Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de ei-sprong...bijkomende uitleg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • de ei-sprong...bijkomende uitleg

    Zoals beloofd geef ik wat meer uitleg over mijn chalengefoto van afgelopen maand.

    Eerst en vooral moet ik zeggen dat het idee van een vallend ei er al was vanaf het moment dat het thema bekend was. Eigenlijk was het de bedoeling om echt met een stroboscoopflitser een vallend ei te fotograferen maar dit bleek al vlug onmogelijk. (voor mij dan toch). Daarom heb ik steeds verder gezocht om hetzelfde effect te crieëren maar op een andere, gecontroleerde, manier. Het heeft echter veel proberen en denkwerk gekost en daardoor ook veel tijd waardoor er ondertussen nog enkele ei-foto's geplaast waren.
    Enkel het vinden van precies dezelfde eieren was al een hele opgave en dan zijn er toch nog die het verschil opmerken. Maar het is voor mij dan ook zeer leerzaam geweest.

    De foto zelf dan.
    In feite zijn het 5 verschillende eieren. Met uitzondering van het gebroken, allemaal uitgeblazen. Het bovense kan door middel van wat (opgedroogde) silicone blijven rechtstaan maar ook weggenomen worden. De 3 "vallende" eieren zijn op fijne draadstangen gelijmd, die in het verlengde van de eieren(dus onzichtbaar op de foto) in de achterwand gemonteerd zijn. Daardoor konden de vallende eieren mooi afgesteld worden.

    draadstangen in achterwand waarop de uitgeblazen eieren gelijmd werden.



    Die achterwand met de eieren kan eenvoudig weggenomen worden en vervangen door een effen achterwand (dus één zonder draadstangen met eieren)

    Achterwand met eieren en effen achterwand tegen de muur, let op het superdeluxe reflectiescherm


    De foto werd genomen met een flitser die met een afstandsbediening bediend werd.

    Opstelling fototoestel en flitser


    De beginopstelling was ;de sokkel mei het ei erop + de achterwand met de "vallende" eieren. Fototoestel met een sluiterstijd van 30sec, Flister zelf te bedienen met een afstandsbediening. Alles in een nogal donkere ruimte.

    1) Sluiter open, 1x flitsen, doekje voor de lens (om geen bewegingen vast te leggen)
    2) achterwand met de "vallende eieren" wegnemen en vervangen door de effen achterwand.
    3) Doekje wegnemen, 2x flitsen (sokkel en bovenste ei), doekje terug voor de lens.
    4) Bovenste ei wegnemen, een echt ei breken op de glasplaat
    5) Doekje wegnemen, 4x flitsen (sokkel en gebroken ei)
    6) Doekje terug voor de lens en wachten tot de 30 seconden om zijn, (als ik al niet te laat was)

    Daardoor werden de "vallende eieren" slechts 1x belicht en dan weggenomen om het stroboscoop-effect te verkrijgen. Achteraf gezien moest ik misschien nog wat meer pogingen ondernomen hebben om de foto perfecter te krijgen (positie-onderste en bovenste ei, stempel). Maar op deze foto was het ei volgens mij heel mooi gebroken en een ei breekt zelden op de manier die je zelf zou willen. Daarbij vreesde ik na het plaatsen van het 2de ei op de challenge dat er misschien nog een al dan niet vallend ei zou komen en al mijn moeite voor niets zou geweest zijn.
    Hopelijk zijn alle vragen en twijfels nu opgehelderd.

    Enkel nog dit: alle eieren werden gerecupereerd voor broodpudding, roereieren en wafels.

    Groetjes Erven,
    Last edited by Erven; 1 februari 2010, 22:44.
    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

  • #2
    Re: de ei-sprong...bijkomende uitleg

    Dat is dus multi-plezier en een mooie foto en een hoop lekker wafels.
    Iedereen in huis dus weer tevreden na de challenge.

    De wafel kan misschien weer dienst doen voor de volgende challenge

    Comment


    • #3
      Re: de ei-sprong...bijkomende uitleg

      Waauw, deze ei-sprong blijkt al even moeilijk (?) te zijn als een 'echte' eisprong
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: de ei-sprong...bijkomende uitleg

        Een goed idee, vakkundig uitgewerkt.

        Bedankt voor het didactisch materiaal. Hier gaan nog meer ideeën uit voortspruiten.
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: de ei-sprong...bijkomende uitleg

          Dit is nu eens iets waar iedereen iets van leert ze ,zo een goede uiteenzetting en dito foto's erbij hoe je te werk bent gegaan .

          Heb nu al een paar keer komen kijken blijft me verbazen knappe foto's .

          Grtz

          Ardesign
          Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

          Comment


          • #6
            Re: de ei-sprong...bijkomende uitleg

            INDRUKWEKKEND !!!
            bedankt voor de uitleg ook !!
            http://www.pixel7.be

            Comment


            • #7
              Re: de ei-sprong...bijkomende uitleg

              Het is zoals ik onder de Challenge foto toelichte, een staaltje van fotografisch inzicht en fotografisch kunnen. Een bewijs dat de Challenge heel erg leerzaam kan zijn en dat de Challenge beetje bij beetje groeit naar meer en meer hoogwaardige fotografie. Deze foto en deze uiteenzetting benadert 100% het doel van de Challenge.
              Spookys Fotoweb
              BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

              Comment


              • #8
                Re: de ei-sprong...bijkomende uitleg

                SCHITTEREND... Van harte bedankt voor de uitleg. Dit zal in het achterhoofd van velen blijven sluimeren denk ik, totdat het ook eens van pas komt.
                Mvg,David
                [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

                Comment


                • #9
                  Re: de ei-sprong...bijkomende uitleg

                  Bedankt voor de zeer verhelderende uitleg. Oprecht mijn hoed af voor deze knappe uitwerking. Zoals je al zei zou bij herneming misschien een paar kleine schoonheidsfoutjes kunnen wegwerken. Het zijn die enkele kleine foutjes zoals de stempel op het ei en niet de echte juiste houding van het eerste vallend ei dat de ( onterechte ) twijfels hebben opgeroepen. Van mijn kant alvast mijn verontschuldigingen voor het in twijfel trekken van deze toch wel prachtig en vernuftige opstelling.

                  Grtz Tigo
                  To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                  Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: de ei-sprong...bijkomende uitleg

                    Inderdaad, mooi gedaan en veel energie in gestoken. Zo hoort het.

                    Comment


                    • #11
                      Re: de ei-sprong...bijkomende uitleg

                      Amai, chapeau voor het werk (en de uitleg)
                      Mijn fotowebsite : www.filover.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: de ei-sprong...bijkomende uitleg

                        Héél knap gedaan , moet je maar opkomen
                        Goed bezig
                        Grts Maddy.
                        zero

                        Comment


                        • #13
                          Re: de ei-sprong...bijkomende uitleg

                          Een goed idee, vakkundig uitgewerkt.

                          Bedankt voor het didactisch materiaal. Hier gaan nog meer ideeën uit voortspruiten.

                          yeps! helemaal mee akkoord, bedankt om dit te delen!

                          grts,

                          steyn
                          ik weet dat ik in mijn eigen wereld leef, dat geeft niet, want iedereen kent mij daar....

                          www.festeyn.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: de ei-sprong...bijkomende uitleg

                            zo uitgelegt leren we allen nog wat bij
                            en je ziet
                            gedult is een mooie deugd die beloont word met een mooie plaats in de rangschikking
                            Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                            Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                            Comment

                            Working...
                            X