PDA

Volledige versie bekijken : Taks op eigen vakantiefoto's

Ardesign
13 januari 2010, 15:11
Vanaf 1 februari moeten consumenten voor USB-sticks, settopboxen, mp3-spelers en externe harde schijven een extra kopieertaks betalen.

Lees dit artikel net in gazet van antwerpen ,hier de url http://www.gva.be/nieuws/binnenland/video/extern-belasting-op-eigen-vakantiefoto-s-kan-toch-niet.aspx

Groetjes

Ardesign

johan de man
13 januari 2010, 15:13
Daarnet 5 dvd-rw's gekocht als backup van mijn documenten.

12 euro. Hallo kroket !

Tyrr
13 januari 2010, 15:15
er hangt hier nog ergens een draadje over rond ;)
in elk geval, ik heb dan betaalt voor de auteursrechten en hoef me zelfs niet meer schuldig te voelen als ik ergens muziek van iemand krijg die misschien niet zo heel koosjer is. Ik heb er uiteindelijk voor betaalt :B
Langs de andere kant zie ik geen cent van dat geld voor de foto's die ik op mijn schijven heb staan. en daar heb ik wel de volledige auteursrechten op.

VerSeg
13 januari 2010, 18:42
hoef me zelfs niet meer schuldig te voelen als ik ergens muziek van iemand krijg die misschien niet zo heel koosjer is. Ik heb er uiteindelijk voor betaalt :BVergeet deze stelling maar.
Je betaalt kopieerrechten voor officiëel aangekochte zaken waar je al op betaald hebt.
Als ze u pakken met illegale kopietjes heb je toch nog steeds prijs. ;)

Je kan het vergelijken met rijtaks ... het geeft u het recht te rijden maar niet om overtredingen te begaan.

Tyrr
14 januari 2010, 12:58
ik heb het dan ook over mijn eigen geweten hé ;)
als ik nu ergens iets van het net download waar ik eigenlijk voor zou moeten betalen maar dat niet doe, heb ik meer redenen om mij schuldig te voelen en het niet te doen dan wanneer ik er toch al een taks op betaalt heb :green:

Matthias
14 januari 2010, 13:36
iemand een idee hoeveel dit gaat zijn?
gaat het echt een grote som worden (grootorde 10-30%) of is het miniem zoals de recupelbijdrage (meestal slechts een paar tientallen eurocentjes voor kleine toestellen)

zunoel
14 januari 2010, 13:48
iemand een idee hoeveel dit gaat zijn?
gaat het echt een grote som worden (grootorde 10-30%) of is het miniem zoals de recupelbijdrage (meestal slechts een paar tientallen eurocentjes voor kleine toestellen)

http://www.auvibel.be/nl/index.html ;)

Tyrr
14 januari 2010, 13:59
http://www.auvibel.be/nl/index.html ;)

ongeveer 5 à 10% dus

Control-Z
14 januari 2010, 20:58
of het nu een grote som of een kleine is, het blijft zakkenrollerij, en daar is de overheid een meester in. :mad: :bom:

RUPSELKOPKE
14 januari 2010, 21:24
of het nu een grote som of een kleine is, het blijft zakkenrollerij, en daar is de overheid een meester in. :mad: :bom:

Dan gaan we voorlopig toch in het buitenland onze inkopen doen hé.......tis maar pas wanneer er taks op de lucht komt die je in en uitademd dat we ongerust moeten worden.Kan niet lang meer duren......ze zijn er vast en zeker mee bezig.

Powaqqatsi
14 januari 2010, 22:26
Ik denk dat ik na een paar maanden eens een factuur ga sturen naar Auvibel, aangetekend. Om mijn auteursrechten terug te vorderen.

Dit is echt een van de meest schandalige richtlijnen/wetten/hoe je het ook noemt die er de laatste tjid zijn doorgekomen.

Moest ik geld teveel hebben zou ik met plezier de overheid een proces aandoen hiervoor.
En dan spreek ik nog niet over de afpersingstactieken die ze bij Auvibel hanteren als je bijvoorbeeld DVD's op eBay verkoopt.

En in het buitenland kopen (via internet) zal niet lang duren. Lege CD/DVD worden ook al niet meer geleverd naar België vanuit het buitenland. Zal waarschijnlijk hetzelfde worden voor harde schijven, sticks enz.

Tyrr
14 januari 2010, 23:23
Ik denk dat ik na een paar maanden eens een factuur ga sturen naar Auvibel, aangetekend. Om mijn auteursrechten terug te vorderen.

