licht.

                              Huur een studio als je niet veel budget hebt en zo zal je ook weten of studiofotografie jouw ding is.

                              hint: digifotomaarkedal ( fotoclub ) verhuurd een studio voor 30€/3a4 uur
                              Ik heb geen ervaring met studio fotografie, wel ooit geprobeerd een mini studio voor macro met behulp van bouwlampen in elkaar te flansen. Resultaat? Als je die bouwlampen later niet ziet te gebruiken als bijkomende buitenverlichting, niet doen. Verloren geld. Je kan beter de helft van de aankoopkosten op mijn rekening storten. Heb jij maar de helft verloren en ga ik een paar koffietjes drinken op jouw gezondheid. Alle gekheid op een stokje, ik denk dat lieven lens de beste raad heeft gegeven.

                              Mvg.
                              Robert
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment

                              Working...
                              X