Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ikke weer - nachtfoto's - belichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ikke weer - nachtfoto's - belichting

    hallo, zoals de titel al zegt ... ikke dus weer

    vraagje over de serie nachtfoto's die ik gisteren genomen heb.
    Heb er een deel samengevoegd in :
    http://users.pandora.be/perrush/foto/01_12.jpg

    Alle foto's zijn ongeveer even sterk belicht. De camera houdt zijn belichting dus constant door het diafragma aan te passen al naargelang de sluitertijd (Tv mode) en de ingestelde iso waarde (vgl bvb foto's 1 en 8 ... totaal verschillende instellingen, ongeveer gelijk belicht).

    Alleen de contouren van het water vervagen bij oplopende sluitertijd (normaal dus), dit was ook het opzet van mijn serietje.

    MAAR

    dan zit daar ineens foto 2 tussen die duidelijk feller belicht is. Beetje beter gekeken en blijkt dat hij zijn diafragma eigenlijk niet vergenoeg dicht kreeg. Bij iso100 en 20s -> f22. Foto n°2 iso400 en 20s -> 'slechts' f36 ipv de verwachtte f44 (vgl ook de andere f waarden tussen iso 100 en iso400 met gelijke sluitertijd, steeds een factor 2 verschil)

    * Mag ik nu concluderen dat die foto iets meer belicht is vanwege dat feit ?
    * Zou +0.3EV ongeveer hetzelfde resultaat geven ?
    * Als ik +0.3EV ingeef, waardoor wordt de belichting dan verhoogd ? iets langere sluitertijd ? iets groter diafragma ? of heb je nog iets anders ?

    Ik vind foto 2 beter belicht dan de anderen.
    * vinden jullie dat ook of vinden jullie die te sterk belicht ?
    * heeft de 300D dan weer niet een 'te voorzichtige' belichting gekozen (uitgaande dat ik n°2 beter belicht vind)

    Bij foto's 9 en 12 zie je wat onscherpte en CA (?). Dat je dit zo sterk ziet, komt dit door het volledig openstaand diafragma in combi met de langere belichting ? Want bij gewone foto's op f5.6 heb ik dit nog niet opgemerkt. (wil niet zeggen dat het er dan niet is)

    oef ... proficiat aan diegenen die zich de moeite getroost hebben om zich door deze post te wurmen
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

  • #2
    hellow hellow,
    Jij bent wel een held in moeilijk formuleren hé...
    'bout die +0.3EV : denk da je dan meer gloed rond die lichtpunten krijgt
    'bout de f-waarde... begrijp niet goed waarom je naar f44 wil gaan?
    Bij een iets langere sluitertijd zijn je problemen van de baan volgens mij.

    Grtz
    Sony Dsc-F717
    Mahna Mahna...tututududu

    Comment


    • #3
      Originally posted by Stevie
      hellow hellow,
      Jij bent wel een held in moeilijk formuleren hé...
      'bout die +0.3EV : denk da je dan meer gloed rond die lichtpunten krijgt
      'bout de f-waarde... begrijp niet goed waarom je naar f44 wil gaan?
      Bij een iets langere sluitertijd zijn je problemen van de baan volgens mij.
      tja, ik typ gewoon wat ik op dat moment denk ... en soms denk ik niet zo helder ...

      ik hoef niet perse naar f44 tegaan, maar ik denk dat mijn cam dat wel had gedaan als ie kon (f36 zal voor die lens de max zijn). Nu is die foto2 meer belicht als de andere foto's (omdat het diafragma iets meer openstond als normaal.

      Een langere sluitertijd Die reeks toont dus aan dat een langere sluitertijd niet zo heel veel verschil maakt in de belichting. 'Hij' (de cam) sluit z'n diafragma bij langere sluitertijd zodat de belichtingsintentie hetzelfde blijft.

      ... heb mijn best gedaan om wat duidelijker te zijn ... maar ik vrees ervoor
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

      Comment


      • #4
        ik ga nog één keer proberen dit topic aan te zwengelen ... maar zal nu probere het iets verstaanbaar te maken

        nieuwe serie dus :
        http://users.pandora.be/perrush/foto/all_iso400_16-30_bewerkt.JPG

        vragen :
        1) Ik vind de serie EV+0.3 beter belicht dan de EV 0 reeks.
        Ligt dit nu aan mij of ziet iedereen dit zo ?
        Zo ja, kunnen we dan niet zeggen dat de 300D toch wat spaarzaam is met zijn belichting (komt niet alleen in deze reeks tot uiting, ook in andere reeksen zie dezelfde trend). Zit er sterk aan te denken om standaard +0.3EV te belichten.

