Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus verdient wat meer erkenning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus verdient wat meer erkenning

    Hoi,

    In mijn zoektocht naar een reflex die aan m'n wensen voldoet neig ik naar Olympus hoewel ik eigenlijk een Nikon D70 met 18-200 3,5-5,6 VR heb. Waarom?

    Puur omwille van het lenzenaanbod en hun uitstekende optiek, zelfs de kitlenzen zijn heel erg goed. Ik wil twee lenzen. Een standaardzoom en een telezoom. Iets waar de meeste hobbyfotografen zich in kunnen vinden denk ik wel. De lenzen moeten lichtsterker en beter zijn dan de standaard kitlenzen en ik heb graag iets meer bereik dan 200mm. Een veel voorkomende vraag maar niet éénvoudig aan de blik van de winkeliers te zien.

    In de winkels waar ik geweest ben erkennen ze dit. Olympus heeft altijd heel goede toestellen gemaakt en hun lenzen zijn perfect. Check maar na op het web en in reviews in magazines. Dit komt vooral door hun activiteit in de medische sector en het maken van lenzen voor microscopen etc. Hierbij komt nog eens dat ze het als enigen aangedurfd hebben om een volledig nieuw digitaal reflex systeem te bouwen inclusief lenzen. Het four/third systeem.

    Hierdoor kunnen ze nu lenzen aanbieden die A lichtsterk zijn, akkoord meestal niet over het gehele bereik (meestal 2,8-3,5) tenzij je naar de top pro serie gaat maar da's niet voor iedereen weggelegd. B qua grootte kleiner zijn en qua gewicht minder wegen dan de lenzen van andere merken.

    Andere innovatieve elementen zoals de sensor reiniging is een uitvinding van Olympus heb ik opgevangen. De stabilisatie in de body in plaats van in de lenzen is er nog zo eentje.

    Dat Olympus nu besloten heeft om niet mee te racen in de strijd om de meeste megapixels is volgens de winkeliers een goeie strategie. Ten eerste zijn die 12 megapixels meer dan voldoende om alles aan te kunnen tenzij je een professional bent die foto's moet maken voor een reclamebureau om levensgrootte posters af te drukken.

    Wat de ruis betreft wordt ook wel eens neerbuigend naar Olympus gekeken.
    Sterk overroepen wist men me te zeggen.

    Wellicht kunnen ze door de senorgrootte minder hoge ISO waarden halen maar is het niet normaal dat als je een foto neemt in schemerlicht ook ruis aanwezig is? Het was vroeger in de analogie fotografie ook zo. Waarom zou je nu geen foto in schemerlicht mogen maken waar ook nog enige ruis aanwezig is.

    Trouwens wist een winkelier me te vertellen dat zo'n foto met ruis een eigen charme heeft. Tegenwoordig zijn de mensen zo kritisch, zitten ze met een vergrootglas op een paar pixels te kijken en wensen ze met weinig licht dezelfde foto te maken als bij zonlicht.

    Als Olympus dan toch zo goed is waarom is het niet zo aanwezig zoals Nikon of Canon?
    Puur marketing. Nikon steekt veel meer budget in reclame zoals Canon. Olympus heeft nooit erg veel aan marketing gedaan. Misschien hebben ze het budget er niet voor.

    Het is toch algemeen geweten dat als een merk veel uitgeeft aan markering je hiervoor ook mee betaald.

    Mensen vragen niet naar Olympus in de winkel, daarom is het niet pertinent aanwezig toch weten de winkeliers perfect de troeven van Olympus op te sommen. Alleen ja, mensen zien overal Nikon en Canon en ze vragen er dan ook naar.
    Mocht Olympus meer budget voorzien in reclame zouden ze zeker en vast meer aanhang krijgen. Blijkbaar is dit niet hun prioriteit.

    Voor de winkeliers maakt het niet uit of je nu Nikon, Canon of Olympus,Sony koopt.
    De hedendaagse bodies zijn allemaal goed. Elk heeft zijn eigen voor en nadelen. Het is aan de koper uit te maken welke voordelen doorwegen en de nadelen in te schatten.