Dit is echt een van de meest schandalige richtlijnen/wetten/hoe je het ook noemt die er de laatste tjid zijn doorgekomen.

Moest ik geld teveel hebben zou ik met plezier de overheid een proces aandoen hiervoor.
En dan spreek ik nog niet over de afpersingstactieken die ze bij Auvibel hanteren als je bijvoorbeeld DVD's op eBay verkoopt.

En in het buitenland kopen (via internet) zal niet lang duren. Lege CD/DVD worden ook al niet meer geleverd naar België vanuit het buitenland. Zal waarschijnlijk hetzelfde worden voor harde schijven, sticks enz.

Nederland is niet ver ;)
Desnoods groepsaankoop od hé
maar die brief is misschien geen slecht idee :p

Powaqqatsi
15 januari 2010, 23:01
Nederland is niet ver ;)

Neen inderdaad maar het gaat om het principe. Ik zou niet naar Nederland, of eender welk laten moeten rijden om voor een "normale" prijs hardware te kunnen kopen.

Ozric
16 januari 2010, 00:14
Nederland is niet ver ;)

Nee idd, ongeveer 100m van mijn deur. :p :G

Grts,
Ozric

Guest13
16 januari 2010, 10:00
ffffffffffff

Ardesign
16 januari 2010, 10:09
Ik vindt het een super idee van Tyrr om groepsaankopen te doen ,als je dan ineens genoeg kan meebrengen zal er waarschijnlijk nog wel iets van de prijs afgaan !!!

Laat maar op tijd iets weten ben geintresseerd ,maar dan zullen we nog voor 1 februari 2010 een super aankoop moeten kunnen doen ,want anders gaat die stomme wet invoegen.

Grtz

Ardesign

Nederland is niet ver ;)
Desnoods groepsaankoop od hé
maar die brief is misschien geen slecht idee :p

aaron
18 januari 2010, 09:03
Ik betaal met veel plezier een cdtje en probeer zo weinig mogelijk te downloaden,
waarom ?
Die mensen moeten ook brood op de plank krijgen voor hun gezin. Waarom zijn concerten dan zo duur ? Het is nog de enige manier als artiest om nog geld te verdienen.
Ik heb veel liever een cdtje dan een bestand op me pc.
( om mijn menig te geven tegenover auteursrechten en taksen)

Guest13
18 januari 2010, 09:14
dddddddddd

Matthias
18 januari 2010, 13:46
gaat deze taks (oei sorry meneer v. Q. ik bedoel "heffing":p) dan ooit wel gebruikt worden voor wat ze echt bedoelt is?

om het intellectueel eigendom van auteurs te beschermen...
sorry maar 95% van de MP3 beluisteraars hebben volgens mij maar een fractie (of helemaal geen) legale mp3'tjes staan hoor... dus in dat geval (hoe illegaal het ook is) is die heffing vrij nutteloos én daarvoor dient hij ook niet zegt Q

pfff onzin, pure onzin

dengregg
18 januari 2010, 15:39
Nederland is niet ver ;)

in nederland hebben ze dan weer stichting thuiskopie en je raadt nooit waar die een extra heffing op hebben...

aaron
18 januari 2010, 21:57
Groot gelijk, maar ik fotografeer, en moet veel cd's hebben, om weg te geven met die fotos, en ???? waarom ik dan Asubel ???
En eerlijk ge schrijft ook : "en probeer zo weinig mogelijk te downloaden,"
Wat ik meestal doe
en is een paar mp3 tjes downloaden
vind ik de artiest goed
koop ik gwn een cd
vind ik het minder
dan koop ik geen cd en laat ik het voor wat het is.

tourleader
18 januari 2010, 22:08
één adres : http://www.cdrwinkel.com/ in nederland

Zij leveren wel enkel aan een nederlands adres, en niet in Belgie

SPOT GOEDKOOP !!

Tyrr
19 januari 2010, 11:20
één adres : http://www.cdrwinkel.com/ in nederland

Zij leveren wel enkel aan een nederlands adres, en niet in Belgie

SPOT GOEDKOOP !!

aan een nederlands adres moet hier niet zo moeilijk te komen zijn :p
maar als er in ned ook een taks op is, is het daar misschien dezelfde prijs? voor een HD van 1TB en meer maakt 9 euro niet zo veel, maar voor cd's en DVD is het verschil wel enorm.
taks of heffing, wath is the difference?

dredalious
22 januari 2010, 18:34
m'n ouders en m'n tante passeren geregeld duitsland/luxemburg, als ik iets nodig heb brengen ze het wel mee dan (gebruik nog amper CD/DVD's, 1 spindel van elk op een jaar max). Heb nog niet gekeken of die tax ook voor externe HD's (en interne HD's) geld, maar die komen bij mij meestal van NL (web)winkels (velen hebben ook een .be of zelfs een volledige belgische winkel) omdat het pakken goedkoper is dan de gewone belgische winkel, dunno of die tax ook in NL is.
Kortom, het is voor de consument nu meer dan ooit nodig om goed uit te kijken waar hij z'n gerief haalt. En spijtig voor de Belgische economie betekend dit veelal over de grens gaan shoppen.