        2) Blijkbaar werkt de AEB niet als je aperture bij het standaardshot (in dit geval EV+0.3) op maximum of minumum staat. Kijk naar de foto's 16->18 of 28->30. Telkens zijn ze alle drie gelijk belicht terwijl er toch steeds de mogelijk was om 1 foto te onder- of overbelichten.

        3) om mijn eigen vraag te beantwoorden :
        Als ik +0.3EV ingeef, waardoor wordt de belichting dan verhoogd ? iets langere sluitertijd ? iets groter diafragma ? of heb je nog iets anders ?
        in TV mode wordt het diafragma aangepast
        in Av mode wordt de sluitertijd aangepast
        wat ie in P en M doet weet ik (nog) niet

        4)Tenslotte, wat vinden jullie eigenlijk van mijn manier van experimenteren ? Heeft iemand hier iets aan of hou ik het beter voor mezelf (ik leer er iig wel wat mee)
        --
        Play Drakensang - a free online mmorpg

        Comment


        • #5
          Ik zag deze topic door de verwijzing vanuit je topic in Beoordeel (de reeks foto's had ik daar al gezien). Enkele antwoorden:

          Mbt A, TV, P en M:
          Je geeft gedeeltelijk al het antwoord: In A-mode stelt de camera inderdaad de sluitertijd in (belangrijke toevoeging volgt nu nadat jij het diafragma hebt ingesteld. En in Tv-mode stel jij de sluitertijd in en de camera het diafragma.

          De toevoeging is nodig omdat de camera uitgaat van de benodigde hoeveelheid licht voor een correct belichtte foto. Kies jij dus een kortere sluitertijd, dan zal de camera voor een grotere opening van het diafragma kiezen. En ook de EV-waarden spelen hierin een rol, want daarmee geef je aan hoe die 'correcte' belichting moet worden opgevat (of gecorrigeerd). Stel jij bv diafragmawaarde F8 in, dan kiest de camera de bijbehorende sluitertijd (bv 1/100 sec). Geef je daarnaast aan dat je wilt onderbelichten (dus EV min), dan zal de camera een iets kortere sluitertijd kiezen (en komt er dus ook iets minder licht op de foto).

          De toevoeging is daarnaast nodig voor de uitleg van de overige 2 modes: In P-mode kiest de camera aan de hand van het licht zowel diafragma als sluitertijd en hoef je zelf niets in te stellen (de oorspronkelijke keuze van de camera kun je daarna zelf nog aanpassen). In de M-mode dien je zowel diafragma als sluitertijd zelf in te stellen en geeft de camera aan de hand van de EV-waarde aan of dat een correcte belichting oplevert. Kies ik in M-mode bv bij een bepaald diafragma een veel te korte sluitertijd, dan knippert (bij de 10D bv) het EV-streepje onder -2.

          Je idee om standaard met EV +0.3 te werken hoeft niet goed te zijn. Betekent ook niet dat de camera te zuinig is met zijn belichting. Ik heb zelf nog niet met een 300D gewerkt, maar ik vermoed dat die op 0 toch redelijk op de norm zal zitten. Waar je echter wel rekening mee moet houden, is de gebruikte lens. Ietwat grof uitgedrukt moet je bij de ene lens altijd iets overbelichten, bij de andere iets onderbelichten. Hou daarbij ook nog rekening met het feit dat overbelichting achteraf nauwelijks fatsoenlijk te corrigeren is, terwijl onderbelichting veel gemakkelijker gedoseerd is te corrigeren.

          Als al je foto's standaard (met die lens dus!) iets te donker zijn en op EV+0,3 wel correct, controleer dan eerst nog of je niet vaker last krijgt van overbelichte plekken. Is dat niet het geval, dan is voor die lens (en dus niet voor de 300D) een instelling van +0,3 waarschijnlijk goed.

          Comment


          • #6
            @ erik :

            dat van die lens zou wel kunnen kloppen. 't is 'maar' de kitlens, en das dus zeker geen gLas (understatement), kan zijn dat die wat minder licht doorlaat
            --
            Play Drakensang - a free online mmorpg

            Comment


            • #7
              Ha maar perrush, het is geen kwestie van kwaliteit van een lens, het is meer een 'eigenschap' van een lens en wat een gebruiker ermee doet.

              Als je mijn voorgaande verhaal doorneemt, zie je waarom. Stel nu eens even dat die 'maar' kitlens een lens is die slechts héél weinig licht zou doorlaten. De camera meet het licht dóór die lens. Dus als jij bv in A-mode de waarde F8 instelt en de lens zou erg weinig licht doorlaten, dan zet de camera daar gewoon een sluitertijd van 8 seconden tegenover...

              Comment

              Working...
              X