    Persoonlijk vind ik dat Olympus heel erg veel te bieden heeft, dat de kwaliteit onderschat is en dat je hiervoor een erg correcte prijs betaald maar elk moet dat voor zich persoonlijk uitmaken.

    Waarom ik dit hier post?
    Belgium Digital is één van mijn favoriete forums. Hier zijn mensen zowel amateur als professionals actief. Wij hobbyisten kunnen iets bijleren van de profs. Mooi geheel.

    Alleen er is meer goeds op de markt dan Nikon en Canon en dat verdient ook eens de aandacht. Ik hoop dat het op dit forum ook in de toekomst wat meer kan.

    Trouwens van concurrentie blijven de merken wakker.

    Ik ga me zeker niet kleiner voelen als ik eventueel straks met een Olympus rond mijn nek loop. Als ik maar mooie foto's kan maken denk ik dan en daar het ons toch om.

    Sommige fotografie forums zijn opgesplitst per merk. Persoonlijk vind ik dat iets beter.
    Tot zover mijn verslagje en mijn ervaringen als je in de winkel naar Olympus vraagt.
    Ik hoop dat mijn bijdrage bevalt.
    Nikon D70

  • #2
    Re: Olympus verdient wat meer erkenning

    Mensen vragen niet naar Olympus in de winkel, daarom is het niet pertinent aanwezig toch weten de winkeliers perfect de troeven van Olympus op te sommen. Alleen ja, mensen zien overal Nikon en Canon en ze vragen er dan ook naar.
    Mocht Olympus meer budget voorzien in reclame zouden ze zeker en vast meer aanhang krijgen. Blijkbaar is dit niet hun prioriteit.

    Voor de winkeliers maakt het niet uit of je nu Nikon, Canon of Olympus,Sony koopt.
    en dan vergeet je nog Pentax te vermelden.
    ook goede camera's en ze steken ook weinig geld in reclame volgens mij.

    Comment


    • #3
      Re: Olympus verdient wat meer erkenning

      Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
      en dan vergeet je nog Pentax te vermelden.
      ook goede camera's en ze steken ook weinig geld in reclame volgens mij.
      Yep, stout van me. Mooi voorbeeld trouwens. Panasonic ook nog.
      In het algemeen de minder bekende merken zeg maar.
      Nikon D70

      Comment


      • #4
        Re: Olympus verdient wat meer erkenning

        De beroeps die ik zo nu en dan spreek schiet niet boven de 600 iso bij weinig licht. Je rijd ook geen 100 km bij ijzel, was zijn simpele antwoord. Bij weinig licht pakt hij een leica met een 1.0 lens. Bij heerlijk de hele dag rondstruinen door een stad of bij evenementen neemt hij zijn Olympusset mee.

        De zaak waar ik vandaag was werden gelijk in mij nog 3 mensen geholpen aan Olympusmateriaal. De term 'ruis' kwam wel opvallend vaak voorbij. Ik heb nog geen ervaring om daarover mee te praten.

        Comment


        • #5
          Re: Olympus verdient wat meer erkenning

          Oorspronkelijk geplaatst door Pondlib Bekijk bericht
          Hoi,

          In mijn zoektocht naar een reflex die aan m'n wensen voldoet neig ik naar Olympus hoewel ik eigenlijk een Nikon D70 met 18-200 3,5-5,6 VR heb.
          Niet neigen. Kopen zou ik zeggen. Ik heb al vaak vrienden horen opperen dat ze eigenlijk
          wel een Olympus willen. Of misschien een Pentax. Een Sony zou ook nog kunnen. Ze neigen
          ernaar, voelen er zich door aangetrokken, willen misschien kiezen voor de underdog. Maar
          even vaak zie je ze dan later terug met gewoon een Canon of een Nikon. Aan erkenning dus
          niet echt een gebrek, wel aan verkoopscijfers.

          Comment


          • #6
            Re: Olympus verdient wat meer erkenning

            Klopt misschien wel, maar als Olympus maar tussen de 3 en 5% van de markt in handen heeft dan is het ook normaal dat ook hier maar een kleine minderheid deze toestellen heeft. En ongekend is vaak onbemind. Daarom zal je hier ook minder topics rond deze toestellen vinden.

