Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke vakliteratuur lees jij? Welk magazine?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke vakliteratuur lees jij? Welk magazine?

    Ben op zoek naar een goed magazine over fotografie.
    Shoot is een bekend en dat heb ik al omdat ik lid ben van de Vzw.
    Maar misschien zijn er nog andere bladen die te verkrijgen zijn bij de boekenhandel?
    Welk magazinelees jij?
    Welk magazine lijken voor u het interessantste qua inhoud, onderwerpen, prijs voor een jaarabonnement?
    Graag jullie mening hierover!

    grt

    Tom

  • #2
    Re: Welke vakliteratuur lees jij? Welk magazine?

    De meeste magazines stellen me behoorlijk teleur, voor mij is internet een veel waardevollere bron van informatie (dpreview, fred miranda, Belgium digital, Google, ...)

    Naast hun prijzen die meestal belachelijk hoog zijn (Shoot is hier een uitzondering dankzij mijn lidmaatschap bij bd) mis ik meestal interessante inhoud ...

    Photodigitaal - 4.95€ - 98blz en véél reclame
    zoom.nl - 4.95€ - al iets meer hands-on, en minder overheersende reclame
    shoot - gratis als je lid bent van bd - 4.99€ - iets teveel verhaal en te weinig technisch/hands-on...
    (prijzen zijn per uitgave)

    internet - gratis
    Last edited by RikH; 29 december 2009, 21:26.
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

    Comment


    • #3
      Re: Welke vakliteratuur lees jij? Welk magazine?

      Als je Frans goed genoeg is: "Chasseur d'Images" en "Réponses Photo". Geen idee van prijs, ik koop ze niet elke maand.

      De testen en portfolios die erin staan zijn de moeite vind ik, zeker zo goed als wat je online vindt. En prettiger te lezen. Ze geven overigens ook een beetje tegengewicht tegen de vooral Amerikaanse reviewsites.

      Comment


      • #4
        Re: Welke vakliteratuur lees jij? Welk magazine?

        Ontopic: Ik lees shoot ,maar:

        offtopic:
        Ik treed RikH bij in zijn mening.
        Zoals gezegd , ik krijg als betalend BD-lid regelmatig Shoot in de bus, en koop daarnaast ook nog wel eens een ander foto-magazine.
        Het is echter zeer lang geleden dat ik in eender welk magazine (zelfs niet beperkt op foto-magazines) iets echt nieuw gelezen heb. Dikwijls als ik iets in een magazine lees, denk ik van "ah, dat stond vorige maand op DPReview", of "hmm, dat heb ik vorige week op Engadget gelezen".
        Wat volgens mij echter een logisch iets is, en stilaan de dood van zowat alle magazines gaat betekenen, is dat internet in veel gevallen betere, recentere en vooral meer informatie bevat, en nog eens gratis is ook.

        Neem nu een schoolvoorbeeld, je wil een nieuwe lens kopen, een nieuw model dat juist op de markt is. Natuurlijk wil je eerst graag weten wat de bevindingen over die specifieke lens zijn.
        1. De wereld van magazines:
        Als je een abbo op een bepaald magazine hebt, moet je al geluk hebben dat ze de lens waar je interesse in hebt toevallig getest hebben. Of je moet op zoek gaan naar een ander magazine waar je ze lens in getest hebben. Persoonlijk lees ik altijd graag testverslagen van verschillende personen, dus moet je eigenlijk al een stuk of 3-verschillende- magazines gaan zoeken waar je lens in getest wordt, die moet je vervolgens alledrie betalen ook.
        Een magazine wordt in het beste geval ook maar maandelijks uitgebracht, als je dus een nieuw toestel/lens/etc. op de markt hebt, zal je een week tot 2 maand moeten wachter eer je een magazine gaat vinden waar dat toestel/lens/etc. instaat.

        2. De wereld van internet:
        Op een uurtje tijd heb je verschillende sites via google gevonden die jou specifieke lens aandachtig onderzocht hebben, je lees meningen van verschillende mensen, die verschillende test methodologieën gebruikt hebben. Een website wordt ook dynamisch geupdate, je moet dus niet x-aantal weken wachten tot er een nieuwe uitgave van die site uitkomt, vooraleer het testverslag dat jij wil zien erop staat, zodra het testverslag klaar is kan je het op de site vinden. De harde concurrentie tussen deze sites komt het enkel maar ten goede, hoe snel we verschillende reviews terugvinden.

        Het enige pluspunt dat een magazine tot voor kort voor mij had, is dat het draagbaar is, en dus handig voor op de trein, de bus, vakantie, etc. Echter kan ik vandaag met mijn GSM (Android smartphone type) zogenaamde 'Feeds' binnenhalen van websites welke mij interesseren. Zo krijg ik op mijn GSM dus constant de laatste artikels van websites zoals Engadget, DPreview, etc binnen.
        Je kunt mij een gadget-freak noemen, daar geeft ik je dan zelfs gelijk in (ik kan mij trouwens ook maar heel moeilijk inbeelden waarom de dag van vandaag er nog mensen zijn die een krant gaan kopen, de nieuws-sites hebben namelijk ook van die 'feeds' ), maar binnen x-aantal jaar gaat text op papier toch plaats moeten ruimen voor de talrijke multimedia alternatieven die er dan zullen zijn.
        Last edited by vyruz; 30 december 2009, 10:15.
        Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
        Foto-Alex

        Comment


        • #5
          Re: Welke vakliteratuur lees jij? Welk magazine?

          Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
          Photodigitaal - 4.95€ - 98blz en véél reclame
          Ik weet niet of we over hetzelfde magazine spreken (de NL-versie), maar als ik even door bvb nr 11 blader, tel ik slechts 10 (!) blz reclame (waarvan het merendeel over eigen magazines) en de gebruikte spatiëring bij de artikels is dermate beperkt dat er eigenlijk veel tekst op een blz staat. Nrs liggen helaas wel met veel vertraging in de(/sommige) Belgische krantenwinkels. Met een abonnement heb je dat probleem niet. (ben geabonneerd op dit blad)

          In een willekeurige Zoom tel ik op 98blz zo'n 26blz reclame ... en dat voor dezelfde prijs ... (hoezo minder reclame?). Bovendien leest het heel vlug uit.


          Het ideale magazine ? Hangt er oa vanaf of je beginner bent of niet, of je graag veel technische info wil of niet, veel photoshop wil of niet, ...
          Zo is er bvb ook Photofan, het zusterblad van Chasseur d'images, maar met geen enkel artikel over camera's of lenzen, alleen maar portfolio's.
          F+D (http://www.fd-fotografie.nl/) is imho dan weer een minder commerciële benadering van fotografie. Daar ga je foto's en portfolio's in vinden die je nooit in pakweg Zoom zult tegenkomen...

          Had je trouwens deze topic al gelezen : http://forum.belgiumdigital.com/f6/m...ie-261549.html
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

          Comment


          • #6
            Re: Welke vakliteratuur lees jij? Welk magazine?

            Geen enkel papieren magazine. Op internet is veel meer veel sneller te vinden.
            Papieren magazines zijn passé.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Welke vakliteratuur lees jij? Welk magazine?

              De magazines die ik lees hebben helemaal niets met fotografie te maken, al staan er wel mooie fotokes in en parcours waar je foto's kan maken.
              Motoren en Toerisme dus.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Welke vakliteratuur lees jij? Welk magazine?

                Luerzer's Archive (Europese) , Advanced Photoshop en vroeger ook zo'n dun a5-formaat tijdschriftje over de laatste ontwikkelingen in fotografie-/fotobewerkingsland, bondig samengevat met wat bruikbare testjes
                Geen idee wat de naam was/is, maar het was best wel interessante lectuur. (wééééér een nieuwe Nikon/Canon/Pentax/whatever-on body? leuk! Maar zulke lectuur toont vaak splinternieuw speelgoed wat een mens wil hebben maar niet altijd kan betalen en vond ik best frustrerend bij momenten

                Comment


                • #9
                  Re: Welke vakliteratuur lees jij? Welk magazine?

                  Ik ben niet kapot van het actuele aanbod van de zogenaamde fotomagazines, de merken zijn al genoemd. Te veel techniek en product info, waar ik geen boodschap aan heb. Het enigste dergelijke tijdschrift dat ik bekijk is 'advanced photoshop'.

                  Ik heb liever tijdschriften die gan over beelden en hun fotografen. Ik ga een abo nemen op lenswork, dat trekt er al meer op.


                  Nerdi
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke vakliteratuur lees jij? Welk magazine?

                    Ik lees geen zogenaamde vakliteratuur.
                    zoals Nerdifant zegt: te veel gefocust op techniek en productinfo, en te weinig op de foto's.
                    Ik keek heel veel in fotoboeken, van bekende en minder bekende fotografen.
                    Daar leer je veel van, gewoon door goede foto's van anderen te bekijken.
                    Die boeken leende ik in de bib, waar ze een grote collectie hebben, want ze zijn nogal duur om telkens aan te kopen.

                    ( maar sinds de hoofdbib naar dat gore drugsplein is verhuisd ben ik er niet meer geweest Stadsgenoten weten wel waar ik het over heb )

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke vakliteratuur lees jij? Welk magazine?

                      Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                      Als je Frans goed genoeg is: "Chasseur d'Images" en "Réponses Photo". Geen idee van prijs, ik koop ze niet elke maand.

                      De testen en portfolios die erin staan zijn de moeite vind ik, zeker zo goed als wat je online vindt. En prettiger te lezen. Ze geven overigens ook een beetje tegengewicht tegen de vooral Amerikaanse reviewsites.
                      Ik kijk al een hele tijd uit naar "Chasseur d'images" maar heb die tot nu toe nergens gezien in Mol of Hasselt.
                      Waar is deze courrant te verkrijgen als ik vragen mag?

                      Grtz, RF
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke vakliteratuur lees jij? Welk magazine?

                        ik koop chasseur d'images en soortgelijke magazines meestal in de "International Magazine Shop" in Leuven, Diestsestraat dacht ik.

                        Verder in internationale press shops, aan stations/luchthaven en dergelijke.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke vakliteratuur lees jij? Welk magazine?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Ik kijk al een hele tijd uit naar "Chasseur d'images" maar heb die tot nu toe nergens gezien in Mol of Hasselt.
                          Waar is deze courrant te verkrijgen als ik vragen mag?

                          Grtz, RF
                          Ook niet in die winkel tegenover café Vogelsanck vooraan in de Demerstraat? Ik zal eens binnenspringen.

                          Mvg.
                          Robert
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke vakliteratuur lees jij? Welk magazine?

                            hier zoom.nl, vrij goed af en toe een goeie en leuke "curcus".
                            niet al te veel reclame en vlot leesbaar.

                            verder niks
                            nikon stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke vakliteratuur lees jij? Welk magazine?

                              Ik gebruik beide communicatiemiddelen. Papieren magazines zijn leuk om mee te nemen of even op het toilet te lezen , maar op internet vind je toch wel iets meer informatie. Je zoekt even en hop, daar heb je het al. Ik ben zelf redacteur bij jouwFotografie.nl (allen daarheen), en wij doen onze uiterste best om het beste nieuws, de beste reviews en de beste tutorials te bieden. Ik prefereer dus ook het internet

                              Comment

                              Working...
                              X