Sannepoes
22 januari 2010, 18:51
Hmm, ben ik goed mee als ik lees dat ik voor mijn USB-stick auteursrechten moet betalen als ik daarop mijn lesvoorbereidingen "vervoer"?

Rudy M.
22 januari 2010, 21:24
Hmm, ben ik goed mee als ik lees dat ik voor mijn USB-stick auteursrechten moet betalen als ik daarop mijn lesvoorbereidingen "vervoer"?

Yep daar lijkt het op, plus 6% BTW op die heffing indien ik de website van auvibel goed begrijp :mad:

Black B@ndit
23 januari 2010, 10:54
Net zoals bij Sabam zal het geïnde geld waarschijnlijk vooral dienen om Auvibel zelf te laten draaien (lonen van de medewerkers, onkosten, huur gebouwen...).
En het deeltje dat er dan nog overblijft zal dan onder de bekendste (best verdienende) artiesten te verdelen, en die hebben dat minder nodig dan de beginnende artiesten...

Er zal dus weer bijzonder weinig geld terechtkomen bij de mensen die het echt nodig hebben...

We betalen dus vooral om de medewerkers van Auvibel van "den dop" te houden:rolleyes:.

Dieter.C
23 januari 2010, 17:07
Net zoals bij Sabam zal het geïnde geld waarschijnlijk vooral dienen om Auvibel zelf te laten draaien (lonen van de medewerkers, onkosten, huur gebouwen...).
En het deeltje dat er dan nog overblijft zal dan onder de bekendste (best verdienende) artiesten te verdelen, en die hebben dat minder nodig dan de beginnende artiesten...

Zit er dik in, vrienden van mij hebben een metal groepje. eigen nummers. aangegeven bij sabam... Optredens die de organisator aangeeft bij sabam... En wat leverde hen dit tot nu toe op (en we spreken nu niet over 3 show's of zo, deze gasten hebben al heel wat zaaltjes platgespeeld)?? NIETS!! Zij hebben GEEN EURO GEZIEN van heren sabam.
Dit zal hier hoogst waarschijnlijk hetzelfde zijn.

Dus.. algemene boycot op de aankoop van deze producten, proberen natie-wijd te gaan, geen belg die nog zulke hardware in België koopt!

Ik wijger een 'heffing' te betalen om een of andere clouseau te 'sponseren' door mijn eigen hobby uit te oefenen!

kpas
25 januari 2010, 11:20
Interne HS's zijn computeronderdelen en niet onderhevig aan de nieuwe tax.

Nu bestaar een lege cases (zonder extra Tax) waar je die "computeronderdelen" kan inbouwen.

Zo maak je een goedkope externe HD.

Matthias
25 januari 2010, 11:44
Interne HS's zijn computeronderdelen en niet onderhevig aan de nieuwe tax.

Nu bestaar een lege cases (zonder extra Tax) waar je die "computeronderdelen" kan inbouwen.

Zo maak je een goedkope externe HD.

niet dat het uitmaakt, maar wettelijk gezien, is dat dan niet illegaal? :rolleyes:

vonkske
25 januari 2010, 12:12
Waarom zou dit illegaal zijn?
Je mag hier toch vrij een interne HD en een case kopen ?
Je mag ook vrij in het buitenland een externe HD kopen.
Ik zou me er echt geen problemen in maken en er verder over zwijgen: de wetgever leest misschien mee ;)

Rudy M.
25 januari 2010, 23:26
niet dat het uitmaakt, maar wettelijk gezien, is dat dan niet illegaal? :rolleyes:

Niks illigaals aan, gewoon de gebruikelijke achterdeurtjes in onze Belgische wetgeving:rolleyes::D:D:D

Guest13
26 januari 2010, 09:19
yyyyyyyyyyy

Hasseltenaar
26 januari 2010, 10:44
het is wel spijtig dat we ons gelijk moeten halen via "achterdeurtjes"
waarom kan het niet legaal ??????? :B

Dat is toch legaal!? :confused:

Mvg.
Robert

Matthias
26 januari 2010, 11:27