Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auvibel aangescherpt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Auvibel aangescherpt

    Belgische overheid verbreedt kopieerheffing naar meer media

    De Belgische overheid gaat vanaf 1 februari de kopieerheffing op geheugendragers verbreden naar onder andere usb-sticks en harddisks. Belangenvereniging Tik noemt de heffing oneerlijk en stelt dat het illegaal kopiëren juist zal toenemen.

    Federaal minister van Economische Zaken Van Quickenborne heeft in alle stilte middels een ministerieel besluit de Auvibel-belasting aangescherpt en uitgebreid. Het met de thuiskopieheffing opgehaalde geld zou gebruikt worden om auteurs, artiesten en producenten een vergoeding te geven voor het kopiëren van content door consumenten. De verbrede Auvibel-regeling voorziet nu ook in extra heffingen op onder andere extern harde schijven, usb-sticks, settopboxen en geheugenkaartjes.

    De nieuwe regeling, die op 23 december in het Belgisch staatsblad werd gepubliceerd, gaat in op 1 april 2010, maar artikel 4 zal al op 1 februari van kracht worden. Juist in dit artikel is de kopieerheffing op de verschillende gegevensdragers vastgelegd. Zo moet er vanaf 1 februari voor een iPod Touch met 64GB aan flashopslag 3 euro extra betaald worden. Een settopbox met een 500GB harddisk is belast met 10,75 euro, terwijl een externe harddisk van 1TB of groter 9 euro moet opbrengen. Ook wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten apparaten met dezelfde opslagcapaciteit: een mp3-speler met 16GB flashgeheugen heeft een Auvibel-taks van 3 euro, terwijl voor een usb-stick met een identieke capaciteit 1,35 euro aan kopieerheffing betaald moet worden.

    Belangenvereniging Tik stelt dat de consument opnieuw het slachtoffer is van extra heffingen en dat de verhogingen alleen maar voor een toename van het illegaal kopiëren zullen zorgen. Daarnaast zouden consumenten die op legale wijze muziek kopen, dubbel belast worden, en is de organisatie er allerminst zeker van dat het opgehaalde geld daadwerkelijk bij artiesten terecht zal komen. Tik roept dan ook op om samen met andere belangenverenigingen met Van Quickenborne om tafel te gaan zitten, maar de minister zou tot nu toe afwijzend hebben gereageerd.
    Bron: http://tweakers.net/nieuws/64607/bel...eer-media.html

    Krijg je daar als auteur, fotograaf dan ook effectief iets van terug of is het gewoon lafweg een verborgen belasting..



    PS: Misschien op het randje van een Maatschappelijke Discussie, maar aangezien het ons ook aanbelangd, dacht ik dat dit wel kon?
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

  • #2
    Re: Auvibel aangescherpt

    Weer eens prachtig voorbeeld van het feit dat het bestuur van ons belgenlandje compleet van de pot gerukt is.

    Ik dacht dat er zoiets bestond als "onschuldig tot het tegendeel bewezen is" in Belgie, blijkbaar klopt dit niet (meer)?

    Het is toch compleet abnormaal dat als je een opslagmedium (CD, DVD, USB opslag, etc etc.) in de winkel koopt, men automatisch gaat aannemen dat je dat sowieso voor opslag van illigaal (of illigaal verworven) data gaat gebruiken.

    Het is ook helemaal ziekelijk dat ik als brave burger moet opdraaien omdat mijn buurman zijn opslagmedia voor illigale doeleinden gebruikt. Gaan ze vervolgens ook heffingen op de verkoop van auto's invoeren, omdat er mensen zijn die te snel rijden met hun wagen?

    En neen Destn, ik betwijfel sterk dat jij of ik als prof. fotograaf van die heffingen iets gaan zien, als jij morgen slachtoffer van copyright schending bent zal je zelf een advocaat moeten aanstellen en alle bijkomende kosten moeten dragen die bij zo'n process bijkomen. De enigste manier dat je die kosten gaat terugzien is door het process te winnen en dan ook nog de tegenpartij voor die kosten laten op te draaien.

    Edit:
    Hier komt nog bij, dat de mensen die echt op grote schaal illigale data verspreiden en uitwisselen, hun gegevensdragers gewoon in het buitenland gaan kopen waar deze heffingen niet van toepassingen zijn.
    Zoals bij reeds zovele zaken is de brave Belgsiche burger weer de dupe terwijl de echte misdadigers vrijuit gaan.
    Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
    Foto-Alex

    Comment


    • #3
      Re: Auvibel aangescherpt

      Wat met deze stelling vanop Tweakers:

      Mensen, tweakers, dit is de beste regel die ooit uitgevonden is, met deze wil de overheid van België eigenlijk gewoon zeggen dat je vrij bent om te downloaden, immers je hebt al betaald voordat je de misdaad hebt gedaan, dus volgens mij ben je wettelijk beschermd? Je kan toch niet 2x veroordeeld worden voor dezelfde misdaad.
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #4
        Re: Auvibel aangescherpt

        Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
        Wat met deze stelling vanop Tweakers:
        Denk niet dat die stelling gaat opgaan in een rechtzaal als ze je aanklagen voor het verspreiden van illigale data...
        Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
        Foto-Alex

        Comment


        • #5
          Re: Auvibel aangescherpt

          voor het verspreiden niet maar op het bezit van ill. copyen blijkbaar wel

          Comment


          • #6
            Re: Auvibel aangescherpt

            Ze zijn weer goed bezig.

