Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

regel 2 van reglement is onzin

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • regel 2 van reglement is onzin

    Ik wil toch even mijn opinie kwijt over regel 2 van het reglement : "De foto moet zijn gemaakt NADAT het opgegeven onderwerp bekend is gemaakt. Een foto uit je archief mag dus niet worden ingezonden".

    De bedoeling van een challenge moet zijn:
    (1) hoogstaande foto's aan te trekken inzake creativiteit en techniek
    (2) een forum te bieden om foto's te bespreken en elkaars beoordeling te begrijpen - zie ook Gerda's "vind het toch jammer..." post
    (3) en dus met zijn allen steeds vooruit te gaan

    Regel 2 draagt op geen enkele manier bij tot een van deze doelstellingen, in tegendeel. De "moet hier en nu gebeuren" dimensie van regel 2 is volkomen artificieel.

    Een gevolg hiervan is in elk geval dat ik minder zal deelnemen, niet omdat ik mij stoor aan het reglement (als je deelneemt, moet je het reglement aanvaarden en dus niet over zeuren), maar gewoonweg omdat ik minder tijd aan mijn fotografie kan besteden dan (blijkbaar vele) anderen. Het kunnen gebruiken van bestaande opnames zou hier in elk geval helpen...

    Groeten,

    Marcvc

    PS - nu we het er toch over hebben; het succes van forums zoals "beoordeel mijn foto" en "showcase" wordt duidelijk gevoed door mensen die een groot deel van hun tijd aan hun hobby kunnen spenderen en actief zijn in die forums. Ik heb hier absoluut GEEN probleem mee - die mensen maken voor een groot stuk het succes van Belgium Digital. Het voordeel dat de challenge heeft is dat iedereen gelijk is voor de wet: EEN onderwerp en EEN foto per maand... Regel 2 compromiteert dit weer een beetje.
    Marcvc
    http://marcvancanneyt.wordpress.com

  • #2
    Blij dat je op zijn minst het regelment aanvaard.

    Maar de bedoeling die WIJ hebben met de challenge is juist NIET hoogstaande foto's aan te trekken in creativiteit en techniek; het is eerder Creatief leren omgaan met fotografie op basis van een maandelijks vastgelegd onderwerp, kijken en leren van anderen over hoe het ondewerp wordt geïnterpreteerd en in beeld gebracht.

    Challenge is uitdaging, zo staat het ook in het reglement; als we met zijn allen gewoon een foto posten uit onze rijk gevuld archief dan is de uitdaging weg en kunnen we het even goed een fotowedstrijd noemen; maar dat is het niet.

    Hoe denk jij het meest vooruit te gaan? Door de beste foto te zoeken op je schijf die aansluit bij je onderwerp en waar velen misschien zelfs niet meer weten hoe en in welke omstandigheden die foto gemaakt was. Of door eerst even na te denken over het onderwerp en dan je gedachten om te zetten in de praktijk..., de foto's te bekijken en eventueel bijsturen en opnieuw beginnen.

    Het klopt, de challenge vraagt wat tijd, maar als het aantal deelnemers daardoor terugvalt tot de helft: mij niet gelaten; ik beoordeel liever 50 foto's genomen door mensen die nagedacht hebben over de challenge dan 200 foto's uit het archief...

    Christian D.

    Comment


    • #3
      Originally posted by BD Moderator Challenge

      Maar de bedoeling die WIJ hebben met de challenge is juist NIET hoogstaande foto's aan te trekken in creativiteit en techniek; het is eerder Creatief leren omgaan met fotografie op basis van een maandelijks vastgelegd onderwerp, kijken en leren van anderen over hoe het ondewerp wordt geïnterpreteerd en in beeld gebracht.
      Het is mij nu duidelijk geworden dat er meer nadruk gelegd wordt op de "challenge" - een gegeven opdracht zo goed mogelijk en creatief invullen. Ik had dit niet zo expliciet gevonden in de "Sticky". Een suggestie is misschien om bovenstaande paragraaf toe te voegen aan de sticky, ter verduidelijking.
      De eerste zin vind ik wel een beetje extreem gesteld hoor - ik hoop het uiteindelijk wel de bedoeling is om "hoogstaande foto's aan te trekken in creativiteit en techniek". Het enige verschil is dat die bij de Challenge tijdens de periode van de Challenge moeten worden gemaakt. Ik denk dat we het dus EENS zijn.


      Challenge is uitdaging, zo staat het ook in het reglement; als we met zijn allen gewoon een foto posten uit onze rijk gevuld archief dan is de uitdaging weg en kunnen we het even goed een fotowedstrijd noemen; maar dat is het niet.
      Mijn interpretatie stond dichter bij fotowedstrijd, maar dit is nu duidelijker geworden, waarvoor dank.

      Hoe denk jij het meest vooruit te gaan? Door de beste foto te zoeken op je schijf die aansluit bij je onderwerp en waar velen misschien zelfs niet meer weten hoe en in welke omstandigheden die foto gemaakt was. Of door eerst even na te denken over het onderwerp en dan je gedachten om te zetten in de praktijk..., de foto's te bekijken en eventueel bijsturen en opnieuw beginnen.
      Als ik eerlijk ben dan heb ik vooral bijgeleerd door foto's en technieken van professionele fotografen te bestuderen en te proberen - en in vele fotoboeken te kijken (werk van bijvoorbeeld Michael Freeman en Mihael Busselle).

      Het klopt, de challenge vraagt wat tijd, maar als het aantal deelnemers daardoor terugvalt tot de helft: mij niet gelaten; ik beoordeel liever 50 foto's genomen door mensen die nagedacht hebben over de challenge dan 200 foto's uit het archief...
      Deze opmerking vind ik een beetje onheus (zeker van de moderator). Je impliceert nu dat mensen alleen nadenken over hun foto als ze meedoen aan de challenge? Souvenier-kiekjes terzijde gelaten, heb ik niets in mijn archief waar niet over nagedacht is, meestal op het moment zelf bij het maken van de opname (compositie, belichting, DOF) maar soms ook nadien, bij de selectie.
      Marcvc
      http://marcvancanneyt.wordpress.com

      Comment


      • #4

        Deze opmerking vind ik een beetje onheus (zeker van de moderator). Je impliceert nu dat mensen alleen nadenken over hun foto als ze meedoen aan de challenge? Souvenier-kiekjes terzijde gelaten, heb ik niets in mijn archief waar niet over nagedacht is, meestal op het moment zelf bij het maken van de opname (compositie, belichting, DOF) maar soms ook nadien, bij de selectie.
        Ok, ik geef toe dat deze uitspraak nogal zwaar klinkt; maar ik wou gewoon even een punt maken en soms moet je daarbij een beetje overdrijven. Er zijn er zeker, en hopelijk is dat de meerderheid, die over hun foto's nadenken. Ik had het inderdaad over de souvenierkiekjes en geloof me zo zaten er tot hiertoe in elke challenge wel een paar...

        Voor de rest ben ik blij dat je nu de werkelijke betekenis van de challenge kent!
        Christian D.

        Comment

        Working...
        X