Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zoomen versus afstand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zoomen versus afstand

    Hallo beste BD'ers. Ik zit met een vraagje.

    Stel ik heb een 50mm lens op een cropcam en een zoomlens.
    Als ik inzoom van 50 naar 70mm hoeveel stappen moet ik dan doen met mijn 50mm om hetzelfde beeld te krijgen?
    Is er een rekensommetje voor?

    grtjs Wim
    "The important thing is not the camera but the eye..............

    but the camera helps "

  • #2
    Re: zoomen versus afstand

    Hyperfocale afstand @70mm minus Hyperfocale afstand @50mm gedeeld door de lengte van jouw stap = X

    of zoiets

    -m-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: zoomen versus afstand

      lijkt me nie simpel!
      zelf es testen lijkt me aangewezen.
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: zoomen versus afstand

        Oorspronkelijk geplaatst door slimpie Bekijk bericht
        Hallo beste BD'ers. Ik zit met een vraagje.

        Stel ik heb een 50mm lens op een cropcam en een zoomlens.
        Als ik inzoom van 50 naar 70mm hoeveel stappen moet ik dan doen met mijn 50mm om hetzelfde beeld te krijgen?
        Is er een rekensommetje voor?
        Lijkt me niet erg moeilijk te berekenen, maar "hetzelfde beeld" zal je zo nooit krijgen omdat het perspectief verandert . Is dit een strikvraag ?
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #5
          Re: zoomen versus afstand

          Nee is geen strikvraag en volgens mij veranderd met een vast brandpunt mijn perspectief niet. Of wel??? Misschien stel ik de vraag verkeerd. Als ik uitga van een objectief met 3x zoom en ik zoom 2 maal in moet ik dan met een vast brandpunt 2 maal dichterbij komen?

          grtjs Wim
          "The important thing is not the camera but the eye..............

          but the camera helps "

          Comment


          • #6
            Re: zoomen versus afstand

            Als je (met dat vast brandpunt) dichterbij komt om het onderwerp evengroot af te beelden als het vergroot zou worden door (vanuit een vast standpunt) in te zoomen, verandert het perspectief onvermijdelijk, maar wellicht vind je dat hier bijkomstig omdat je enkel oog hebt voor de afbeeldingsgroottes van het onderwerp.

            In dat geval is de formule volgens mij
            n = a [1 - f1(a-f2)/f2(a-f1)]
            waarbij
            n = de afstand die je dichterbij moet komen
            a = de oorspronkelijke (voorwerps)afstand
            f1= kleinste brandpuntsafstand (voor het inzoomen)
            f2= grootste brandpuntsafstand (na het inzoomen)

            en indien a groot is tov de brandpuntsafstanden (bv. 10 meter tov 5 en 7 cm)
            kan je de formule vereenvoudigen tot n = a (1 - f1/f2).
            In jouw voorbeeld (50 mm naar 70 mm) op 10m, zou je (met 50mm) 2,86m naar het onderwerp toe moeten stappen.
            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

            Comment


            • #7
              Re: zoomen versus afstand

              Oorspronkelijk geplaatst door slimpie Bekijk bericht
              Nee is geen strikvraag en volgens mij veranderd met een vast brandpunt mijn perspectief niet. Of wel??? Misschien stel ik de vraag verkeerd. Als ik uitga van een objectief met 3x zoom en ik zoom 2 maal in moet ik dan met een vast brandpunt 2 maal dichterbij komen?

              grtjs Wim
              De perspectief wordt bepaald door de afstand van het object dat je fotografeert tot de lens en niet door de brandpuntafstand. Als je bv. een gebouw volledig in beeld wilt krijgen lukt dit vanop kleinere afstand met een breedhoeklens (kleine brandpuntafstand), maar dan is de vervorming groter dan wanneer je dat zou kunnen doen met een lens met een grotere brandpuntafstand. Bovendien moet je, om het gebouw volledig in beeld te krijgen het fototoestel vaak zo plaatsen dat het beeldvlak (het vlak van de sensor) niet verticaal is en dan krijg je het bekende verschijnsel van de samenlopende verticalen of het "achterovervallen" van de gebouwen.
              Architectuurfotografen gebruiken aangepaste toestellen/lenzen en ook softwarematige ingrepen corrigeren perspectief"vervormingen", indien je dit wenst.
              Herman
              home page: http://cage.ugent.be/~hs
              reisblog: http://herser.wordpress.com
              foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

              Comment

              Working...
              X