Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp, scannen negatieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hulp, scannen negatieven

    ik heb hier een tijd geleden van iemand een Canoscan 8800F gekocht, goed gerief, maar ik heb toch nog altijd problemen met het scannen van 120 film.

    in het scanprogrammaatje kan ik enkel 35mm kiezen (de scanner kan wel degelijk 120 scannen), dus dan kies ik maar het volledig automatische programma.

    Maar de ene keer scant 'ie maar halve foto's, de andere keer scant hij 2 foto's als 1, er is altijd wel iets.
    In de handleiding staat er niets speciaals over die 120, dus kan iemand me helpen?

  • #2
    Re: hulp, scannen negatieven

    ik heb een epson v700 en als ik 120-film scan, heb ik soms ook halve of anderhalve foto's. bij mij komt dat omdat ik zowel 6x6 als 6x7 negatieven heb. bij mijn scanner moet je de grootte van één negatief(6x6, 6x7, 6x9,...) expliciet aangeven. soms vergeet ik die grootte aan te passen, waardoor hij 6x7-negatieven aanschouwt als 6x6-negatieven en daardoor eindig ik dan met halve of anderhalve foto's. misschien is er bij jouw ook wel zo'n optie in dat scanprogramma?

    kan je in dat scanprogramma trouwens geen manuele selecties maken? da's veelal nog het makkelijkste, als je zeker wil zijn dat een negatief volledig gescand wordt.

    desnoods moet je eens een ander scanprogramma uitproberen; silverfast of vuescan. beiden zijn wel betalend, maar je kan anders eens een demo uitproberen
    http://www.flickr.com/photos/pentaprism_/
    http://blog.bertwynant.net

    Comment


    • #3
      Re: hulp, scannen negatieven

      hmmm zal dan maar eens zo'n ander programma proberen, in het huidige kan ik wel alles manueel instellen, maar om de een of andere reden kan ik enkel 35mm kiezen bij formaten... Daarom dat ik 'm ook een automatisch laat zoeken...

      Comment


      • #4
        Re: hulp, scannen negatieven

        hhhhhhhhhhhh
        Last edited by Guest13; 31 augustus 2010, 19:20. Reden: yyyyyyyyyyy

        Comment


        • #5
          Re: hulp, scannen negatieven

          heb je de laatste Canoscan Toolbox en scan je direct langs daar?

          Ik heb zelf een 9950F en vanuit de Canoscan Toolbox kan ik bv geen 4x5" negatieven scannen, daarvoor moet ik via een grafisch programma ala Photoshop gaan. Daar kan je direct het scanvenster oproepen met meer instelmogelijkheden.

          G
          fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
          Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

          Comment

          Working...
          X