Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laag-bij-de-grond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Laag-bij-de-grond

    Met mijn Manfrotto statief kan ik niet laag genoeg bij de grond, om bvb paddestoelen te fotograferen (met een D-SLR).
    Met mijn BG eronder kom ik hooguit tot 45-50cm van de grond.
    Gevolg, moeilijk om mooie DOF te krijgen, omdat je de achterliggend ruimte van te hoog fotografeert, en dus ook scherp in beeld komt.
    Ik zou ze liever eens van vlak boven de grond fotograferen.
    Geeft ook mooier perspectief en geen last van scherpe achtergrond.
    Wie kan er tips bezorgen ?
    Ik heb al eens iets gelezen over een rijstzak ( ).
    Wat kan ik mij daar bij voorstellen ?

    Reken in een bos, zonder zon, op 1/2 à 2 sec belichting, bij f11/f16, 800ASA. Stevige steun is dus gewenst !
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

  • #2
    tja dan moet je zelf ook op de grond gaan liggen om door je zoeker te kijken, met een rijstzak , of zakje met zand kanje daar je cam op leggen, die ligt dan echt heel stabiel (niet zoals een statief maar toch)
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

    Comment


    • #3
      weet niet welk nr statief je hebt maar bij mijn manfrotto
      kan je de middenzuil omdraaien zodat je dichter bij de grond kan komen
      dan hangt je foto toestel wel op zijn kop maar dat kan je wel weer in de computer veranderen

      Groetjes NoName
      D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
      www.langenacker.nl

      Comment


      • #4
        Hallo Dama,

        Ja, die rijstzak kan je proberen maar er bestaan ook statieven waar je je camera onderaan de middenste staaf kan bevestigen ( weliswaar omgekeerd dus maar zo kom je heel dicht bij de grond). Misschien is dit ook mogelijk bij je statief: even checken !
        Saluti,

        Pascal

        Comment


        • #5
          Hij was me dus weeral voor, die Man Zonder Naam !
          "Great minds think alike" zullen we maar zeggen zeker ?
          Saluti,

          Pascal

          Comment


          • #6
            Ik heb de 190 "silver", kop 141RC.
            Onderaan de zuil zit een rubberen "arret".
            Deze kan er niet af (denk ik). Moest dat kunnen, dan kan idd die zuil omgekeerd gemonteerd worden.
            Originally posted by NoName
            weet niet welk nr statief je hebt maar bij mijn manfrotto
            kan je de middenzuil omdraaien zodat je dichter bij de grond kan komen
            dan hangt je foto toestel wel op zijn kop maar dat kan je wel weer in de computer veranderen

            Groetjes NoName
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #7
              Is die rijstzak dan een soort "kersenpitten kussen" ?
              Of hoe moet ik dat zien ? Is dit in de handel te koop, of is dit doe-het-zelf ?
              www.damafoto.be
              Facebook Damafoto

              Comment


              • #8
                Ja maar dan met rijst
                zelf maken is het goedkoopste
                D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                www.langenacker.nl

                Comment


                • #9
                  Ik heb dat anders opgelost. Ik bezit nog mijn vergroter van Durtst om foto's te ontwikklen. Ik gebruik de staander en plank van mijn oude vergroter. Daar waar je de vergroterkop monteer, heb ik de kop van mijn statief op geplaatst. Ik kan zo tot plus minus 10 cm van de grond met de lens. Dank zij de kop van mijn statief kan ik zwenken in vele richtingen. Op de plank kan je eventueel wat tegengewicht gebruiken als je de camera gebruikt zoals op de foto afgebeeld. Je kan ook recht van boven aan naar beneden toe fotograferen. Nadeel is wel wat complex om mee te nemen in de natuur. Doch niet onmogelijk daar je alles snel kan monteren en demonteren. De camera welke ik gebruikte op de foto is uiteraard nu geen digitale daar ik mijn toestel nodig had om de foto te kunnen nemen. Beoordeel me nu niet op de kwaliteit van de foto. Het gaat hier enkel om het idee hoe je het kan oplossen.
                  Spookys Fotoweb
                  BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by NoName
                    weet niet welk nr statief je hebt maar bij mijn manfrotto
                    kan je de middenzuil omdraaien zodat je dichter bij de grond kan komen
                    dan hangt je foto toestel wel op zijn kop maar dat kan je wel weer in de computer veranderen

                    Groetjes NoName
                    Heb dit zelfs eens geprobeerd en vind dat verschrikkelijk onhandig.

                    Vind de rijstzak/bonenzak/of wat dan ook -zak het simpelste, als je niet volledig wil liggen op de grond heb je voor de meeste DSLR toestellen wel een opzetstuk zodat je van bovenuit kunt kijken, in veel gevallen met een kleine vergroting en soms nog een grotere vergroting voor het centrale deel (bv de canon C??? heeft een 1,25 vergroting en voor het centrale deel een 2,5, wat handig kan zijn om
                    scherpte te controleren.

                    Met een langere tele kan ook helpen om met uw gewone statief niet van helemaal boven te moeten fotograferen
                    Groetjes,
                    Arvid


                    Reis- en fotowebsite

                    Comment

                    Working...
                    X