            Ik haal nooit muziek van het internet, en ze gaan mij net zo goed die extra belasting laten betalen om mijn eigen foto's te kunnen opslaan.

            Dat wil dus ook zeggen dat elke computer duurder zal worden.

            De harde schijven zullen we dan maar in het buitenland halen of bestellen, dan lopen ze de BTW ook nog mis. Het zal dus gewoon minder opbrengen voor de Belgische staat.
            Ik heb ook al heel wat accu's besteld in het buitenland, net omdat ze daarvoor ook veel teveel vragen in Belgie. In nederland zijn ze bijvoorbeeld al heel wat goedkoper dan hier, omdat hier de "recyclagebelasting" veel hoger is.
            Je koopt een accu of batterij, je levert ze terug in na gebruik, en de fabrikant krijgt een heleboel gratis grondstoffen om nieuwe accu's en batterijen te maken... En dan moet je er nog eens een heleboel taks op betalen bij aankoop.

            Die van Sabam maken het de fotografen die reeksen willen maken op muziek ook al zo moeilijk, daar zijn ze ook bezig met een grote aanpassing van hun eigen wetten.
            Zo ben je binnenkort al bijna verplicht om een harde schijf (kassa voor Auvibel dus) aan te kopen met muziek die nog mag worden gebruikt in reeksen, andere muziek is niet meer toegelaten.

            Het wordt er dus niet gemakkelijker en goedkoper op volgend jaar.
            Ze blijven altijd wel nieuwe taksen uitvinden om meer geld uit onze zakken te halen...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Auvibel aangescherpt

              Oorspronkelijk geplaatst door vyruz Bekijk bericht
              Denk niet dat die stelling gaat opgaan in een rechtzaal als ze je aanklagen voor het verspreiden van illigale data...
              mss verspreiden niet maar copieren moet dus zonder probleem lukken.
              je hebt idd al betaald.
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: Auvibel aangescherpt

                Op homerecording.be is men bezig met het opstellen van een brief en petitie.

                Misschien de krachten bundelen? Kan een moderator misschien contact opnemen met de moderator aldaar (Billybear) om één en ander te coordineren?
                Via: webmaster at homerecording dot be
                Last edited by Hermax; 30 december 2009, 10:14.

                Comment


                • #9
                  Re: Auvibel aangescherpt

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ze zijn weer goed bezig.

                  Ik haal nooit muziek van het internet, en ze gaan mij net zo goed die extra belasting laten betalen om mijn eigen foto's te kunnen opslaan.
                  idem hier, ik hou me niet bezig met muziek op internet, mijn usb stick dient enkel om eigen foto's over te brengen.
                  dit is de zoveelste verdoken belasting.
                  schandalig !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Auvibel aangescherpt

                    usb gaat ook mee naar fotoclub.
                    hoe moet het anders?
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Auvibel aangescherpt

                      Op die link op Homerecording.be las ik een post van iemand waar instond dat de BTW (21%) na deze heffing toegepast wordt, kan iemand dit bevestigen?
                      Dat zou namelijk het spelletje echt smerig maken, extra heffing en BTW achteraf berekenen = meer inkomsten voor de staat.
                      Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                      Foto-Alex

                      Comment


                      • #12
                        Re: Auvibel aangescherpt

                        btw aanrekenen op een tax, volgens mij is dat illegaal.
                        want een tax is geen toegevoegde waarde aan het product.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Auvibel aangescherpt

                          Dan zal ik m'n zwartwerk wat moeten opdrijven.
                          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Auvibel aangescherpt

                            Ik stel voor om een reactie te sturen naar de verantwoordelijke:
                            Zijn info email staat hier, de mijne is al verstuurd.



                            Als er niets wordt gedaan dan is het permanent.
                            Ik heb zelf alles 100% legaal, en word niet graag gestraft met een boete voor iets waar ik niet aan mee doe.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Auvibel aangescherpt

                              Oorspronkelijk geplaatst door Olaf Bekijk bericht
                              Ik stel voor om een reactie te sturen naar de verantwoordelijke:
                              Zijn info email staat hier, de mijne is al verstuurd.



                              Als er niets wordt gedaan dan is het permanent.
                              Ik heb zelf alles 100% legaal, en word niet graag gestraft met een boete voor iets waar ik niet aan mee doe.
                              Zijn Kafka meldpunt lijkt me wel de ideale plaats
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                              Comment

                              Working...
                              X