            Nu je moet geen schrik hebben, want de gebruikers van Oly, Pentax en Sony zijn heel trouw aan elkaar. Ze moeten wel tegen al dat C&N geweld hier. Dus moest je ooit een vraag of probleem hebben dan komen ze meestal wel helpen.

            Je moet misschien iets gerichter zoeken op het forum. Maar dat kan je via deze info.
            Hier verschijnen berichten van het BD-team. In dit forum kan je geen nieuwe topics aanmaken, (soms) enkel replies doen. Algemene 'polls' van het teamworden ook in dit forum geplaatst.


            Zo kan je URL aanmaken die dan als resultaat alle post met Olympus in Aangeboden.
            Of waarom niet alle posts waar gewoon Olympus in voorkomt.
            Op die manier ga je hier wat meer vinden rond uw eigen specifieke merk.

            Pas wel op als je dat nog alleen gebruikt, dan ga weer teveel missen. Want niet alle interessante topics moeten camera merknamen vermelden hé.
            Tot sluitertijd, Dirk

            Comment


            • #7
              Re: Olympus verdient wat meer erkenning

              Heel erg goeie tip FotoDirk,

              Ik heb nu al sterk de indruk dat hier meer Olympus zielen aanwezig zijn dan het forum laat zien. Met andere woorden ik ben hier al erg goed geholpen.

              Toppie forum dus.
              Nikon D70

              Comment


              • #8
                Re: Olympus verdient wat meer erkenning

                Pleidooien voor het merk zullen weinig uithalen denk ik. Als Olympus met een echt killer produkt zou uitkomen, zal je de verkoopcijfers vanzelf wel op zien veren Sommige "analysten" hebben al gezegd dat Oly beter zijn DSLR lijn zou laten vallen, en zich volledig focussen op hetgene waar veel meer groei in zit: micro 4/3.

                Edit: verder weiger ik alle DSLR instappers die Canon of Nikon kopen te verslijten voor hersenloze meelopers
                Last edited by frank207be; 7 februari 2010, 17:59.

                Comment


                • #9
                  Re: Olympus verdient wat meer erkenning

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pondlib Bekijk bericht
                  Als Olympus dan toch zo goed is waarom is het niet zo aanwezig zoals Nikon of Canon?
                  Puur marketing. Nikon steekt veel meer budget in reclame zoals Canon. Olympus heeft nooit erg veel aan marketing gedaan.
                  Niet mee eens. Marketing zal er wel iets mee te maken hebben, maar het ligt absoluut niet alleen daar aan.

                  Ik versta niet goed hoe zo veel fotografen zich emotioneel lijken te binden met het merk van hun camera
                  Als je een Olympus wil moet je die gewoon kopen, je hoeft je daar toch niet voor te verantwoorden? Niet tov Nikon en al zeker niet tov dit forum.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olympus verdient wat meer erkenning

                    Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                    Niet mee eens. Marketing zal er wel iets mee te maken hebben, maar het ligt absoluut niet alleen daar aan.

                    Ik versta niet goed hoe zo veel fotografen zich emotioneel lijken te binden met het merk van hun camera
                    Als je een Olympus wil moet je die gewoon kopen, je hoeft je daar toch niet voor te verantwoorden? Niet tov Nikon en al zeker niet tov dit forum.
                    Binden met een merk. Tja is zoiets als met een auto vermoed ik. Iedereen heeft wel ergens een voorkeur voor een bepaald merk en als je daar tevreden mee bent dan blijf je het merk toch volgen?

                    Ik heb trouwens nu een Nikon maar vind nu dat het lenzenaanbod van Olympus me meer kan bekoren dat het aanbod van Nikon of Canon. Daarom stap ik over naar Olympus.
                    Ik ben dus zeker niet merk gebonden.

                    Je kunt natuurlijk niet altijd van merk veranderen, zou wat kostelijk worden.
                    Ik denk dat uit deze overweging als je de eerste maal een bepaald merk hebt gekozen je hierbij blijft indien je niet echte goeie redenen hebt op te switchen.
                    Nikon D70

                    Comment

                    Working...
                    X