Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afwerking prints: glans, mat of pearl?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afwerking prints: glans, mat of pearl?

    Ik zou bij Profotonet afdrukken willen bestellen voor in mijn portfolio. Het zullen grote prints worden van ongeveer 27 x 35 cm. Het portfolio heeft glanzende, archival acetaat hoesjes.

    De maker van het portfolio zegt dat het geschikt is voor elke afwerking (glans, mat, pearl,...) maar ik weet niet wat kiezen.

    Ik heb er schrik voor dat die pearl een beetje kitscherig gaat worden. Zo'n parelmoer glans, dat lijkt me niet echt topklasse uitstralen. Of vergis ik mij?

    Matte prints lijken mij misschien eerder geschikt. Dan heb ik minder last van vingerafdrukken enzo, en de glanzende hoesjes zorgen ervoor dat de foto's weer wat meer glans zullen krijgen.

    Iemand tips? Ervaringen?
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

  • #2
    Re: Afwerking prints: glans, mat of pearl?

    Ik werk(te) ook met glanzende acetaat hoesjes in combinaties met matte afdrukken. Het is natuurlijk een persoonlijke keuze, maar ik vind het niet meer mooi. Foto's komen gewoon niet tot hun recht in die hoesjes vind ik. Gevolg bij mij was altijd dat de foto's bij een presentatie uit de hoesjes werden gehaald, wat allesbehalve handig is. Maar in essentie heeft dit natuurlijk niks te maken met de afwerking van de foto's. Ik laat wel nog altijd alles mat afdrukken wat voor "presentatie" gebruikt wordt: ik vind dat het mooiste en is zoals je zei best bestand tegen vlekken en vooral ook krassen...

    Succes ermee!

    Roeland
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

    Comment


    • #3
      Re: Afwerking prints: glans, mat of pearl?

      Ik vind die pearl heel knap. Gebruik ze zelf als ik mijn paardenfoto's op groot formaat moet afdrukken. Zeker blauw en grijstinten zijn heel knap. Ik hou er wel van en hoor van veel mensen dat zij het ook heel knap vinden. Je moet natuurlijk zelf zien of je ervoor bent of niet. Echt kitsch vind ik het niet, het is niet zo dat het ontzettend opvalt. Ik had ook eerst schrik dat wanneer ik vb. een vos paard zou fotograferen, ik plots een oranje paard zou krijgen door dat pareleffect maar die vrees bleek ongegrond.

      Met de hoesjes e.d. kan ik je niet helpen wegens geen ervaring. Maar ik ben wel tevreden over de kwaliteit van profotonet in het algemeen.
      http://blackletterday.wordpress.com

      Comment


      • #4
        Re: Afwerking prints: glans, mat of pearl?

        ik print zelf... op pearl (semigloss)... glanzend vind ik te blinkend, en mat is mooi maar zo gevoelig voor krassen...
        Last edited by d_oracle; 17 januari 2010, 23:15.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Afwerking prints: glans, mat of pearl?

          Ik print ook zelf... op Semigloss en Archival matte van Epson. Fijne resultaten
          Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

          Comment


          • #6
            Re: Afwerking prints: glans, mat of pearl?

            ik print met Canonprinter op semi-glosspapier van Canon.
            Ben daar tevreden van.
            Semi-gloss heet ook wel satin of pearl naargelang de fabrikant.
            Laat je niet misleiden door de term "pearl", het is niet dat de parels dik op het papier liggen.
            Dus kitcherig zou ik het niet noemen

            Comment

            Working...
            X